vårdnadsöverflytt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hejsan
vi står för en ev överflytt här...
vi ska få behålla våra arvode och omkostand ersättning!
men är det rätt?
jag kan tycka att man ska få högre arvode med tanke på vilket ansvar man får+ soss slipper en massa jobb med umgänge,hembesök,kontakter med bios etc etc


är det nån som vet vad soss tjänar på att flytta över vårdnaden så här?
tacksam för svar

//nissepisse
 
Upp till dig att börja en stenhår förhandling, sen beror det ju på vad du har nu.
Men se till att få allt på papper, omkostnaden bör höjjas rejält tycker jag personligen för nu så skickar man ofta in kvitton på extrautgifter som glasögon, mediciner, milpengar.
 
hmm
dom säger att extra saker som glasögon o sådant får vi ändå vid sidan om....
arvodet ligger på nivå 3 och omkostnad på nivå 2
 
är det nån som vet vad soss tjänar på att flytta över vårdnaden så här?

Vårdnadsöverflyttning till familjehem görs enbart när det bedömts vara det bästa för barnet. Soc tar aldrig sådana beslut för att de själva skulle "tjäna" på det. Skillnaden blir att socialsekreteraren blir av med ärendet och avlastas därigenom en del av sin arbetsbörda. Ni kommer dock ha fortsatt rätt till råd & stöd från soc om ni vill det, föreslagsvis från er familjehemssekreterare. Rent ekonomiskt brukar familjehemmet få samma ersättning som förut, skillnaden är att soc kommer be er söka alla eventuella bidrag som finns (barnpension, vårdnadsbidrag, underhållsstöd, etc) som dras av från kommunens ersättning. Därigenom kan soc spara en liten summa. Annars ska er ersättning räknas upp årsvis som alla andra familjehem.
Men, som någon skrev innan, ett nytt avtal kommer upprättas och om ni har krav på högre ersättning mot tidigare kan ni alltid ta upp det till diskussion. Frågan är dock om ni kommer få gehör från er kommun.
 
Skjutarn sa:
är det nån som vet vad soss tjänar på att flytta över vårdnaden så här?

Vårdnadsöverflyttning till familjehem görs enbart när det bedömts vara det bästa för barnet. Soc tar aldrig sådana beslut för att de själva skulle "tjäna" på det. Skillnaden blir att socialsekreteraren blir av med ärendet och avlastas därigenom en del av sin arbetsbörda. Ni kommer dock ha fortsatt rätt till råd & stöd från soc om ni vill det, föreslagsvis från er familjehemssekreterare. Rent ekonomiskt brukar familjehemmet få samma ersättning som förut, skillnaden är att soc kommer be er söka alla eventuella bidrag som finns (barnpension, vårdnadsbidrag, underhållsstöd, etc) som dras av från kommunens ersättning. Därigenom kan soc spara en liten summa. Annars ska er ersättning räknas upp årsvis som alla andra familjehem.
Men, som någon skrev innan, ett nytt avtal kommer upprättas och om ni har krav på högre ersättning mot tidigare kan ni alltid ta upp det till diskussion. Frågan är dock om ni kommer få gehör från er kommun.

Det låte bra och kanske det som är meningen men kort och gott är det absolut bara skitsnack. Sorgligt men sant.
 
Jag upplever nog att de gånger som min (arbets) kommun har gjort VÖF har det varit pga barnets bästa o inte berott på ekonomin. HAr arbetat inom socialtjänsten tidigare.....
 
Gör mitt bästa... sa:
Jag upplever nog att de gånger som min (arbets) kommun har gjort VÖF har det varit pga barnets bästa o inte berott på ekonomin. HAr arbetat inom socialtjänsten tidigare.....

Och jag menar på att VÖF sker just för att de vill avlasta sig själv ansvaret och tiden som annars behövs läggas ner,alltså en ekomomisk vinst för kommunen.
 
Hej!
Vi står också inför en ev. vårdnadsöverflytt..
Men jag är väldigt kluven..
Jag känner att det känns jobbigt att stå själv med umgänget med bioförälder sen det här med ersättning..vi skulle i så fall begära högsta ersättning och omkostnad för då är det ju att använda pengarna man får och inte kunna begära extra från soc. eller har jag fattat fel? Kom gärna med för och nackdelar..
/Anna
 
Du är inne på rätt spår ekonomin är viktig. Vi har en :angel: som vi har så men där har vi väldigt inaktiva bio. Med jobbiga bio skulle jag aldrig genomföra det. Annars ser jag många fördelar med överflytt mindre spring man tar besluten själv och det viktigaste den placerade lugnar ner sig jättemycket.

Men tänk o begrunda noga utan högsta arvode/omk. skulle jag aldrig göra det.

kram
Mikkaeman
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp