Vårdnadshavare vid SoL och LVU???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hjälp mig att reda ut bereppet vårdnadshavare vid placerade barn?
Vem är vårdnadshavare när barnen är placerade enligt frivillig SoL placering??
Och är det någon skillnad när barnen är omhändertagna enligt LVU??

Har barnens föräldrar lika stort ansvar som vårdnadshavare vid de två olika placeraralternativen??

Hur och när har Soc ansvar vid SoL och LVU.

Om barnen blir omhändertagna enligt lagen LVU har inte bio-föräldraransvaret då försvunnit eller är de fortfarande ansvariga vårdnadshavare??
Och en sista fråga är det någon någon skillnad för oss familjehemsföräldrar???
Hjälp mig att reda ut begreppen Tack!!
 
Så här förklarade vårt "knasiga" soc för oss i början;

LVU - föräldrarna är fortfarande vårdnadshavare (vh) men den övergripande vården har soc tagit. Dvs alla beslut tas av soc. VH har fortfarande rätten att delta i besluten men får inte ta dem.
Famhem får ta beslut i det dagliga livet som tex dagis/skola, fritidsaktiviteter, resor med mera.

SoL - föräldrarna är fortfarande vh även här. Soc har en del av vårdansvaret men vh är mkt mer delaktiga och ska vara med och ta beslut.
Famhem får inte ta beslut utan samråd med vh om tex dagis/skola, aktiviteter, resor etc

Under LVU fick vi skriva på ppr som handlade om dagis tex om barnet fick åka i privatbil med fröken.
Under SoL skulle vh skriva på...

Det hade underlättat för ALLA parter om vårdnaden hade gått över till famhemmet direkt vid placeringen, tycker jag. Den som HAR barnet VÅRDAR ju... Sen hade inte famhemmet behövt bli permanenta vh - det hade kunnat omprövas i samma takt som om vården ska fortsätta.
 
Precis

Precis! Så som Mor Anna skriver...
Detta är tex grymt besvärligt när bio-föräldrar motsätter sig att att placbarn ska få åka utomlands o ansöka om pass tex.
 
Ja, visst är det bökigt med det mesta som gäller "vårdnadshaveriet".
Våran unge har skyddade uppgifter och får alltså inget patientkort, inget bibliskort, ingen edu-mejl i skolan, får inte vara med på skolfoto eller klasslistor. Suck...
 
Hej!
Tack för era svar....
Mitt problem är inte bioföräldrarna, utan att jag kommer ingen vart med soc. Vi (famhem) och ex hab coh Bup och skolan gör utredningar och bedömningar om hur vi ska hjälpa barnen, men sedan blir det stopp.... Soc ger inte tillräckligt med ex. bakgrundsinfo, Följer inte upp det som är övereskommit, som att lämna över ärendet till vår kommun..ect.
Plac. kommunen har hjälpt mig att söka ledsagare till vår handikappade barn, med föräldrarnas underskrift, men sen är det stopp.... inget händer hon vet inte vem hon har skickat ansökan till??? (vi har väntat över 6 mån)!! Hon blandar ihop Bup och Hab så jag måste läxa upp henne med riktiga kunskaper..
Vill inte ta vårt problem på allvar utan säger att jag överreagerar :evil:
Hur får man med dem på tåget???
Vems ansvar är det om det händer pojken en allvarlig olycka på ridningen när han inte får med sig någon ledsagare??!!
(själv är jag jätteallergisk för hästar tyvärr)
Det är sådana frågor jag brottas med?? Det är lätt för soc att skylla på dittan och datten men visst har de ett stort ansvar eller????
(Barnen går under LVU)
 
Det är inget kul men du kan alltid ringa till Länsstyrelsen för råd. Innan du gör en formell anmälan är de bara "bollplank" och kan hjälpa till med olika vägar att gå för att få soc att lyssna och göra som de ska. (Inte för att vårt soc lyssnade men du har kanske mer tur! PROVA!)
 
Mor Anna sa:
Det är inget kul men du kan alltid ringa till Länsstyrelsen för råd. Innan du gör en formell anmälan är de bara "bollplank" och kan hjälpa till med olika vägar att gå för att få soc att lyssna och göra som de ska. (Inte för att vårt soc lyssnade men du har kanske mer tur! PROVA!)

Vill gärna hoppa in med lite info ang. vår placerade barn var 5mån och är nu 7år 3ggr har soc talat om vårdnadsöverflytt sen har inget mer hänt. Biosarna träffar inte barnet har inte gjort på snart 2år vad gör man???!!!

Ingrid
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp