Vad gäller vid skadegörelse egentligen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Ska kontakta vårt försäkringsbolag för att reda ut vissa saker, men tänkte att någon här kanske vet som gäller då ett placerat barn förstör i hemmet. Soc. säger att allt ska gå på vår hemförsäkring, de kan betala självrisken. Men den unge här i huset rispar sönder bord, slår ut fönsterrutor och kladdar med stulna sprayburkar på huset, för att bara nämna en del av allt som hänt. Ska försäkringsbolaget ersätta sönderrispade bord och sönderhackade tevedosor? nedmålade tapeter och färg på bilen? Är det någon som vet var gränsen går och vilken dokumentation som krävs? Ska vi teckna extra hemförsäkringar för framtida behov? Vi har skogsbruksfastighet och jag vet inte om vår försäkring täcker drulle-handlingar eller medveten skadegörelse men jag måste så klart ta reda på det omgående efter påskhelgen. Sedan en annan sak då det gäller vårdnadsöverflyttning som socialtjänsten här är så pigg på att få igenom. Det är väl inte så smart att gå med på det med tanke på vad allt kan komma att kosta oss? Det känns ju hemskt men jag vet inte om jag har råd helt enkelt!!! Det finns ingen högre ersättnning för det här barnet, ska nämnas och ingen gör något alls uppe på det där kontoret. Jag blir väldigt arg och frustrerad. Nu är det här inlägget vinklat åt det ekonomiska hållet, men naturligtvis finns andra aspekter med så som känslomässiga, oro och sorg över hur barnet egentligen mår etc. Men det förstår ni säkert ändå.
En trevlig påskhelg önskar jag alla familjehem på denna sida!
 
hua.. det här låter inte allt bra... vet inte till vilken nivå försäkrigsbolaget ersätter småsaker men du ska absolut dokumentera allt och försöka. Vill inte försäkringsbolaget ta det så måste soc ersätta och varför inte då via högre omk. Visa dokumentationen och om de inte lyssnar så gå till chefen och prata och visa.

Ang vöf så fundera allvarligt på detta och ställ alla jobbiga frågor ang ersättningar för sådant här till soc innan ni går vidare med ev papper. Vill de inte ställa upp på detta så ta inte över vårdnaden.

Hoppas att ni får en härlig påsk trots allt jobb som du måste utföra ang detta med skadegörelsen.
 
har samma problem vår :angel: slet ner en stor del av tapeten ...vem står för det ..jag räknar inre det som vanligt slitage...alla dessa små kostnader som blir förstörda leksaker böker mm mm jag blir tokig kan ju inte gå brevid :angel: jämnt...puhhhh
 
pimpim sa:
har samma problem vår :angel: slet ner en stor del av tapeten ...vem står för det ..jag räknar inre det som vanligt slitage...alla dessa små kostnader som blir förstörda leksaker böker mm mm jag blir tokig kan ju inte gå brevid :angel: jämnt...puhhhh


Så har alla våra barn gjort- bio som placerade :smirk:

Helen- ni ska kräva högre arvode/omkostnad. Arvodet ska vara skäligt för det jobb ni utför och så får ni höja omkostnaden så den täcker skadorna med. Vad har ni idag?
 
Som jag ser det, så ska ni absolut inte använda er egen hemförsäkring för detta, då det är så mycket och ofta skador som barnet orsakar. Detta skall tas på socialtjänstens egen försäkring eller annars om de vill betala er direkt, då jag har hört att deras självrisk är mycket hög. Om ni ska ta det på er hemförsäkring och det upprepas gång på gång, då det låter som skadegörelse är ett återkommande problem, så har ni snart ingen hemförsäkring själva, för risken är nog uppenbar att försäkringsbolaget säger upp den eller höjer er självrisk väldigt mycket om det återkommer o återkommer.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp