Ser att detta är en gammal tråd men jag kännde att jag måste skriva ändå. Givetvis så handlar det ju om att sätta ner foten. Detta är ett oförsvarbart handlande av en ungdom. Detta är en mental kidnappning som inte är ok. Med eller utan diagnos det är ingen ursäkt.
Och går ni som familjehem och räds för vad soc ska säga och tro om er så är det ju självklart att ungdomen finner detta som ett jätte bra mål att sikta sina hot på, de sätter sig ju absolut på rätt ställe. Det är ju bedrövligt att läsa detta på många vis. Dels att denna unge tillåts hålla på så här utan konsekvens, jag är övertygad om att den vet exakt vad den håller på med för att den får vinster. Vad är då vinsten, jo så klart att det finns ett öppet mål att få er i familjehemmet ur balans och vackla. Och detta är eldprovet för att klla av vuxenvärlden, står de för vad de säger eller vad händer. Tror inte på så mycket att det handlar av utstraffandet av sig själv, mer ett frustrerat sätt som faktiskt ger vinster. Men vad vet jag. Att socialtjänsten inte har mer kunskap att handleda och hjälpa till i den här typen av ärende tycker jag rent ut sakt är för JÄVLIG. Det borde vara en självklarhet att varje familjehem arbetade tillsamans med soc mot gemensama mål. Inte som att soc är lite av en förädare eller vända kappan efter vinden .
Jag förstår att situationen är svår om man som familjehem inte kanske har den backup som behövs, det är också enligt min åsikt ett mycket illa skött stöd i från soc. Det ni som familjehem behöver är ju sannerligen styrkan och modet att sätta stopp för detta ordentligt. Kanske kan det låta som om jag är en besserwisser av något slag, men det är inte det jag alls vill framså som. Jag har många års egna erfarenheter av det hela och först när vi verkligen fann styrkan och den absolut rätta punkten om att nu jävlar är det nog, ja tro det eller ej så avtog det hela.
Hoppas saken redde sig till det bästa.