vad bör vi ta reda på?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har funderat i något år på att anmäla oss som familjehem och nu känner vi att vi befinner oss i en punkt in livet när vi alla är "redo" för det.
På onsdag kommer soc hit för att träffa oss en första gång.

Vi vill ta reda på så mkt som möjligt om vad det innebär att vara familjehm i denna kommun (och vad det innebär överhuvudtaget).
Vilka frågor bör man ställa, finns det anledning att tro att soc försöker skönmåla uppdraget? (finns stor brist på fam hem i kommunen)
Det sista vi vill är att ge oss in i något som vi inte klarar av att genomföra pga att vi inte varit förberedda så gott vi kan.

(vi har en dotter på 7 år förresten)
 
Hej!
Vad roligt att ni bestämt er för att ta reda på mer =) och välkomna hit!

Har de ett redo uppdrag åt er när de kommer eller är det ett första besök för att berätta för er vad det handlar om?

Vid vårt första besök så hade de inget klart uppdrag åt oss utan ville bara se vilka vi var hur vi bodde mm. De berättar hur de jobbar och lite om ersättningar, och många av våra frågor poppade upp under tiden vi pratades vid.

Sen kanske det ser lite olika ut men grundtänket är väl att man ska få en första kontakt för att genom fler möten lära känna varandra mer och mer.

Lycka till!
Adal
 
Tack :)

Det är bara ett första besök.
Vi har själva bett om ett besök för att få mer information, chans att ställa frågor mm. Soc sa att de kunde skicka skriftlig information istället och sen kunde de komma hit för att göra en utredning om vi är lämpliga.
men vi vill som sagt få chans att förstå vad ett sådant här uppdrag innebär innan vi helt bestämmer oss för att bli familjehem.

Vi har båda jobb där vi möter vissa barn som på ett eller annat sätt inte far väl och det är väl därifrån tanken har växt fram att vi skulle vilja hjälpa till på något sätt.

Soc ville gärna hinna träffa oss innan jul, de kan väl knappast ha ngt uppdrag i tanke redan, eller?

Vi har ju en dotter på 7 år, är det lämpligare med en som är yngre eller ändre än vad hon är? Jag känner mej mer tveksam till en tonåring eftersom jag inte har lika mkt erfarenhet av det, varken som förälder eller i min yrkesroll.
Min man som jobbar som högstadielärare tycker att det skulle vara kul med en tonåring. Men vad är bäst för dottern?
 
Välkomna till denna världen!

Vad som är bäst för er familj kan bara ni avgöra.
Det finns alla varianter i alla åldrar, lätta tonåringar likson svåra mindre barn likagärna som tvärt om.
I denna världen är inget självklart.

Genom erfarenhet av olika uppdrag har vi kommit fram till att vår äldste, 11 år, ska få förbli äldst.
Liksom den yngste, 8 år, behöver få känna sig stor och inte stå tillbaka för en nykomling som kanske inte alls är äldre mentalt även om så är på pappret.

Jag tror ni tjänar mest på att vara öppna och förutsättningslöst prata med soc som besöker er.

Lycka till!
 
om de har något - tja det vet man aldrig... oftast är det väl inte så .

Precis som Honey resonerar så gör även vi. Våra söner snart 7 och drygt 11 har sagt till att de vill vara äldst och det har vi sagt att de ska få förbli. Därför har vi inriktat oss mot mindre barn. Vår nuvarande plac är född 06 och där hade vi satt gränsen för att vår yngsta bio skulle ha lite marginal. Det kan ibland upplevas som lite tight så för er dotters skull så ha gärna lite marginal. Vi har reviderat åldersspannet till 0-2 år.
Tonåring kan komma senare - tror att man tänker om med jämna mellanrum.
Lycka till - berätta gärna hur det går för er.

/Adal

elisabethofredrik sa:
Tack :)

Det är bara ett första besök.

Soc ville gärna hinna träffa oss innan jul, de kan väl knappast ha ngt uppdrag i tanke redan, eller?

Vi har ju en dotter på 7 år, är det lämpligare med en som är yngre eller ändre än vad hon är? Jag känner mej mer tveksam till en tonåring eftersom jag inte har lika mkt erfarenhet av det, varken som förälder eller i min yrkesroll.
Min man som jobbar som högstadielärare tycker att det skulle vara kul med en tonåring. Men vad är bäst för dottern?
 
Vi har även sagt att ju närmare i ålder, desto viktigare att det är motsatt kön.
Konkurrensen om saker, ett "nytt" barn ska ju upp i samma "standard" som de egna.
Kan vara svårt med samma kön.
För att inte tala om att "komma och ta" vänner t ex.
 
jag resonerar lite på samma sätt. Att det är bra om dottern får vara äldst,
Intressant det dä med att det skulle vara "bättre" med motsatt kön om de ligger när i ålder. Det har jag aldrig tänkt på, men det kan nog ligga ngt i det.

men nu vet vi ju inte ens om de kommer att tycka vi är lämpliga som familjhem så vi ska inte hoppas på för mkt redan.
 
elisabethofredrik sa:
Intressant det dä med att det skulle vara "bättre" med motsatt kön om de ligger när i ålder. Det har jag aldrig tänkt på, men det kan nog ligga ngt i det.

Mindre barn som inte har så stor "koll" och tonåringar som kan förstå skillnaderna är det kanske inte så viktigt med.
Men har du skolbarn, säg 6-10 eller 12 år, är SAKER väldigt viktiga.
Får du ett barn av samma kön mellan dina egna, ja då ska lånebarnet få så det kommer upp i samma status.
Leksaker, lego, (just nu) Backogan´s, bilar, böcker, dator m spel mm mm.
Ett barn av motsatt kön ska givetvis också ha samma standard men det blir inte samma saker!
Ja, jag vet, könsroller..........men så funkar det (oftast)!
Alltså inte samma läge för konflikter.

Samma sak med kamrater.
Har man barn som inte "tar för sig" blir de lätt överkörda av barn som inte vet något annat än att ta, för att få något över huvud taget!
Allt i från saker till vänner........

Detta är våra erfarenheter som vi grundar vilka vi tar emot på!
Erfarenheterna är olika och alla måste göra det som känns rätt för deras familj.

Ha en mysig fjärde advent!
 
vår dotter är 7 år.

Om vi skulle säga att vi vill helst ha en placering mellan 0-5 eller 6 år (iaf om det är en kille) så har vi ju inga leksaker för det. (alltså pojkleksaker)

Förstår att man ska göra det så "rättvist" som möjligt. Men det kostar ju enorma pengar med så pass mkt leksaker. Kan man i såna fall köpa lite eftersom, för först måste man ju skaffa det nödvändigaste (som säng och sånt)?

Glad 4:e advent på er också :)
 
Man äskar även en summa för leksaker när man äskar för möbler, kläder o s v.
Så kallat startbidrag.
Om man köper en del begagnat eller får av vänner är helt OK.
Man MÅSTE inte fylla ett rum med nya saker, finns mycket fint på Blocket t ex.
Det viktigaste är att barnet inte kommer till ett tomt rum och jämför det med bios.
Om man sedan kan förklara för bio, och de förstår det, att man behöver köpa lite mer till Nyingen i början så är det jättebra!
Involvera gärna bio, prata mycket om vad bio har och Nyingen INTE har, så brukar det fungera bra, i a f hos oss.
Just DEN biten har aldrig varit några problem hemma.
 
jaha, jag trodde att det var upp till oss att "inreda" ett barnrum med egna medel.
(jag tyckte faktiskt att soc uttryckte sig så på telefon också). Hon sa att för att kunna ta emot ett barn så måste ni ha ett rum (vilket vi har) och säng, lite leksaker och det ett barn kan tänkas behöva. Hon nämnde aldrig att vi skulle kunna äska pengar för ngt sådant.
Men bra att veta, jag ska fråga dem på onsdag om det :)

Självklart behöver inte allt vara nytt, mkt av det vår dotter har är köpt begagnat också.
 
Jag har skrivit i en anna tråd också, tror det är under ekonomi, om det här med att "utrusta" ett rum.
Kika runt lite och se om du hittar det!
 
Hahahaha.....det var det där med minnet :angel :wink:

Tråden finns visst här under "Innan en placering".
Tråden heter "Start inför en placering"
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp