Vad innebär det?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag som newbie på allt det här undrar vad en vårdnadsöverflytt innebär lite kortfattat?

Har jag uppfattat det rätt om jag tror att själva vårdnanden blir överflyttad så att man slipper ha biosars godkännande gällande allts som rör barnet men att som familjehem med vårdnaden på ett barn fortfarande har arvode, omkostnad och samma stöd/kontakt med soc som innan?

Vad är skillnaden på att ha vårdnaden och att vara förmyndare?

Försöker greppa det här men inte var det lätt att läsa sig till heller upptäckte jag, så jag blir jätteglad om nån vill förklara så pantade jag :D begriper! :bow
 
Här hittade jag lite texter

Vårdnadsöverflyttning (Källa: http://www.fsf.nu/engine/data/media/VRD ... TTNING.doc)
En vårdnadsöverflyttning är inte att likställa med adoption. Barnet har arvsrätt från sina föräldrar. Om föräldern ställer krav att åter bli vårdnadshavare, får tvisten avgöras i tingsrätt. Likaså kan umgängestvister komma att avgöras där. Se avtalet.
Ev.andra insatser i framtiden söks och beslutas i vistelsekommunen.

Vad innebär det att vara vårdnadshavare
I föräldrabalken kapitel 6 § 2 står ” Den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och skall se till att barnens behov blir tillgodsedda.
Barnets vårdnadshavare svarar även för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till dess ålder, utveckling och övriga omständigheter samt skall bevaka att barnet får tillfredsställande försörjning och utbildning.

Kap. 1 § 11 samma lag står ” En vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål.”

Vilka förändringar blir det för familjehemmet vid en vårdnadsöverflyttning
Vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter
- får underteckna papper där vårdnadshavarens underskrift krävs, såsom pass, id-kort mm
- har tillgång till journaler på t.ex sjukhus
- har möjlighet att öppna bankkonto i barnets namn
- får tillgång till samhällets stödapparat ex. vårdbidrag, LSS m.m
- har också en skyldighet att söka underhållsstöd
- har ansvar för umgänget med barnets biologiska nätverk

Vilka förändringar blir det för föräldern vid en vårdnadsöverflyttning
Förälder har inte rättigheter att fatta beslut i frågor som rör barnets personliga angelägenheter.
- får inte tillgång till journaler från sjukhus
- kan inte skriva på passansökan för barnet
- har inte tillgång till barnets bankkonto
- har en lagstadgad rätt till umgänge enligt avtal eller tingsrättsbeslut.
- har en underhållsskyldighet för barnet

Vilka förändringar blir det för barnet
Familjehemsplaceringen upphör och därmed socialsekreterarkontakten.
Barnet får en laglig tillhörighet till familjehemmet.
Vårdnadshavarna ansvarar för umgänget.

----------------------------------------------------------------------------------------
Förmyndare(hämtat från http://www.famratt.com)
Föräldrar är förmyndare
Föräldrar, som är gifta med varandra, har gemensam vårdnad och är också gemensamt förmyndare för sitt barn. Gemensam vårdnad är det vanligaste även när föräldrar inte är gifta med varandra. De är då gemensamt barnets förmyndare. Detta gäller även om föräldrarna inte bor tillsammans.

En förälder som är ensam vårdnadshavare är också ensam förmyndare för sitt barn.

Föräldrar, som har den rättsliga vårdnaden om barnet, är också dess förmyndare. De är så kallade legala förmyndare. En förälder som är underårig är vårdnadshavare för sitt barn, men kan inte vara dess förmyndare.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ang ersättning och fortsatt stöttning så är det inte en självklarthet. Idag har inte kommunerna någon skyldighet att ge fortsatt stöd utan detta får man förhandla om och skriva in i avtalet.

I SKL`s rekommendationer (cirkulär 08:81) kan man läsa följande:
En särskilt förordnad vårdnadshavare har ingen försörjningsskyldighet för barnet. Den socialnämnd, som ansökt om vårdnadsöverflyttningen, har därför fått rätt att fortsätta betala dem en skälig ersättning. Detta framgår av 6 kap. 11 § SoL och gäller oavsett om familjehemsplaceringen skett med stöd av SoL eller LVU. Inget hindrar att detta även tillämpas i det fall barnet varit placerat som en insats enligt 9 § p.8 LSS.
En skälig ersättning bör motsvara vad som tidigare utbetalts som familjehemsersättning d.v.s arvode och omkostnadsersättning. Denna ersättning skall reduceras med pengar som kommer från annat håll avseende vård och omkostnader t.ex. underhållsbidrag, underhållsstöd, pension, vårdbidrag, barnbidrag, avkastning av kapital och socialförsäkringsförmåner.
När det gäller bistånd till andra kostnader än arvode och omkostnadsersättning får vårdnadshavaren vända sig till sin vistelsekommun.
---------------------------------------------------------------------------
Visst är det härligt att de inte måste betala utan de får och bör!!!

Hoppas det gav svar på några av dina frågor :D

Sara
 
Ojdå det vart långt, såg att du önskade kortfattad info. Är det något som är oklart så förklarar jag gärna. Känner mig lite som en veteran. Fått äran att göra två stycken. :claphappy:
 
Tack så jättemycket för hjälpen och så farligt långt var det inte! =)

Du hade ju plockat ut det som gällde för just de bitar jag frågade om. Toppen! Jag hittade det där nånstans med men allt var så inbäddat i alla andra olika situationer med hur det förhöll sig mellan de båda biosarna och vårdnad etc så jag blev alldeles vilse i pannkakan när jag försökte reda ut det. Tack tack, fick svar på allt jag undrade! :bow :claphappy: Gulle dig! Kram
 
Hm, blev lite konfunderad. I tidigare inlägg står det att det för barnet innebär att familjehemsplaceringen upphör. Tror att det fortfarande är en placering med tillhörande arvode och omkostnad, dock upphör socialtjänstens kontroll av fam.hemmet. Har jag rätt eller fel?? Har läst tidigare trådar och även andra info.ställen och då förstått det så att även soc kan vara med och styra upp umgängen osv. :?
 
Gör mitt bästa... sa:
Hm, blev lite konfunderad. I tidigare inlägg står det att det för barnet innebär att familjehemsplaceringen upphör. Tror att det fortfarande är en placering med tillhörande arvode och omkostnad, dock upphör socialtjänstens kontroll av fam.hemmet. Har jag rätt eller fel?? Har läst tidigare trådar och även andra info.ställen och då förstått det så att även soc kan vara med och styra upp umgängen osv. :?

Vid en vårdnadsöverflytt så är inte barnet längre placerat och familjehemsföräldrarna blir särskilt förordnad vårdnadshavare istället.

Kommunen har ingen skyldighet (ännu) att fortsätta stödja de särskilt förordnade vårdnadshavarna med tex umgänget, detta blir en förhandlingsfråga när man skriver avtalet. Många kommuner anser att vårdnadshavarna får söka hjälpen i sin egen hemkommun som inte alltid heller ställer upp. Detta är något man får ta med sig när man funderar på att bli vårdnadshavare, behöver vi stöd kring ex umgänge, kan vi får stöd från placeringskommunen eller kan hemkommunen hjälpa till?

Kommunen har rätt eller möjlighet att ha kontakt med de särskilt förordnade vårdnadshavarna i den utsträckning som står i avtalet, som då oftast är ersättningen.

Fick du svar på din fråga? Annars skriv igen :razz:

Sara
 
Vi som råkar ha biosar som överklagar och håller på jämt o ständigt skulle väll förlora på en vårdnadsöverflytt?
Vi har även kontaktperson med på umgängerna,hur skulle det fortsätta?
Vi har fått frågan men jag är osäker,vår bio bråkar för mycket periodvis.
 
Hej

Att ha kontaktperson vid umgänge är inget hinder vid en överflytt, det skrivs in i kontraktet att det skall så vara så långe barnet behöver det.

Allt är förhandlingsbart vid en flytt! Vi har fått inskrivet att all planering av umgänge sköter soc även efter flytten.
Detta är pga att vi vill kunna ha en så bra relation till bio som möjligt. Vi har en bio som klagar, överklagar allt som går fortfarande efter sex års placering. Trots detta valde vi att tacka ja till en flytt för att säkra barnets plats hos oss.
 
Vi sitter i samma sits. Soc funderar nu på om det är möjligt i vårt fall. Fast igår fick vi reda på att en av ansvariga på soc ska byta arb.plats och då anar vi att frågan kommer att skjutas på framtiden.... Vi önskar överflyttning, men vi vill bibehålla kontaktperson, ersättningarna, och få stöd vid ett ev - och trolig tvist i rätten och annat stöd vad det gäller biosar. Vi vill främst ha det för att vi aldrig får något påskrivet-sjukhuspapper, pass o sånt samt för att barnet ska få en chans till trygg uppväxtplats.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp