Vad är en rimlig ersättning?

V

Valentina

Guest
Vi har kontakt med soc ang en placering av en handikappad tjej på 5 år. Hon har stora svårigheter och är gravt rörelsehindrad.
Hon går ju under LSS och kommer förmodligen framöver att bli beviljad personlig assistent och andra LSS-insatser.

Vad är en rimlig ersättning för ett så pass stort uppdrag? Hur länge är det rimligt att man får ersättning för lönebortfall?

Är det någon här som har ett handikappar barn, som ibland är hos avlastningshem? Hur ofta är barnet där?

Är det någon som har erfarenhet att dela med sig gällande att vara familjehem till ett handikappar barn?
 
Ersättningen är en förhandlingsfråga där ni och placerande kommun/organisation ska vara överrens. För "arbetet" med barnet, det som familjehemsuppdraget innebär med kontakt med nätverk, möten med soc, skola mm tillkommer merarbetet för handikappet med läkarbesök, habilitering mm som beror på barnets handikapp. Omkostnadsersättningen ska täcka utgifter för barnet och i ert fall tillkommer utgifter som grundar sig på barnets problem som handikappet medför.
Hur länge du kan ha ersättning för lönebortfall beror dels på hur länge placeringskommunen/organisationen anser att barnet behöver omvårdnad i hemmet och när och hur länge barnet kan vara i förskolan och senare i skolan. Det beror också på hur din arbetsgivare ställer sig till hur länge du kan få tjänsteledigt från ditt arbete. Tjänsteledigt brukar beviljas i 6-månaders intervaller.
SKL:s rekommendationer är vägledande on något som kommuner ofta använder. sig av. Då är det ett intervall mellan 5 788 - 12 986 kr/månad - skatt i arvode. Det är fullt möjligt att få mer i arvodet än det högsta (12 986 kr)
Omkostnaden är från 3 876 kr - 5 538 kr/månad. Det är den högsta skattefria ersättningen man kan få, men kräver barnets handikapp mycket högre omkostnadsersättning kan man få ett intyg från placeringskommunen att barnets omvårdnad kräver en ersättning över 5 538/månad. Då får man göra avdrag med hela summan.

Jag har haft ett gravt handikappat barn här på avlastning från det att hen var 3 år till hen var 12. Då blev hen för tung att lyfta och bära så det behövdes dubbelassistans till hen. Då fick hen avlastning på ett korttidsboende. Hen var hos mig var annan/ var tredje helg, lite olika + flera dagar sammanhängande på skollov. Dessutom var jag avlastning i hemmet lite då och då när det behövdes.
 
Ok, tack för info.

Jag pratade med en bekant som tidigare haft en gravt handikappad flicka hos sig en kort period ( som var tänkt som lång ) Hon hade fått strax under 20.000/ månad + lönebortfall i minst ett år. Är det rimligt? Jag tycker det låter mycket och vet inte om man kan begära det av soc. Vad tycker ni?
 
Det är ju svårt att jämföra handikapp mellan barn/unga. Men jag tycker att det aldrig är fel att begära det man tycker är rimligt för uppdraget. Full lön + lönebortfall kan mycket väl vara rimligt. Alternativet för barnet om det varit kvar i hemmet kan ju vara assistent och då behövs det 5 st. för att täcka assistans dygnet runt alla dagar.
 
Tillbaka
Topp