Vårdbidrag och föräldrapenning vid VÅF?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Godmorgon annandag påsk :banan:

jag undrar över vårdbidrag och föräldrapenning vid vårdnadsöverflytt.Vår socialtjänst säger att vi får behålla vårdbidraget om vi får det dvs men det är inte vad jag läst mig till....
Kanske kan få det skriftligt....

Jag undrar även om hur det blir när man är ersatt sin lön förutom arvode och omkostnader
Vad händer då vid en VÅF?

Om det finns föräldradagar kvar på barnet,kan man ta ut dom då?

Ja många tankar kram Macy
 
Vi har vårdnadsöverflytt och vårdbidrag. när vi fick vårdnaden övergick alla barnets föräldradagar till oss (bioföräldern hade inte tagit ut några dagar)
 
Tack för svaret.Jag undrar om de drar vårdbidraget från ert arvode ?
Vi läste oss till att man måste söka alla bidrag man har rätt till och uppge för socialtjänsten, så att de kan dra av detta från arvode och omkostnader.
En annan fråga,skrev ni kontrakt innan det skickades till tingsrätten eller när det var klart?
Kram /macy
 
Hej!
När en vårdnadsöverflytt görs så måste man söka alla bidrag som barnet kan ha rätt till. Underhållsstöd, vårdbidrag osv.

Vid vårdbidrag så är det bra att veta att om man innan vårdnadsöverflytten har ett arvode som motsvarar uppdragets omfattning och man blir beviljad vårdbidrag så ska ersättningen dras av från arvodet. Skulle man få vårdbidraget utöver arvodet så får man då dubbel ersättning för omvårdnadsbehovet och skulle FK komma på det så blir man återbetalningsskyldig. Det FK tittar på är bla. vilket omsorgsbehov barnet har jämfört med andra barn i samma ålder. En diagnos ger inte automatiskt rätt till vårdbidrag.

Ang föräldrapenning, finns det dagar kvar så får man som särskild förordnad vårdnadhavare överta de dagarna. När det gäller frågor kring hur det fungerar rent praktiskt så rekommenderar jag att man kontaktar FK och ber att få prata med en handläggare som vet hur detta fungerar.

Avtalet bör skivas innan, det står på pappret som kommer från Tingsrätten när domen vunnit laga ikraft och då börjar det nya avtalet man skrivit att gälla. Alla gör dock inte så utan väntar, ifall det skulle vara så att det inte blir någon överflytt eller att förändringar uppstår. Ibland tar en överflytt lång tid.

Det finns färdiga avtal att använda som SKL gett ut. Här kan man läsa litegrann och se hur ett avtal kan se ut http://brs.skl.se/brsbibl/cirk_documents/2004039.pdf
Vad som ska stå i avtalet kommer man överens om tillsammans. Det som är viktigt att veta också är att detta är endast ett avtal som reglerar ersättningen efter en överflyttning och ska heller inte reglera något annat. Det händer att socialtjänsten försöker att reglera umgänget i avtalet men detta är inte giltigt då de inte har några rättigheter att göra detta efter en överflytt. Skulle det ändå stå med så är det inte giltigt, rent juridiskt. Detta hade vi samtal kring med Margareta Erman vid en föreläsning i Uppsala för några år sedan.

Fråga gärna om något är luddigt. Vi har genomgått detta två gånger och haft många samtal med bla. FK kring detta för att det ska bli rätt.

Hälsningar
Anne
 
Hej Anne och tack för utförligt svar.När du skriver om man innan VÅF har ett arvode som motsvarar uppdragets uppfattning.....
MEN om man inte har det ska det då höjas innan så de kan dra av vårdbidraget sedan eller ska man behålla sitt låga arvode och få behålla Vårdbidraget.
Mvh Macy
 
Stora familjen sa:
Hej Anne och tack för utförligt svar.När du skriver om man innan VÅF har ett arvode som motsvarar uppdragets uppfattning.....
MEN om man inte har det ska det då höjas innan så de kan dra av vårdbidraget sedan eller ska man behålla sitt låga arvode och få behålla Vårdbidraget.
Mvh Macy

Hej!
När man söker vårdbidrag så kollar FK med kommunen hur det ser ut med ersättning idag för barnet och att kommunen kommer att dra motsvarande ersättning som kommer från FK gällande vårdbidraget, från arvodet.

Jag anser att om ett familjehem blir beviljat vårdbidrag så ska arvodet höjas med minst motsvarande summa som man får i vårdbidrag för att de sedan ska kunna dra av summan för vårdbidraget. Då får man samma arvode som tidigare men att man då får vårdbidraget också.

Hälsningar
Anne
 
Hej igen Anne

Kan man höja arvode efter en VÅF ?
Annars vet man inte hur mycket man får i vårdbidrag och dessutom kan ju svårigheter/diagnoser komma senare i livet som gör det mer krävande .
kram och tack för snabba svar vi ligger mitt i allt och behöver kött på benen
 
Stora familjen sa:
Hej igen Anne

Kan man höja arvode efter en VÅF ?
Annars vet man inte hur mycket man får i vårdbidrag och dessutom kan ju svårigheter/diagnoser komma senare i livet som gör det mer krävande .
kram och tack för snabba svar vi ligger mitt i allt och behöver kött på benen

Det är möjligt att höja ersättningen även efter en VÖF. Däremot så kan det vara svårt. Man kan få gå ända upp till nämnden för att bli lyssnad på.

Det allra viktigaste är att skriva ner allt som krävs för att vardagen ska fungera och om man har särskilda kostnader för att nå dit. Genom att skriva ner det så blir det mer konkret och lättare att få en inblick i vilket arbete som man faktiskt gör.

Skriver man ett avtal innan överflytten trätt laga ikraft så kan man skriva in i avtalet t.ex. att om familjehemmet blir beviljade vårdbidrag så ska arvodet höjas med motsvarande summa.

Egentligen så kan man skriva in i avtalet nästa vad som helst, när det gäller den ekonomiska biten, så länge som båda är med på det.

Hälsningar
Anne
 
Stora Familjen!

Nu är jag inne och gör saker jag inte ska göra. Jag lyckades ta bort ditt senaste inlägg av nån anledning. Men din fråga var att du undrade vad som händer med den lönebortfallsersättning som du får idag.

Och svaret blir att man kan skriva i stort sett vad som helst i avtalet. Det är alltså möjligt att skriva in att lönebortfall ska fortsätta under en begränsad period och att man sedan får se över avtalet igen, när det gäller just den biten.

I vårt fall så valde vi istället att begära att de räknade upp arvodet med en viss summa som täckte lönebortfallet, för att vi skulle slippa krångla i framtiden med detta. Nu var inte summan så stor så det var inga problem i just vårt fall.

Anne
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp