Vad händer med ersättningar vid graviditet ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej allihopa

Vi min sambo och jag undrar vad som händer med arvodes ersättningar, omkostnader samt LBE vid graviditet och mamma ledig tid när man har en placering ??

Vi antar att det finns kunskap om detta här på forumet.

Passar på att tala om vad mycket vi får lära oss av ER på forumet :bow :bow
 
Se där ...det gick fort att få svar :D
Vi är bara i planerings stadiet ännu...........så inget grattis ännu, men tack ändå !!
 
hej, fyller på med en fråga till i ämnet... Om jag får ett barn till, grundas då mamma ledighets pengarna på arvodet? eller får jag minimi ersättning som en arbetslös? :angel
 
Om placeringen är kvar så grundas inte föräldra penningen på arvodet. men om placeringen avbryts så KAN det räknas som SGI (sjukdomsgrundande inkomst) detta ska du diskutera med din Försäkringskassa. Personligen tycker jag att just såna här regler och orättvisor bör redas ut och vara lika i hela landet.

Ibland tolkas familjehemsvård som arbete och ibland inte. Tyvärr sällan till Familjehemmens fördel.

Ett tipps ang graviditet och föräldraledigt. Ta inte ut någon föräldraledighet från F-kassan alls. Du får ju inkomstbortfall i uppdrageteller hur och den är högre än F-ledigheten. föräldraledigheten kan sparas till barnet fyller 7 år. eller så tar du hälften LBF och resten F-ledigt. Eller som skrevs ovan BÅDA kan vara hemma. en med f-ledigt den andra med LBF(lönebortfall)
 
lilla-mamman sa:
hej, fyller på med en fråga till i ämnet... Om jag får ett barn till, grundas då mamma ledighets pengarna på arvodet? eller får jag minimi ersättning som en arbetslös? :angel

Om du väljer att flytta över arvodet till din man så kan du få föräldrapenning baserat därpå. Vi tog reda på detta då vi har en vårdnadsöverflyttad plac som föräldradagarna fanns kvar på (nästan alla iaf).

Det är en djungel, så lycka till!

Sparris
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp