vad är bio's ansvar vid SOL ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hejsan!
vet egentligen inte om jag skriver på rätt ställe.
men vi har ett barn som är placerat hos oss sen maj (7 månader) som är 10 år gammalt.

och anledning till varför jag skriver är att jag är väldigt orolig över vad som händer och sker...

BIO's kommer inte på möten på soc , ringer inte på uttalade tider som är bestämda, samt varit berusad vid umgänge och misshandel av barnen har även förekommit många gånger innan placeringen hos oss.
så min fråga är, hur många chanser får dom ?
pratade med vår social sekreterare igår och dom pratade mycket om att vi ska stärka bandet mellan oss och barnet, samt att vi vet ju än inte vars detta landar.

Så min fråga egentligen när övergår en sol till lvu ?

Då barnet uttalat att hon inte vill bo hos föräldrarna utan hos oss, samt att hon själv sagt att hon är rädd osv. blir kaos innan och efter umgänge. både som skolan och alla märker av.
så nu är umgängena bortplockade fram till slutet av januari.

Vill ju att hon ska ha en bra kontakta med sina bios, man va gör man när dom inte bryr sig, ringer inte ? :evil: och samtidigt är man så rädd att man ska mista henne att dom kanske kommer och "hämtar" hem hon.


Någon som har nå kloka ord på vägen ?
 
Hej!

Så här har jag fått det förklarat ang Sol & LVU. En Sol placering kan övergå till ett LVU om bio´sarna vill ta hem barnet till liknande problem som tidigare. Om föräldrarna inte samarbetar för barnets bästa. Däremot har jag erfarenheten av att det sitter väldigt långt inne innan soc ansöker om LVU.

Sen finns ju något som kallas vårdnadsflytt, det brukar kunna bli aktuellt efter minst 3 år och det inte finns tillstymmelse till förändring kring föräldrarna.
 
tack för svaret. blev ju lite klokare. pratade igår med soc och då sa dom att om bios skulle få för sig att ta hem barnet så blir det en lvu i och med att läget inte förändrats något och samma problematik finns kvar hos bios.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp