Vad är rimligt i ersättning?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi ska snart förnya vårat avtal med socialen och det är så svårt att veta vad man kan kräva och vad som är rätt.

"vårat" barn är fem år och har flera olika diagnoser. H*n klarar inte vardagliga saker som att äta och klä sig. H*n klarar heller inte sin hygien och har fortfarande blöjor även tal och alternativ kommunikation saknas i dagsläget.

På grund av många flyttningar sista åren är h*n väldigt otrygg och utbrott med sönderslagna saker är en del av vår vardag.

I dag har vi högsta arvodet och lägsta omkostanden och visst kan vi ibland fundera på om detta är rimligt, "våran" älskade skrutt kräver ändå så mycket mer än ett "vanligt" barn.
 
I mitt tycke så har ni alldeles för låga ersättningar. Jag förmodar att ert barns handikapp medför en hel massa extra kostnader jämfört med en vanlig 5-åring, dessa kostnader skall ni ha ersättning för och då räcker knappast lägsta omkostnad. Ta tex tvätten som jag gissar är mer omfattande eftersom h*n fortfarande har blöja och även klädkontot som också det bör vara högre pga att h*n inte är torr plus tvättlappar, handskar etc. Betalar ni blöjorna själva eller får ni dem på hjälpmedelsrekvisition? Om inte så ta kontakt med distriktssköterskan så skriver hon ut ett hjälpmedelsrecept, annars skall ni ha extra ersättning även för detta.

Vi har själva tre placeringar med särskilda behov och för två av dem är omkostnadsersättningen högre än den högsta och för den tredje får vi högsta omk.ers. De två som vi får högre ers. för har bägge blöja trots att de passerat blöjåldern och saknar riktigt fungerande kommunikation m.m., de kräver altså mycket i tid och kraft och då även ökade kostnader pga sina svårigheter.

Vad gäller sönderslagna saker så får ni avtala med soc. om att skicka räkningar vid varje tillfälle eller att räkna upp även omk.ers med tanke på "mindre" kostnader pga att h*n slår sönder och att ni får hjälp med självrisken för de större, dyrare prylarna.

Har ni avlastning för erat barn förresten? Ta upp även ert behov av det vid ersättningsdiskussionen, även om ni inte tycker att ni behöver det nu så är det bra att ha lyft frågan för behovet kan komma snabbt.

Lycka till!!!
 
Tack för ditt svar.

Jag går hemma nu med inkomstbortfall motsvarande det vårdbidrag vi skulle haft rätt till om "m" vore vårat bio barn. Tanken var att jag skulle fått dagis till henne som avlastning och för hennes egen skull för träning men eftersom kommunera tjafsar om vem som ska betala får vi endast 3h per dag vilket känns på tok för lite för att vi ska orka.

Saker som att handla, städa, tvätta osv fungerar inte med "m" och de andra barnen får inte rikitgt den tid de behöver. Jag hade önskat att jag iaf hade fått haft henne 5-6h per dag.

Våran "m" är ett underbart barn men med mycket stora behov, vissa dagar känns det som om man håller på att gå under.
 
Hej Ela....
Vem är det som bestämmar att ni bara får 3h? Jag "går" också hemma men får 7 h till våran 1½ åring. Detta pga av att vi har andra barn som behöver mig i skolan samt att vi har mycket BUP kontakt eller så är det möte med föräldra mm. Detta ha jag själv krävt då jag söker dagis/förskoleplatsen.
Ta upp en diskution med den som ansvara för barnomsorgen.
 
Kommunerna bråkar om vem som ska betala resursen eftersom ingen vill göra det...

3h är vad den specialpedagogen som först bedömnde "m" rekomenderade att hon behövde för sina behov. Hon träffade "m" i kanske två timmar.
"m" s egna pedagoger och psykiatrier anser att hon behöver mer tid, men det är den förstas bedömning de går på, inte på de som träffar "m" varje vecka.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp