Vab inte självklart! Om ersättning ifrån FK

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vet ni om att FÖrsäkringskassan har rätt att neka er ersättning vid vab? Vi har båda heltidsjobb och fick huxflux 3 (!) placeringar i somras. En är sjuklig (problem med lungorna) varför min man blev tvungen att vabba, för att jag inte kunde vara borta från jobbet. För en veckas frånvaro ifrån hans ordinarie jobb, fick han 111 kr! Det finns en övre gräns på ca 340000 kr o går du över det drar fk bort arvode (eller vad det nu var, för vi blev helt ställda!) och betalar ut det som blir kvar. När vi ifrågasatte det var svaret att ”så är det ju för alla som förvärvsarbetar”. Detta skulle ju betyda att inget familjehem kan ta emot ett sjukt barn ifall de vuxna förvärvsarbetar!!!! Har ni andra upplevt ngt sådant?
 
Hej!
Tyvärr så verkar du inte vara ensam om detta. Jag skulle råda dig till att ta upp det med familjehemssekreteraren om förlorad arbetsinkomst. Vi fick en period mellanskillnaden av vad FK gav och vad vi förlorade i lön. Barnet hade många läkarkontakter så det blev många vabbdagar.

Vet inte om ett överklagande kan ändra något men absolut något att prova och då hänvisa till att det är just ett arvode och inte en lön. Kanske även be att någon sakkunnig tittar på det på FK, någon som arbetar med just dessa frågor.

Hälsningar
Anne
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp