Vad är skillnad på jour/familjehem juridiskt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Jag vet att man oftast brukar placera barn i jourhem, när det blir akut LVU, vi har tagit emot 2 barn från samma kommun med olika uppdrag. De kom med 2 timmars varsel med 1 månads mellanrum.
De ska stanna här är det tänkt, och det har gått 5 månader, så den lagliga 3 månads gränsen som barn ska vara i jourhem har passerat.
Vi är igentligen inget jourhem utan familjehem som vi har varit i 13 år, så jag undrar vad är problemet att vi fortfarande är det?
Rent juridiskt vad är det för skillnad.
Barnen är mantalsskriva hos oss, så vi är vårdnadshavare för dessa.
Som jag uppfattar så är barn inte[ mantalsskriva vid jourhem??
Bup vill inte starta en utredning om de inte vet att barnet är bosatt hos oss och det är helt rätt, men vad kan problemet vara??? Fattar ingenting :? Gör du???
 
Mantalsskrivning är INTE det samma som att ni är vårdnadshavare!
De omfattas av hemförsäkring, all "officiell" post går till er o s v men ni är INTE vårdnadshavare.
För att bli det måste det göras en vöf tidigast efter 3 år.

Som jour är man beredd att ta emot med kort varsel (vår kommun har max 4 h) för akut omhändertagande.
Det är avsett att vara kortvarigt, lagen säger väl 3 månader tror jag.............???
Vi har också blivit upplysta om att det inte är bra att vara "för" nära så att det blir anknytning då barnet ska vidare, tillbaka hem eller till ett stadigvarande familjehem.

Som familjehem är det meningen att personen ska bli en del av familjen, på samma villkor.
Och det är först DÅ som man brukar ta tag i utredningar o s v för att det ska finnas en familj som följer med hela vägen om du förstår vad jag menar?

Något klokare?
 
Tack för ditt svar!
Förrvirringen total, när jag har fått ett brev från soc där det står: Information till familjehem, det är SKL ciruklär för familjehemmsvård med deras villkor.... där står det under Folkbokföring:
Insats: Familjehem = folkbokföring-familjehem
Insats: Jourhem = Ändringar inte folkbokföring.

Skolan vet jag oxå hänvisar oss som vårdnadshavare, när bioföräldrar vill prata och träffa lärarna fredgs em när de ska hämta sina barn

Är Bioföräldrar vårdnadshavare fast deras barn är tagna enl LVU?
Föräldrar som inte har "vårdnaden" är ju inte vårdnadshavare eller??

Man blir förvirrad när inte logiken stämmer ?
Vårt avtal står Familjehem/Jourhem och inget är överstryket så man blir förvirrad :?
Jag tror att detta är ett FUL drag för kommunens sida för att gardera sig att inte behöva hjälpa barnet de har placerat....
Efter 5 månader då borde de ha någon slags plan på sin/vår framtid....
TACK för att du bollar med mig :claphappy:
 
Fia-Lotta sa:
Tack för ditt svar!
Förrvirringen total, när jag har fått ett brev från soc där det står: Information till familjehem, det är SKL ciruklär för familjehemmsvård med deras villkor.... där står det under Folkbokföring:
Insats: Familjehem = folkbokföring-familjehem
Insats: Jourhem = Ändringar inte folkbokföring.

Skolan vet jag oxå hänvisar oss som vårdnadshavare, när bioföräldrar vill prata och träffa lärarna fredgs em när de ska hämta sina barn

Är Bioföräldrar vårdnadshavare fast deras barn är tagna enl LVU?
Föräldrar som inte har "vårdnaden" är ju inte vårdnadshavare eller??

Man blir förvirrad när inte logiken stämmer ?
Vårt avtal står Familjehem/Jourhem och inget är överstryket så man blir förvirrad :?
Jag tror att detta är ett FUL drag för kommunens sida för att gardera sig att inte behöva hjälpa barnet de har placerat....
Efter 5 månader då borde de ha någon slags plan på sin/vår framtid....
TACK för att du bollar med mig :claphappy:

Ni är dom PRAKTISKA vårdnadshavarna men inte dom JURIDISKA.
Nekar skolan bio information så gör dom fel.
Alla papper som kommer från skolan som skall skrivas under av vårdnadshavaren, där stryker vi över det ordet och skriver familjehemsförälder istället.

Dom enda som kan reda ut begreppen i just ERT fall är er placerande kommun.
Ge dig inte förrän du fått tillfredsställande svar på dina frågor.
 
HEJ

kolla på ditt anställnings bevis .. på vårat stog det samma på första sidan , .familjehem/jourhem

men på baksidan hittade vi på arvodet ser du om det är familjehem eller jour hem ,.. på vårat stog det jour arvode och summa .. kolla om det står samma på erat ..

sen är jour högre en familjehem så kanske det kan hjälpa er att lista ut :)

Ang att skolan inte svarar på bio föräldrarnas frågar är pga lvu ..

frågade våran komun om detta och dom svarade att bios får inte reda på något direkt från skolan / Förskolan utan måste få godkännande från soc att dom får lämna info om barnet till föräldrarna ..


det innebär inte att dom inte får reda på allt som händer barnet iskolan bara att beslutet skall tas av soc ..

av vissa anledningar vill kanske inte soc att bios skall konatka skolan då det kan bli jobbigt för barnet och specielt vid ett lvu då barnet inte är friviligt placerat ..

så funkar det hos oss i alla fall kanske olika från komun till komun ..



MVH SKORPAN
 
På alla våra jourhemsavtal så står det just Jourhemsavtal och på avtalen för familjehemsuppdrag står det familjehemsavtal- alltid. Men jag har inte varit med om att man ändrar barnens adress vid en jourhemsplacering. Och vårdnad får jourhemmen aldrig och familjehemmen givetvis inte före en vårdnadsöverflytt. Ang arvodet så är det enl rek det samma och vi tar betalt på samma sätt vid jour/famhem.

Fia-lotta - Ta inte detta på fel sätt nu men jag tycker det är lite skrämmande att ni i 13-års tid trott att ni haft vårdnaden över era placeringar..Eller missförstår jag??
 
Rätta mig ifall jag har fel.... Men visst är vi målsmän då vi har barn placerade. Denna informationen fick vi då vi startade upp som familjehem, så detta skriver jag i ställer för vårdnashavare då det gäller enkla frågor som tex. om barnen få delta i någon aktivitet eller skolfoto, för det är ju ändå vi som betalar. Men då det gäller större saker så är det vårdnasdhavaren som skriver på som tex pass eller olika sekretesser.
 
Hjärtat sa:
På alla våra jourhemsavtal så står det just Jourhemsavtal och på avtalen för familjehemsuppdrag står det familjehemsavtal- alltid. Men jag har inte varit med om att man ändrar barnens adress vid en jourhemsplacering. Och vårdnad får jourhemmen aldrig och familjehemmen givetvis inte före en vårdnadsöverflytt. Ang arvodet så är det enl rek det samma och vi tar betalt på samma sätt vid jour/famhem.

Fia-lotta - Ta inte detta på fel sätt nu men jag tycker det är lite skrämmande att ni i 13-års tid trott att ni haft vårdnaden över era placeringar..Eller missförstår jag??

Jag tar inte din kritik personligt, men vi har aldrig reflektera över detta med vårdnadshavare, men när vi inte vet hur vårt uppdrag ser ut, eftersom vi inte är överens med kommunen... När den ene soc.sekr ringer och placerar akut och sedan slutar, och inga riktigt avtal säger vad vi är eftersom det står Familjehem/Jourhem på avtalet och VI har aldrig varit jourhem vi har aldrig pratat om jourhem, men NU har den NYA soc sekr fått för sig att vi är jourhem eftersom allt är så inibaskens jobbigt med allt och att de inte ska behöva hjälpa oss...lutar de sig tillbaka och hänvisar till jourhem...
Men eftersom barnen är mantalsskrivna så tar jag för givet att vi är familjehem... Därför kan jag inte ringa och fråga????? Ord står mot ord och inget svar finns, därför försöker jag hitta någon koppling till något jag kan hänvisa till...... Men i grund och botten vet jag var skon klämmer...... De vill sänka vårt arvode..... men att placera barn akut med 2 timmars varsel är LÄTT för dem... sen skiter de (ursäkta mitt språk ) i problem när de kommer... och bråkar/frågasätter man för mycket då krånglas det till med andra saker som är vi eller är vi inte jourhem????? Då tar vi bort den huvudsakliga fråga i fokus och då glömmer vi bort problemet..... Det är barnets bästa..... BBIC ?????
 
bortblåst sa:
Rätta mig ifall jag har fel.... Men visst är vi målsmän då vi har barn placerade. Denna informationen fick vi då vi startade upp som familjehem, så detta skriver jag i ställer för vårdnashavare då det gäller enkla frågor som tex. om barnen få delta i någon aktivitet eller skolfoto, för det är ju ändå vi som betalar. Men då det gäller större saker så är det vårdnasdhavaren som skriver på som tex pass eller olika sekretesser.

Hm... det är så oklar i allt... Vi har som "vårdnadshavare" då hämtat ut 3 pass till olika barn...
 
Fia-Lotta sa:
Hjärtat sa:
På alla våra jourhemsavtal så står det just Jourhemsavtal och på avtalen för familjehemsuppdrag står det familjehemsavtal- alltid. Men jag har inte varit med om att man ändrar barnens adress vid en jourhemsplacering. Och vårdnad får jourhemmen aldrig och familjehemmen givetvis inte före en vårdnadsöverflytt. Ang arvodet så är det enl rek det samma och vi tar betalt på samma sätt vid jour/famhem.

Fia-lotta - Ta inte detta på fel sätt nu men jag tycker det är lite skrämmande att ni i 13-års tid trott att ni haft vårdnaden över era placeringar..Eller missförstår jag??

Jag tar inte din kritik personligt, men vi har aldrig reflektera över detta med vårdnadshavare, men när vi inte vet hur vårt uppdrag ser ut, eftersom vi inte är överens med kommunen... När den ene soc.sekr ringer och placerar akut och sedan slutar, och inga riktigt avtal säger vad vi är eftersom det står Familjehem/Jourhem på avtalet och VI har aldrig varit jourhem vi har aldrig pratat om jourhem, men NU har den NYA soc sekr fått för sig att vi är jourhem eftersom allt är så inibaskens jobbigt med allt och att de inte ska behöva hjälpa oss...lutar de sig tillbaka och hänvisar till jourhem...
Men eftersom barnen är mantalsskrivna så tar jag för givet att vi är familjehem... Därför kan jag inte ringa och fråga????? Ord står mot ord och inget svar finns, därför försöker jag hitta någon koppling till något jag kan hänvisa till...... Men i grund och botten vet jag var skon klämmer...... De vill sänka vårt arvode..... men att placera barn akut med 2 timmars varsel är LÄTT för dem... sen skiter de (ursäkta mitt språk ) i problem när de kommer... och bråkar/frågasätter man för mycket då krånglas det till med andra saker som är vi eller är vi inte jourhem????? Då tar vi bort den huvudsakliga fråga i fokus och då glömmer vi bort problemet..... Det är barnets bästa..... BBIC ?????

Fast det var ingen kritik :?

Jag förstår ändå inte varför ni inte kan ringa er handläggare och reda ut allt...
Ställ krav och får du inte igenom dem så avsluta samarbetet med den här kommunen. För det finns kommuner som värdesätter sina familjehem och praktiserar BBIC på riktigt.

önskar er all lycka!
 
Jag har haft familjehemsplacerade barn ett tag men inte förrän efter några barn förstod vi att vi ej fick skriva på alla papper....och det gick som tur var ingen som reagerade mot...men nu vet vi och HATAR detta att LVU- placerades bioföräldrar är vårdnadshavare...jag trodde i min enfald att soc var den som bestämde mest och kanske är det det, men biosar styr alltför mkt...ALLT FÖR MKT:::!!!!!!!! :littlesad . Hade önskat att soc hade hela ansvaret- så länge som vi ej är vårdnadshavare genom VÅRDNADSÖVERFLYTT. Kan ju förstå att vi ej kan bestämma....men soc skul eha makten. De har ju det men de är rätt fega...

Förlåt mitt svammel!!!! Men så tänker jag....
 
Nu har vi fått klart på hur socialtjänsten jobbar för barn enl BBIC..... :evil:
Vi anser oss inte vara jourhem eftersom vi aldrig varit det på 13 år, men eftersom vi inte riktigt delar deras uppfattning av hur familjhem ska styras och att vi inte får avlastning, vi är i stort sett inte överens om mycket i denna kommun. JAG har aldrig jobbat så här snäft och stramt och toppstyrt som denna kommun....
Men nu har bio.mor ringt och var ledsen och upprörd över att pojken ska flytta ifrån oss, jag står som ett ? i telefonen och fattar ingenting.... Oss har de inte sagt någonting om detta...
Jo för de har sagt så här: Alla barn som är placerade i jourhem SKA omplaceras i familjehem, men att vi är familjehem... spelar ingen roll, för så är det säger dom...
Nu har det bakom vår rygg letat familjehem i en grannkommun till oss, men eftersom vi har stort nätverk inom andra familjehem har vi ju så klart fått reda på detta....
Och även de ställer samma krav, som avlastning och att inte bli toppstyrda....
Men hör och häpna, att vi har 0 dagar i uppsägningstid och att detta gör de bakom våran rygg...
Så utan att informera om hur de tänker eller hur de ska agera kör de sitt egna race bakom vår rygg.
Detta är barnets bästa enligt BBIC :bounce:
Så när de har racat klart då kommer de och hämtar barnet och vi blir omedelbar utan lönegaranti eftersom de har ansträngt sig att skriva 0 i uppsägning tid...
Visst är livet inom familjehemsvården fantastisk!!!!!!!!??????????
 
Ang uppsägningstiden så är det ju så med jour och det måste ju stå i ert avtal. Jag förstår faktiskt inte varför ni inte rätt ut detta tidigare. Varför har ni ingen dialog med placeraren?
 
det är NI som familj som bestämmer om Ni vill jobba som Jourhem eller familjehem. Det är bara att upplysa soc om. Även om ni tidigare arbetat som jour så kan ni ändra till Familjehem. Den största skillnaden är att barnen placeras mer planerat hos er och mer långsiktligt om ni väljer att vara familjehem. En jourplacering ska inte vara mer än ca 3 månader.

De är klart att soc vill att ni står där som ett ledigt hotell med incheckning dygnet runt.
 
Trygga Rekan sa:
det är NI som familj som bestämmer om Ni vill jobba som Jourhem eller familjehem. Det är bara att upplysa soc om. Även om ni tidigare arbetat som jour så kan ni ändra till Familjehem. Den största skillnaden är att barnen placeras mer planerat hos er och mer långsiktligt om ni väljer att vara familjehem. En jourplacering ska inte vara mer än ca 3 månader.

De är klart att soc vill att ni står där som ett ledigt hotell med incheckning dygnet runt.

Tyvärr så enkelt är det inte, vi har informerat att vi ÄR familjehm, men nu har det blivit en nagel i ögat på dem, och då heter det sammarbetssvårigheter.....

Jag har öppnat en ny tråd under Att mista och orka gå vidare, / Nu har de bestämmt sig!!!!
Problemet är att socialsekreteraren är ny och inte vågar ta beslut eller en diskussion om vad som är barnets bästa och att min frustration har blivit som de säger.....- Varför är du arg???? Men nu så har det inte sagt detta efter sista samtalet, nu tar de tillbaka dessa ord och hänvisar till att de inte har tid att svara på frågor....
 
Vill bara än en gång poängtera hur viktigt det är med KONTRAKT innan barnen flyttar in. Att få en sådan överraskning efter 5 månader är inte OK. Det går ut över barnen och det är VÅR (familjehemmens) förbaskade plikt att se till att inget ska hänga i luften.KONTRAKT KONTRAKT innan barnet flyttar in.
¨
Vi kan skriva egna kontrakt som soc får skriva under i dörren i värsta fall,Kontrakt borde finnas här på forumet att ladda ner. ett formalavtal med visst utrymme för tillägg och förtydliganden.
 
Trygga Rekan - på FaCO´s hemsida kan man beställa både avtal och genomförandeplan. Har själv använt mig av dem, kanon! Här är länken http://www.faco.nu/blanketter.php.

Avtal är så viktigt precis som du säger, men det "glöms" ju bort ibland :angel ( och en annan vågade ju inte säga nått, men har lärt mig på äldre dar :D )

Sara
 
Vi har ett avtal men på det står det
Familjehem/Jourhem och inget var överstryket....

Jag ger mig 17 på att de har tagit sådana kontrakt bara för att kunna ändra vad de själva tycker att man ska vara...... i efterhand
Detta avtal är endast på 1 sida, har aldrig sett sådant förut, de andra vi har haft har varit i dubbeltformat på 2 sidor.....

Det står bara barnets namn bionamn och familjehemmets namn...

De är så listiga att de tom ser till att ett avtal ska kunna baktalas ifall så behövs....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp