Vad göra pausa process eller gå vidare?

Vi står inför en vårdnadsöverflytt i närtid. Brokig historia. Barnet placerat enligt LVU och kom till oss i 2års ålder och är nu 6år. Soc ”ville” att vi skulle påbörja en överflyttsprocess (1 år sedan) efter att skrivningen i en dom upplevts positiv till mamman. Verkligheten är en annan… BioMamma strider om och med allt som stridas kan. Så för att skydda barnet påbörjades processen. Tiden går och vår familjehemssek. har slutat tyvärr. Hemkommunen har inte lyckas tillsätta tjänsten så vi står utan sekreterare. Inga avtal är på plats, vilka vi påtalat länge att det måste fram skyndsamt för att göra övergången trygg. Ringde cheferna för någon vecka sedan för att höra vad som händer och var på möte igår. Kontentan av mötet var att hon vet inget men att hon skall höra med juristerna om vad hon kan göra om de önskningar vi har i avtalet. För att få någon info ringde jag tingsrätten och hörde mig för vart ärendet ligger i högen. Då var muntliga förhandlingar bokade nu till nästa månad. Något förtvivlad. Soc. vet inte vad som händer, inget är förberett, en stridslysten mamma och vi är ev vårdnadshavare om några veckor. Frågan blir, är vi förberedda? är ärendet moget för en överflyttning? Skall vi pausa? Erfarenhetet?
 
Hej!
Just så här ska det inte vara :(. Jag förstå verkligen ert dilemma och otryggheten i att inte ha socialtjänsten med er, där ni kan få raka besked. Så viktigt att man känner sig trygg i att ta över vårdnaden och att man vet vad som gäller efteråt. Även om avtalet inte är klart så ska det vara antecknat vad ni kommit överens om så ni känner er trygga. Ärendet borde inte ha skickats in förrän ni varit överens kan man tycka för nu står ni där och ingen vet hur det blir.

Jag har själv gjort 2 stycken, inget avtal var klart innan (för det kan man inte göra hette det). För ena barnet tog det 6 månader innan avtalet var klart efter att VÖF var klart. Det vi hade sedan tidigare fortsatte att löpa på tills det nya var klart. Nu hade vi inga föräldrar som stred utan var med på det så vi kände oss relativt trygga ändå.

Nu vet jag inget om vad ni önskar få med i avtalet, men känner ni att det skulle vara omöjligt att fullfölja processen, om ni inte får med det som ni önskar, så skulle jag kontakta kommunen och tingsrätten och lyfta detta (om ni inte gjort det och vara övertydlig) och ta det därifrån. Jag vet inte hur processen fungerar i tingsrätten, om man bara "enkelt" kan pausa, men ni kan alltid ta tillbaka ert medgivande till VÖF och då kan ingen VÖF genomföras. Hur det ser ut sen, om processen kan återupptas senare, får man höra med tingsrätten hur ett sådant senario skulle se ut.

Många skulle säkert skrika högt att ni ska avbryta, men det bästa rådet jag kan ge är att känna efter utifrån det jag skrivit ovan. Det är ni som ska leva med det efteråt. Jag vill också skicka med att föräldrar ibland landar i att nu är det så här, tingsrätten har bestämt att familjehemmet ska ha vårdnaden och jag som förälder nu får vara den bästa föräldrar jag kan utifrån mina förutsättningar. Pressen och stressen försvinner att "prestera" och hela tiden bevisa att man är en bra förälder. Hur det ser ut för er, kan bara ni veta och om det skulle bli så efteråt, men jag ville ändå skicka med det.

Vill du bolla tankar så får du gärna höra av dig till mig via PM eller mail, familjehemmet@familjehemmet.se. Även om jag kanske inte har några svar så lyssnar jag gärna och kommer med lite tankar :).

Varma hälsningar
Anne
 
Tillbaka
Topp