Vad är lång tid?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Är helt ny här, vi är utredda och godkända genom en organisation enl. kälvensten. När allt var klart Aug-08 fick vi höra att vi skulle vara attraktiva som familjehem, dels för att vi inte har några egna små barn hemma och för att vi kan vara väldigt flexibla i vårt arbete, min man är egen företagare (jobbar mycket på hemmaplan) och jag arbetar 50% men kan justera detta om det skulle behövas. Våra egna barn är utflugna förutom det yngsta 16 år, det enda önskemålet vi har är att barnet som placeras hos oss inte är i samma ålder som vårt eget eftersom vår bio sjäv inte vill det. Nu har vi väntat och väntat och får dessutom inte vända oss till andra organisationer eller till kommuner direkt eftersom vi är kopplade till dom, jag kan i och för sig förstå att de tycker att de har lagt ut tid pengar på oss, vet ju att det ska stämma med matchning och allt men inte trodde vi att det skulle ta så här lång tid :? Finns det någon som har erfarenhet av detta? Vi vill ju bara så gärna! :roll:

Jodå, den klassiska väntan har emellanåt känts som ett bottenlöst hål. Nog måste ni väl få vända er till vilken org eller soc. som ni vill, men menar dem inte att blir det sen en placering så vill dem få vara ensamma i ert familjeliv? Så har jag uppfattat en av dem org. som vi blev Kälvestensutredda av.
Det är ju dessutom lågkonjunktur, kommunerna får vända hårdare på sina plånböcker nu. org. får nog inte riktigt lika mycket förfrågningar + att jag tror att en soc. kontaktar många org. samtidigt för samma placering för att se vad dem olika org. har att erbjuda i fam.hem. och även att soc. vill jämföra orgarna priser.

Vågar inte skrika för högt, men jag tror att det faktiskt är något på g nu för vår del, då har vi verkligen väntat kan jag verkligen underteckna, tror att dem flesta "stammisarna" är medvetna om vår dryga väntan........

Jo jag har förstått att många liksom vi väntar och har fått vänta länge, glömde ju att skriva att vi ju faktiskt har fått förfrågningar, men då har det varit barn som varit i samma eller liknande ålder som vår bio, precis det som vi sa att vi inte ville, känns lika jobbigt varje gång vi tackat nej, nästan som om vi måste be om ursäkt men vi har ju varit väldigt tydliga med just åldern från början för att det ska bli bra för alla. (har sagt ej över 12 år) Jag har frågat men fått till svar att vi är knutna till org. och skall därför inte ta placeringar från andra org. eller direkt genom soc såvida de inte kan komma överens genom särskillda avtal. Har också fått till svar att kommunerna stramar åt nu, synd bara att det är barnen som blir lidande.. problemen försvinner ju inte bara för att besparingskraven ökar, tyvärr..

Hoppas att det blev något för er del, mina Goa Barn och lycka till!!

Vi fortsätter väl att vänta, någon gång blir det väl vår tur oxå, blir lite drygt att vänta bara så jag hoppas inte att jag låter allt för gnällig, bara skönt att få skriva av sig lite :smirk:

Hej!
Ja, faktiskt, det blev något av den förfrågningen, av olika anledningar vill och kan jag inte berätta så mycket om vårt uppdrag i forumet, men vi är så glada för våra ÄNTLIGEN SÅ väntade barn äntligen ska få komma under våra vingars trygga famn.
Jag hoppas innerligt att ni ska få en placering, men om jag vore dig så skulle jag nog vända mig till flera olika kommuner/org. Troligen så måste ni då göra om er Kälvesten, för det är kanske så er org. menar att deras Kälvesten är endast användbar för dem.
Vi har gjort 3 Kälvesten inom loppet av ett halvår och hur många kommuner och org. vi har haft härhemma på fikabesök har jag faktiskt tappat räkningen på vid det här laget.
En org. som ringde och ville komma vet jag än idag inte varifrån dem fick nys om av oss faktiskt. Just den orgen. har vi heller inte hört ett ljud ifrån sen dess, om ett par år har vi säkerligen glömt bort det besöket överhuvudtaget.
Fortsätt sök! Ge inte upp! det kommer, men man får söka, vara envis och ligga på, jag gav upp, riktigt ordentligt 2 gånger faktiskt, men jag reste mig upp igen. Jag är väl som en sån där Babuskagumma som är rund i botten. Haha

Jag hoppas så väl att ni ska få ert längtande lånebarn.
Kramar från en medmänniska som har varit i samma sits.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp