vår första placering ! råd ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har just blivit godkända och nu erbjudna en placering. Mycket snurra i våra tankar :? . Vi skall ta emot ett syskonpar 11 och 9. Båda sängvätare men en av barnen har även gluten och lactos intolerans. Dom mår även psyikiskt dålig och har regelbunden kontakt med BUP. Så det lär bli en massa jobb och mycket kontakter. Vad skall vi tänka på som nybörjare? Vad har man rätt att ställa för krav på soc angående ersättning och stöd från dom . Eftersom vi är nya är det väl risk att vi går med på vad om helst ....och sen inser att man borde varit lite mer klok kanske,Vore bra med lite råd från er mer erfarna :smirk:
 
Oj oj har ni egna barn med undrar jag,kommer vara ett jättejobb?
Har själv varit med om det.Kräv Lönebortfall på heltid plus högsta arvode direkt.Annars kommer de bara köra med er om ni inte gör det från början.
 
jo vi har egna barn men just nu bara en son som är 20 som bor hemma. Vi inser att det kommer att krävas ett jättejobb att kunna hjälpa dessa barn. Men vi har viss erfarenhet genom jobb och egna barn som vi kanske kan ha nytta av ..hoppas vi :wink: men som sagt vi är gröna på just detta området. Kan man begära att få hjälp till torktumlare .te.x för vi kommer antagligne behöva tvätta rejält, Eftersom dom är sängvätare och en av dom även kan bajsa ner sej . Men man är rädd att kräva för mycket ,,,vill inte vara girig heller ju . Men samtidigt inte bli lurade heller..
Så det känns svårt att veta vad som är rimligt
 
Ja tycker jag vi hade likadant med 2 killar.
Sen får man ju skydd genom Distriktan men de kastar man ju.
Blir ju ett berg av sopor stå på er om Ersättningar man kan bli lurad.
 
Vilket superjobb ni ska lägga ner och vad imponerad jag blir av alla er när jag läser era inlägg. Vilka människor med hjärtan av guld det finns i vårt vackra land!
Nåväl, till dessa kottar som ni ska ta hand om så säger jag bara att jag håller med fullständigt att ha ett maximalt arvode och omkostnadsersättning. Pengar till torktumlare, EN ENERGISNÅL! Finns bara ett märke som är A-klassat hittills och det är Electrolux. Ni kommer få mycket högre elkostnader så tänk även på det.
Ni måste ju ha plastad frotté m.m.
Det finns en medicin som för vissa personer hjälper mot sängvätning, men den medicinen hjälper bara när man har en brist på ett specifikt ämne (minns tyvärr inte vilket). Hur som helst, är med ett enkelt blodprov man tar för att se om barnen lider av den bristen.
Vad det gäller inkontinens gällande avföring så är det inte roligt. Min son har mycket stora bekymmer med det, han är 8 år. (Han är min biologiska son). Det går åt mycket tvätt, mycket nuinköp av kalsonger, mycket rengöring. Jag försöker att vara stenhård på rutiner, med mat, toabesök och vad han får äta + att han måste ha mycket vätska.
Det här tar otroligt mycket arbete. Det funkar inte heller med lågkvalitativt tvättmedel.
Nu beror deras sängvätning kanske på mentala brister m.m. I alla fall önskar jag er stor lycka till. Glöm inte bort heller att ni ska ha en bra start för barnen med deras rumsinredning och att dem ju ska odla fritidsintressen. Säkerligen kommer dem att utvecklas jättefint hemma hos er och ni kommer se positiva förändringar.
Lycka till!
 
Vad kul att ni fått ert första uppdrag - Grattis!
När ni får två barn med så pass mkt runt sig så skulle jag varmt rekommendera att ni båda två får vara hemma med lönebortfall, i vart fall ett par,tre månader. Vi har erfarenhet av att ta emot två där vi båda fick lönebortfall under en månad - så här i efterhand hade det behövts i vart fall två månader när vi båda kunnat vara hemma. Därefter hade en av oss lönebortfall. Högsta arvode - självklart, men jag tror att ni behöver en god del mer än högsta omkostnaden för att få saker o ting att gå ihop!
Lycka till i massor :D
 
:D tack alla vänliga människor som gett oss så mycket respons redan . Ja det är lite att bita i det inser vi , frågan är om vi vet vad vi ger oss in på , Men vi är i alla fall fast beslutna på att ge barnen en chans.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp