Vårdnadsöverflytt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej
Jag är intresserad av allt som har med vårdnadsöverflyttning att göra.
Vad händer om barnen har stödfamiljer. Anställs de av den nya kommunen eller är de fortfarande anställda av fd placeringskommunen?
Eller kan man rent av mista barnens stödfamilj i samband med vårdnadsöverflytt?
Finns det någon av er som fått igenom exempelvis att fd placeringskommunen betalar handledning?
Hur har det blivit efter en vårdnadsöverflytt för er som gjort en sådan?
Har ni saknat hjälpen från soc eller?
Hur har det gått med vårdnadstvister och dyligt eller namnbyte?
Vem har betalat elevassistenter till barnen?
Jag har tusen frågor just nu och är glad för alla som vill svara.
 
Har tyvärr inga svar utan sällar mig också till de undrande då det även för oss är aktuellt snart....
Ska fråga på nästa mööte med vårt soc...
 
Hej Helgona

Kul att du svarade!

Vi har nu haft ett möte med vår familjehemssekreterare men vi hade tyvärr för kort tid för att jag skulle hinna ställa alla mina frågor.
Det verkade som om den nya kommunen dvs vår hemkommun blir de som ska anställa barnens stödfamiljer om det blir vårdnadsöverflytt.

Och så en fråga till alla som läser här.

Finns någon som haft assistent förut och har vårdnadsöverflytt.
Hur har ni löst det i så fall?
Har den nya kommunen ställt upp eller har den gamla kommunen fortsatt betala assistentlön till skolorna?
Räknas det som en påbörjad åtgärd?
Där vi bor är det nästan hopplöst att få assistent medan placeringskommunen verkligen har ställt upp på den fronten.
 
Hej! Allt vad ni och överflyttande kommun kommer överens om ska in på papper, dvs civilrättsligt avtal, INNAN vårdnads överflyttningen är klar. Vid vår vårdnads överflyttning skrev vi in att namnbyte, försäkring och kommande barnomsorgskostnader ska kommunen fortsätta stå för.

Jag skulle inte gå med på vårdnads överflyttning om jag redan nu såg att barnet kommer att kräva stora insatser framöver och/eller har mycket bråkiga föräldrar. Det är dessutom det Sveriges Kommuner och Landsting, fd Kommunförbundet, rekommenderat. Vad jag förstått på infomöte med SKL så får kommunen fortsätta betala för handledning och stöd om det inte är tidsbegränsat och är reglerat i avtalet. Men - tänk noga! :roll: Glöm inte vad SKL rekommenderat ovan.

Mama
 
Inget är givet vid en överflytt.

Ta det på allvar!

Er familj kan råka illa ut.

Begär av placerande kommun ar få GRATIS hjälp av en riktig JURIST för att teckna ett avtal.
Med en sådan kan ni gå igenom alla parametrar som förändras - och det ÄR många.

Det råder total avtalsfrihet i Sverige och ni kan hamna med Svarte Petter om ni inte vet vad ni skriver på.
 
Mama

I vårt informationsblad från kommunen står att citat: det ska skrivas ett civilrättsligt avtal med den placerande kommunen efter vårdnadsöverflyttning.

Det borde ju vara som du skrev att avtalet ska skrivas före.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp