Vårdnadsöverflyttning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Jag undrar om det är ngn som har erfarenhet av vårdnadsöverflyttning och umgängesbiten?
Kan man avtala med soc att de fortsatt skall hantera umgängesbiten även om en vårdnadsöverflyttning sker? Vi har en biofar som hela tiden begär hemtagningsutredning fast hans situation hela tiden försämras. Vid en vårdnadsöverflyttning har jag förstått att vi själva skulle hantera den biten- advokater biträden etc.
Man vill ju inte ge sig in i en vårdnadstvist .
Jag har ingen aning om hur det fungerar, var man kan läsa sig till hur reglerna är .
Tips? erfarenheter ? Kännedom om andras erfarenhet?

Allt slukar jag i mig.
Vi har inte fått förfrågan ännu men jag förmodar att det kommer och då vill jag vara förberedd.
 
Jag har ingen egen erfarenhet men jag har läst att det ÄR den som får vårdnaden som ska se till att umgängen fungerar.
När vi hade haft vår gosse i 3 år började vi söka kring detta med vårdnadsflytt (eftersom lagen säger att det SKA prövad då). Vi var införstådda med att vi fick själva sköta allt kring umgängen och faktiskt har man skyldighet att se till ATT umgängen fungerar, allt ligger på famhemmet. Det är en tung bit om umgängena inte funkar :(

Rätten sätter upp en plan för hur umgängen ska se ut och sen är det bara att följa det.

Er biofar är i sin fulla rätt att försöka få vårdnaden fast ni just fått den. Man är inte "säker" för att man blivit vårdnadshavare för barnet. Därför, för barnen skull, önskar jag lagändring.
 
Va??
Men vad är då vitsen med att familjehemmet ska få särskild vårdnad?
Verkar helt konstigt att bio ska kunna begära hemtagningsutredning sådär!
Då finns det ju ändå ingen trygghet för barnet vid den särskilda vårdnaden.
Vad är det för konstiga lagar vi har :evil:
 
Hej,
Tack för svar.

Ngn hemtagningsutredning blir det inte om vårdnaden överflyttas däremot blir det en vårdnadstvist! där fam.hemmet är ena parten och biosar andra parten. :roll:

Jag har just läst att man kan kringgå umgängesproblematiken genom att
familjehemmet ges vårdnaden, därmed upphör LVU mot biosarna men sedan kan man göra ett nytt LVU med placering i det egna hemmet (dvs familjehemmet) då har man fortfarande stödet från soc!
:idea:

Då är min fråga till er alla igen. har ni / känner ni ngn som gjort på detta sättet?
 
?

Men om man gör ett nytt LVU i det egna hemmet är det fortfarande placerande kommun som håller i umgänget osv eller är det famlijehemmets hemmkommun?
 
Anol sa:
Va??
Men vad är då vitsen med att familjehemmet ska få särskild vårdnad?
Verkar helt konstigt att bio ska kunna begära hemtagningsutredning sådär!
Då finns det ju ändå ingen trygghet för barnet vid den särskilda vårdnaden.
Vad är det för konstiga lagar vi har :evil:

När du är vårdnadshavare för barnet har du rätt att tex skaffa pass till honom/henne, ta beslut som annars soc eller bio skulle ta.

Och ja, biosarna kan kräva vårdnaden åter via en vårdnadstvist i domstol och man får då som ena parten själv stå för rättgångskostnaderna. Det som ska ge barnen trygghet att höra till familjen ger familjen mer arbete och elände egentligen.
Vi fick reda på att biosarna kan söka om vårdnaden var 6 mån så länge de orkar...
Man kan dock få ett flyttförbud från LS. Dvs att famhemmet har fått vårdnaden och barnet får inte flytta förrän om tidigast fem år eller när det är myndigt (eller vad de nu bestämmer).

Ju mer man gräver i socialtjänstlagen dess mer virrig blir man. I ena sekunden ska ALLA jobba för att barnet ska ha det bra och i nästa sek håller man biosarna om ryggen!
Lagändring - tack! och det enda vi kan göra är att bombadera våra politiker lokalt och regionalt med vad vi anser om nuvarande lagstiftning. Famhemsvården är bara prio A när media har tagit upp om ngt dåligt famhem, vi som gör ett utmärkt jobb får sällan respons.
 
Mor Anna sa:
Och ja, biosarna kan kräva vårdnaden åter via en vårdnadstvist i domstol och man får då som ena parten själv stå för rättgångskostnaderna. Det som ska ge barnen trygghet att höra till familjen ger familjen mer arbete och elände egentligen.

Alla kostnader som inte täcks av försäkring eller allmän rättshjälp vid tex en vårdnadstvist ska soc stå för. Man ansöker om det i nämnden då ett ärende blir aktuellt. Detta ska stå med i det avtal som man skriver då det görs en överflytt.

Ang varför man gör en överflytt är just att man får "makten". Biosar har ingen som helst rätt att lägga sig i. Ansvaret för att umgänget fungerar ligger hos familjehemmet. Och det bästa av allt inget soc som lägger näsa i blöt då allt fungerar alldeles utmärkt utan dem, men blir många gånger jobbigare när de ska lägga sig i sånt som fungerar.

Och ja risken finns alltid att biosar vill ha hem barnet och gör allt för att det ska bli så. Men jag tror i allafall att det ska mycket till för att det ska bli ett ärende igen om det inte finns starka bevis för att biosar har ändrat sig.
Vi har haft en otrolig tur som har biosar som inser att detta är det bästa och umgänget fungerar precis som innan överflytten. Övriga släktingar kommer med ibland på ett hörn men inget regelbundet då det även där finns svårigheter. Men allt är så mycket lättare och jag känner att vi fått en bättre relation eftersom vi inte behöver bekymmra oss om vad soc tycker och tänker.

Lycka till!
 
Jag vill bara tillägga......skyldighet att umgänget fungerar
((utifrån barnets bästa)) så kommer vi tänka. Nu har vi iofs en biofamilj som har övergett vårt barn helt i över 3 år snart.

Ingrid
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp