Vår första placecering ...råd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har fått vår första placering nu :P . En tonårstjej med tufft bagage + asbergers . Hon har absolut ingenting med sig. Behöver en helt ny garderob med kläder. Dom kläder hon har är söndriga och urväxta. Så vi får köpa allt skulle jag tro . Från sos pratade dom om att man brukar få ca 3 barnbidarg för att köpa ny garderob?? Räcker ca 3000 kr för att klä en tonårstjej från topp till tå med allt?? Inte för att man behöver köpa det dyraste men ...
Eftersom detta är vår första placering så är man väl ofta för snäll kan jag tro ,,,man vågar inte begära för mycket. Fast det är inte kul att inse efteråt att man går back ...
Vad kan man begära ? Och vad är rimligt?
 
Skriv ner vad du tycker vad en tonårs tjej ska behöva i en garderob utan att ta till överkant. Fråga vad soc anser vara en garderob, hur många par byxor, tröjor mm
Tjejen ska ha kläder för den närmasta årstiden, dvs höst/vinter. Glöm inte kläder och skor till gympan.
Ta med listan och påvisa kostnaderna att det inte går ihop med 3000kr.
Om tjejen är överviktigt är det svårt att hitta byxor som passar utan man får gå till JC el likande affärer, där drar kostnaden iväg. På HM är nästan alllt anpassat till super smala barn :evil:. Vi har jätte problem att hitta byxor till vår placering!!
Om hon är överviktig är det bättre att ni lämnar in kvitton ist!!!
Lycka till!!!
 
Vi har också råkat ut för samma som dig. En flicka 15 år, helt utan kläder.
Och dom hon hade var trasiga el för små.
Vi handlade och sen lämnade in kvitton. 3000kr räcker inte till en helt ny garderob. våra tjej flyttade in på våren, detta handlade vi till henne.
Trosor 5 st, sockar 5st ,linnen 2 st
pyamas, morgonrock
tröjor 5 st,
byxor 2 jeans, ett par "prassel byxor"
vinddress, stövlar
skor två par
badkläder
gympakläder dvs sport bh, skor, byxa,tröja.
 
närmare 10.000 har det gått åt för oss i liknande sits.

skor behövs höstskor +varmare + eventulet gummistövel eller kanske finsko. underkläder 20 st och strumper likadant.
mössa, vantar halsuk, en höstjacka + vinterjacka och kanske skidkläder.
sovkläder, Badkläder, ett par koftor eller varmare tröjor, och ca 10 vanliga tröjor/skjortor/blusar. byxor och jeans 3-4 iallafall, morgonrock, kanske innetofflor, lite smycken/hårgrejer.

jag har säkert missat en massa. Jag håller med om det bästa är att skicka in kvitton en tid framöver för dte tar <ett litet tag att komlptera.
 
oj ja lite surt känns det

vi fick bara 2100 kr till kläder och hon har ingenting stackars tjejen. Det hon antagligen har får vi nog kasta. Och håller med det är ett jätteproblem att hitta kläder för hon har inte normal storlek som en 14 årig tjej har vi letar som galna i alla affärer för att hitta saker som passar, Och vi får 4600 på Ikea att möblera hennes rum för ,,,hmmm det blir inte lätt uppgift det heller . Inte för att jag väntat mej obegränsat med pengar men detta är väl i underkant ,,,vad kan vi göra ?
 
Fråga om inte soc kan följa med på stan och handla, det är ett utmärkt tillfälle att soc och tjejen ska få en bra kontakt :wink: . Det är soc ansvar att de har en bra kontakt med placeringen. ist för att ni ska sitta hemma hos er och prata kan väl soc ta med henne ut och handla och prata på samma gång, detta kallas för arbetsallians. :wink:
Karin
 
Så som Karin skriver har vi gjort med en vuxenplacering vi haft! Klädinköpen skulle få kosta 3000 - dom handlade för över 6000 kronor :D
 
Nya kläder

Mina tips:
-Skriv ner basbehovet i antal enligt tidigare inlägg och gör en uppskattningskostnad per plagg och totalkostnad.
-Be att få skicka in kvitton allt eftersom.
-Kan tänka mig att handla med en som har Aspergers kan vara påfrestande för henne så då kanske det måste få ta lite längre tid. (Handlade själv i 4 månader och då började vi med ingenting)
-En del hittar man kanske billigare och en del blir dyrare-lås inte pengar per plagg.
-Ha inte för bråttom att köpa allt, den stil hon har först kanske ändrar sig ganska snart när hon "bott in sig".
-Är hon överviktig så glöm inte att vikten kan minska och då gäller det att inte hela budgeten försvunnit i början och så man står där med en alldeles för stor garderob redan efter en månad eller två! Kapp Ahl tycker jag har jättebra större kläder som också passar bra för ungdomar, till bra pris också!

Som sagt att handla är ett gyllene tillfälle att lära känna varann men det ska inte vara under tidspress pga tjänstemännens budgetar.

Lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp