Vad ska vi fråga om ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Imorgon är den "stora" dagen... Vi ska ha ett möte med en soc.sekr. + en fam.hems sekr.
här hemma ! :banan:
Vi ska få information om en evt. placering (tonåring), h*n ska dock inte närvara imorgon.
Men då detta blir första gången för oss undrar jag vad man ska fråga om ?
Jag förutsätter att vi får veta allt, men det vet man ju aldrig.... :roll:
Så därför frågar jag er erfarna :wink: , vad ska man ta upp ? Sitter vi där med ett papper
fullt av frågor eller ? Tar man upp ersättningsnivåer och möbelbidrag redan nu, eller hur gör man ? Vad kan man "misstänka" att dom försöker undanhålla ? ( Har förstått att sånt tyvärr förekommer ibland)
Nu verkar denna kommun, iallafall fam.sekr. som vi träffat, väldigt bra men vad vet jag...
Jättetacksam för alla tips på frågor vi bör ställa ! :bow
 
Ni ska absolut inte förutsätta någonting!

Jättebra om ni skriver ner de frågor ni har redan nu.
Och fyll på vartefter de kommer, direkt, när de dyker upp!

Varför placering?
Hur länge?
Vad har X med sig och vad behöver ni införskaffa?
Förhållanden till andra?
Restriktioner?

Självklart skall ni ta upp ersättningarna och möblering av rummet.
Visa hur familjens barn (om ni har) har det och vad ni förväntar er att placeringen behöver.

Att vara förberedd är det bästa!
 
Tack ! Jag har redan påbörjat listan med frågor .. :razz:
Jag kom på en fråga till, vem "flyttar hit" placeringen ? OM det finns möbler och så ?
Är det vi eller hur funkar det ?
 
Håller med föregående, ha ett papper framme på bordet med era frågor........
Ju fler desto bättre.
Ni ska ha ett STARTBIDRAG/UTRUSTNINGSBIDRAG för barnet, kläder som saknas, möbler som behövs....bästa är att INTE köpa det innan utan låta :angel: vara med och bestämma och handla (dom brukar vara mer rädda om sakerna då)
Är det en tonåring så glöm inte att ni ska ha en cyckel o kanske även en dator (om era biobarn har egna)
Fråga även om fritidsintressen, en :angel: som t.e.x vill rida några ggr/veckan så ska såna kostnader gå utöver omkostnaden.
Brukar eran familj åka på utlandssemester och eller fjällsemester så drar kostnaderna iväg, placerade barnet ska ha samma standard som biologiska barn.
Och är det en tonåring så glöm för all del inte mobiltelefon och kostnader.......
Lycka till :banan:
 
Frågor om umgänge är bra att ta. Ska ni bekosta ev. kostnader i umgänget och hur ska det se ut?
Har placeringen några allergier/sjukdomar, är det kostnader med det?
Försäkring?
Vad ska ingå i omkostnadsersättningen?
Mvh MGB
 
Hej!

Om det gäller omplac. av ett barn som redan bor i famhem nu, kan man förutsätta att de har allt redan då? Är det nåt speciellt som man ska tänka på att fråga om? Hur mkt umgänge har ni erfarenhet av är vanligt för en treåring?

Tacksam för alla råd!

Tessan
 
I den här "branschen" ska/kan man aldrig ta något för givet!
Fråga, fråga, fråga.............om ALLT!
Det är BARA den placerande kommunen som har svar på frågorna som rör just er placering, inga kommuner jobbar lika.
Det kan t o m vara olika inom samma kommun...........

Lycka till!
 
Den placerande kommunen kommer säkert att säga att han har all nödvändig utrustning, men vad ni behöver fundera på är om möblerna från det förra hemmet är användbara hos er.
Och med tanke på att en treåring växer snabbt så behövs det kanske i samband med flytten stödköpas lite mer kläder än vad som ryms i omkostnadsbidraget.

Umgängesdelen tänker man inte alltid på att den kan vara rätt kostsam. Skall ni åka, isåfall hur långt, behöver ni stanna och äta på vägen, behöver ni barnvakt åt era andra barn, skall ni kanske träffas på "neutral plats så kostar det kanske både inträde och fika o.s.v.
Skall biofamiljen komma till er så vill man ju gärna bjuda på lite extra gott o.s.v.

Till julen så kan man fundera på julklappar från barnet till biosläkten, ta upp frågan om extra omkostnadsersättning med kommunen i god tid om det är många "extra" klappar som skall inhandlas.
 
Hej.

Vår plac är nu 3 1/2 år och har bott hos oss i ett år nu, då h-n kom hade h-n bott i jourhem i drygt ett halvår, hade inte med sig några möbler, men lite kläder och lite leksaker. Vi lämnade in en lista till vårt soc. om vad vi tyckte oss behöva; en säng, en kärra, en hylla till leksaksförvaring, en byrå/garderob och till leksaker. Pengar till kläder bad inte vi om eftersom vi inte då visste vad som följde med. Men leksaker och dylikt handlade vi innan plac. kom till oss första gången för att ha en så naturlig miljö som möjligt för en liten. Vi fick 7000 kr i startbidrag. Det räckte inte kan jag säga nu, men vi köpte saker efterhand sen :razz:
Vår guldklimp har umgänge en gång/månad á 2 timmar, under hösten har det uttökats till 2 ggr/mån á 2 tim, men det ska troligtvis ändras tillbaka eftersom det blir för jobbigt....

Hoppas ni får igenom era önskningar och lycka till
Ester
 
Hej.
Är det ett LVU som ligger till grund för placering?
Var bor barnet idag?
Är det ett LVU så hade jag begärt att få ett "blankat" referat av dragningen socialen tagit upp för socialnämnden i kommunen.
I detta referat ska det finnas klart och tydligt beskrivet varför barnet tvångsomhändertas och placeras i familjehem.
När man sitter vid ett möte och diskuterar är det lätt för misstolkningar. Det värsta och sista man vill vara med om är att få känslan att soc inte berättat allt eller tonat ned problemen.
Ett sådant referat/protokoll kanske inte soc har med sig vid mötet imorgon, men jag tycker att ni ska stå på er och kräva att få se dokumentet. Givetvis med alla personuppgifter "blankade".
Jag har ingen erfarenhet av frivilliga placeringar (endast erf avLVU) men där ska ju också finnas utredning som underlag för placering om jag förstått det hela rätt.

Jag tycker med fördel att man kan vänta med att ta upp det ekonomiska. Blir soc "tända" på er som familjehem, då är tiden att nämna sitt "pris".
Lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp