Vad är det som skall matchas?

har i dagarna haft hembesök av en kommun där vi fick veta att det finns ett barn som är tänkt till oss.
Vi skall göra djupintervjun nästa vecka och därefter tolkar soc den för att se om vi matchar barnet.
Är det någon som vet vad det är som skall matchas utifrån intervjun..?
Alltså hur går matchningen till? De yttre omständigheterna vet dom ju redan såsom familjeförhållanden, vårt hem och sånt.
Kanske är en otroligt korkad fråga eftersom det för mig är allt annat än konstigt att det skall matchas, jag bara undrar vad det är som matchas...
 
Ni har djur, barnet är allergiskt.
Ni reser utomlands mycket, barnet kommer ha svårt att få med pass.
Hur ni lever (sporter, aktiviteter, släkt och vänner, mat, religion, värderingar).
Era orsaker till att bli familjehem och vad ni tänker er för typ av placering (svårighetsgrad, lång eller kort, ålder, ev funktionshinder, bionätverket, umgänge).

Lite iaf om vad som tas med i matchningen. Ju tydligare ni är med vad ni tror/anser kommer vara bäst i er familj desto bättre kan matchningen bli. Och den är oerhört viktig för ert och barnets framtida liv. Och där borde ni fundera över ålder, kön, särskilda behov som funktionshinder och allergier samt barnets "ryggsäck" (ett barn som blivit utsatt för övergrepp behöver tex många ggr mer stöd än många andra barn), antal barn, er livsstil (barnet vill fortsätta med sin friidrott men det finns inget sådant där ni bor, vill ni köra 45 min tor 2 ggr/vecka?), hur ska umgänget se ut (vilka veckodagar, hur ofta, var, vem kör, vem är med, vem organiserar?).

Allt sådant här är viktigt att fundera över eftersom det handlar om ett barns möjlighet till en god framtid. Ni kan vara fantastiska på många sätt men om matchningen blir fel och barnet behöver flytta så är det en negativ sak som ev kunde ha undvikits. Fast ibland behöver barnet flytta fast matchningen var bra, saker dyker upp.
 
Då tänker jag rätt:)
Och för oss är ju detta ett genomtänkt beslut som mognat hos oss länge så många av de sakerna du tar upp har vi ju diskuterat igenom.
Vi får helt enkelt vänta och se vad som händer men spännande är det!:)
 
Det är spännande, vi har matchats precis och vid första möte kändes det som "någon" hade tänkt till. Vi fick alla en happy känsla och vi känner oss motiverade och inställda på förändringen som är på gång. Otroligt hur man är funtad egentligen, vilken förmåga man har att skärpa sina sinnen och sätta sig i beredskap. Kul, läskigt, spännande och roligt.
 
Jadå, vi slog till direkt efter att killen åkt tillbaka till jourhemmet tillsammans med gode man och socialtjänsten. Han verkade så go och rar och trevlig god man. Vi har inte fått indikationer på att där är särskilda saker att beakta eller känna tveksamhet kring så vi gick på känslan och första mötet. Visst framkom en del som vi höjde på ögonen åt och som vi får jobba med men ja, vi är ju alla komplexa människor som fått våra törnar i livet och haft otur med vissa grejer. Grabben var go och vi har väntat på vår tur länge nog så vi tvekar inte nu när socialtjänsten jobbat för bra en matchning, alla är på g och sommaren står för dörren. Så inom närmsta veckorna så är det en kille till som ska knalla till skolbussen på morgonen, kul!
 
Om allt löper på och utfallet från intervjun ligger i linje med era egna önskemål så får vi hoppas på att det händer något utan för långa dröjsmål. Vi började prata om detta i höstas och påbörjade utredning kring årsskiftet och nu är vi här. Nu hoppas jag att vi ska fixa detta, vi går in i uppdraget med en positiv känsla i alla fall. Lycka till, ska bli kul att höra hur det går för er med allt.
 
Tillbaka
Topp