Vad blir det för mat?

Helgens mat är VÄLDIGT bekväm........ :banan:

Ikväll äts det på stan, det är festivaldagar i stan med massor av olika matstånd. :banan:
I morgon vankas bortamat hos son & sonhustru + mitt älskade barnbarn :love: :love: :love: .
Alla tre har födelsedagar att fira.

Söndag får jag kanske anstränga mig lite men den dagen den sorgen :bow
 
I dag blev det hemgjord pizza som vi precis ätit (vi var tvungna att äta tidigt så vi hnner med äppelpajjen lite senare :angel )
15-åriga killen fick hjälpa till, jag bad honom ha ut tomatsåsen jämt på botten.....han frågar "varför då?"
Driver han med mig eller undrar han verkligen varför såsen inte kan ligga i ett hörn.....nåja den blev god och ängeln vart stolt
 
Här blev det grillad lax, kokt potatis, romsås, kokta ärtor, kokt färsk sparris och citron.
Det uppskattades av både barn och vuxna.

Ha en trevlig helg

Tre
 
vilken härlig tråd.
Idag har vi haft huset fullt av farfar som är på besök o äldsta sonen så åtta st skulle det lagas mat till.
En tur i skogen med halva styrkan o plocka kantareller först sen blev det
En kantarell paj,En kycklingpaj med soltorkade tomater o till det en hög med kräftor mums.
Vi veckohandlar köper det som är billigt o extra pris sen planerar jag meny där efter
Skriver upp på en stor whiteboard tavla.Vad det blir för mat,vem som ska laga o vem som ska ta disken,
Favoriter i det här huset är pasta lådor.
Tex korv,pasta,grönsaker som finns rör ihop in i en ungsform o ost över gratinera kan varieras i det oändliga man tager vad man haver så att säga.
Kassler gratäng är oxå en smidig populär variant potatis gratäng med kassler skivor i super lätt.
Då vi nu har en storfiskare placerad äter vi abborre på längden o tvären jag äter inte fisk o får hålla god min fast det finns en rätt jag får i mig:
Filead abbore bryns i pannan ,slå över grädde en burk finhackad anjovis o spat,salt ,peppar,dill koka i en kvart o vips har du faktiskt en fisk rätt som jag äter.
 
Trixen sa:
I dag blev det hemgjord pizza som vi precis ätit (vi var tvungna att äta tidigt så vi hnner med äppelpajjen lite senare :angel )
15-åriga killen fick hjälpa till, jag bad honom ha ut tomatsåsen jämt på botten.....han frågar "varför då?"
Driver han med mig eller undrar han verkligen varför såsen inte kan ligga i ett hörn.....nåja den blev god och ängeln vart stolt

Hem pizza slår ju köpes med hästlängder.
Vi brukar göra fyra plåtar och ungarna får göra sig en halv plåt var. Då får dom sin pizza som dom själva vill ha den. Och mindre jobb för mig :rollhappy:
 
Hejsan!
Middag v 35 hemma hos oss ser ut så här...

Måndag: curry, kokos Kycklinggryta med ris
Tisdag: Kålpudding, med nykokt lingonsylt (nyplockade) Mums!
Onsdag: Pytt i panna, men hemkokta rödbetor
Torsdag: Kokt potatis, stekt fisk kalla sås
Fredag: Potatisgratäng med rostbiff
Därtill olika grönsaker, tex morots/gurkstavar, kokt broccoli, blandad sallad, tomatsallad osv ibland en eller två sorter

Vi skriver också matlista efter veckans reklamblad och det vi har i skåp och frys...checkar även av med skolmaten.
Vi tycker om hemlagat helst husman...
 
wawwa sa:
Har ättit Stekt Sill med potatismos,lök,lingonsylt.

PS WAWWAs mat måste ändå ha varit godast härinne förra veckan...syndigt gott! :claphappy:
Men det får jag inte hemma,,,ingen vill ha. :cry: brukar passa på om jag åker till min äldre generation :bow
Det är lyxmat nyförtiden ha ha ha..
 
mammac sa:
wawwa sa:
Har ättit Stekt Sill med potatismos,lök,lingonsylt.

PS WAWWAs mat måste ändå ha varit godast härinne förra veckan...syndigt gott! :claphappy:
Men det får jag inte hemma,,,ingen vill ha. :cry: brukar passa på om jag åker till min äldre generation :bow
Det är lyxmat nyförtiden ha ha ha..

Jag håller med dig, syndigt gott även om det på min sida av landet kallas strömming :rollhappy:
Här det, oftast, ingen annan heller som vill ha men det har jag löst!
Vi steker annan fisk samtidigt så alla kan välja vilken fisk man vill ha! :claphappy:
 
Favoritmaten för 15-åringen just nu är grillat, han jublar högt och äter 3 portioner :D
Så i helgen blev det så klart grillat.
 
Jag som skapade tråden är den som skriver minst :D

Gubben satt brevid nu och protesterade då jag skrev schnitzlar ( dumma gubbe) så då får det bli majskyckling klubbor som också är gott :angel
Ris, sås på fond och sallad blir det till.
 
Här lagar vi maten tillsammans och alla har sin egen dag då de ansvarar för maten.

I måndags gjorde jag och gubben stekt lax med potatismos och hollandaisesås.
Igår lagade en :angel: prinskorv och omelett och idag lagar en annan :angel: spagetti och köttfärssås.
Torsdag fixar bio en god laxsoppa, fredag vet jag inte ännu då :angel: inte talat om vad ännu.

Men till helgen blir det kalvstek med pressad potatis eller potatisgratäng (har inte bestämt ännu) och en massa smörstekt svart trumpetsvamp.

/Hettiva
 
Igår blev det spenatris och korv stroganoff med ajvar så det blir lite smak.
Idag har de önskat pasta av något slag..........
Blir nog antingen med tonfisksås eller bacon & kantarellfräs av dagens skörd :rollhappy:
 
Igår blev det köttbullar i tomatsås tillagad av bio med pasta skruvar till. Idag då jag som inte äter fisk är på jobbet passar familjen på att laga nyfångad aborre fileer panerade med potatismos till.
Fredag blir det en makaronilåda,lördag kycklingklubbor i ugn m ris o sås,söndag skulle vi rensa frysen på grillmat o åka ut på sjön o grilla det vi får ihop kanske lite korv o någon flinta stek till det en hemgjord pasta sallad.
 
Just nu så har jag påbörjat en "flytperiod" och den pågår i 3 veckor, är inne på min 4:de dag. Men jag försöker ändå laga mat till familjen och i dag blir det friterad spätta med goda potatis och remuladsås, dock gör jag inte såsen själv när jag inte kan smaka av den. Om någon fundera på varför jag har en flytperiod så är det inför en GBP operation den 17 sep.....
 
Jisses va gott Gubben och jag åt innan han åkte och jobba!! :bow

Vi hittade ytterligare kantareller på förmiddagen så vi tog:
en finhackad rödlök som vi fräste med kantarellerna.
Sedan fyllde vi på med resterna av gårdagens spenatris i stekpannan.
Lite grädde och riven ost över så fick vi en kanongod fuskrisotto! :love:

Hade lugnt kunnat äta dubbelt så mycket............... :angel :wink:
 
Jag gillar alltiett mat , ett bra tips är en vanlig köttförslimpa som fylls med en överbliven skvätt ris eller bulgur ev linda in hela limpan med bacon , när limpan nästan är klar slå på cremefraiche/grädde blandat med ketchup/sweetchili och ev.lite mjölk och lite ost in i ugnen en liten stund till .En rätt som går att variera i det oändliga ...lägg tomater runt som blir varma i ugnen , eller broccolibuketter eller vad som finns hemma . I morgon blir det laxplanka till kvällen , lite mer jobb men såå gott , ska skära laxfileerna i långa remsor och bre en blandning av ost och cremefraiche på innan den rullas ihop och ställs på plankan råa , det tar inte många min innan de är klara (10-15 min ca )ha en bra dag alla
 
japp min melodi det där med alltiett. Ska testa köttfärslimpan någon dag :claphappy:
Tack för alla bra tipps ni ger. Matlagning är kul men fy tusan va svårt å komma på något man är sugen på.


mamma haj sa:
Jag gillar alltiett mat , ett bra tips är en vanlig köttförslimpa som fylls med en överbliven skvätt ris eller bulgur ev linda in hela limpan med bacon , när limpan nästan är klar slå på cremefraiche/grädde blandat med ketchup/sweetchili och ev.lite mjölk och lite ost in i ugnen en liten stund till .En rätt som går att variera i det oändliga ...lägg tomater runt som blir varma i ugnen , eller broccolibuketter eller vad som finns hemma . I morgon blir det laxplanka till kvällen , lite mer jobb men såå gott , ska skära laxfileerna i långa remsor och bre en blandning av ost och cremefraiche på innan den rullas ihop och ställs på plankan råa , det tar inte många min innan de är klara (10-15 min ca )ha en bra dag alla
 
Tillbaka
Topp