Vad händer efter Kälvestensutredn?

måste tacka för ett mycket informationsgivande och matnyttigt forum!
Även tonen bland alla är trevlig och mysig!:)
Vi har kommit till en Kälvestensutredn som kommer att ske på torsdag. Vi har fått lite info om ett barn kommunen vill matcha mot oss.
Hur lång tid har det tagit för er innan ni fått veta hur utredningen gått och även hur lång tid har det tagit innan arbetet med en placering börjar efter utredningen?
Ha en go dag!:banan:
 
Om dom redan har ett barn i åtanke kan det gå fort.
Ger utredningen det dom tror och är angelägna om att matcha er kan det gå riktigt fort........
De vet barnets behov och nu återstår att se om ni är dom rätta.
Var så ärliga som möjligt, det vinner alla på.
Lycka till
 
Hej,

Vi gjorde Kälvesten nu måndagen den 2:a maj, nu i fredags skulle en psykolog utvärdera dessa så nu väntar vi med spänning :) De har också ett barn i åtanke, och om allt verkar OK vill dom träffa våra barn (tonåringar 13 - 19). Jag återkommer med info när jag hör något mer. Vad spännande att de har ett barn nu i åtanke Jonola :). Vilken ålder?

Kram på er,

M
 
Hej!
Mycket spännande känns det!
Det är ettbarn i förskoleåldern.
När vi träffades hos oss så träffade dom våra tonåringar också.
Dom fick en go bild av socsekr precis som vi fått.
Vad har ni för ålder på ert som är påtänkt..?
 
Vi ska göra Kälvesten om 2 veckor, hur går det till? Till oss sa de att det var 250 frågor men fick ni skriva eller bara prata och de filmade? Vilka frågor fick ni? Ska man förbereda sig på nåt sätt?
Tidigare utredningar var som jourhem eller kontaktfamilj, så gjorde vi inte den delen.
Corri
 
Hej; Jonola; för oss är det en sexåring. Tänkt uppväxtplacering

Corrina; när vi gjorde Kälvesten så fick vi göra den var för sig med varsin tjej från soc.
De ställde frågorna och antecknade svaren, så det tar minst ett par timmar, men ingen film eller liknande, så det blir mer som att man sitter och pratar :) Frågorna var ungefär som de första frågorna är, fast lite mer djuplodande, du får beskriva dig själv och din barndom och hur du känner och tänker. Du behöver inte förbereda dig, var bara som du är och svara så utförligt som möjligt.

M
 
Vi vet att det skulle ta några timmar, vi börjar klockan 9 och ska hålla på minst till lunch, kanske t.o.m efter. Jag är lite oroligt för min man, då han är så pratsam att de kanske tar hela dagen :)
Corri
 
Hej Lingka,

Vad skönt att höra, vågade knappt säga hur lång tid jag satt... trodde jag var galen, vi satt också i 4 timmar, lite drygt, skulle tro fyra timmar och en kvart :) Min man satt nog i två och en halv, max 3 timmar.
 
:D
Va roligt Corrina! Med en pratsjuk man!
Till oss sa dom att det tar tre timmar och dom vill göra den på förmiddagar, vet ej varför:)
Men är också nyfiken på vad slags frågor det är.
Försöker att få min sambo att komma ihåg eftersom han gjort den förr men han kommer inte ihåg mer än barndomen.
Ni kanske har haft placeringar förrut, i dessa åldrar, hur lång tid har ni varit hemma?
Hur lång tid tar det innan ni börjar se att barnet börjar bli hemtamt?
Och hur lång tid får man på sig att göra barnet hemmastadd innan umgänge m bios blir aktuellt..?
 
Tillbaka
Topp