Vad ska vi tänka på?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är ny här på forumet och behöver lite stöd :)
Fick för ett par dagar sedan förfrågan (och sagt ja) om en LVU-placering (tonår.) Dock så är ungdomen "försvunnen" sedan LVU-beslutet kom. Ville inte flytta så långt norrut som det först var tänkt. Har bott från och till hos en släkting. Soc är säkra på att bio vet var h*n är men avvaktar till i morgon med ett aktivt sökande. Så fort h*n hittas ska h*n placeras hos oss.

Jag har tusen frågor men börjar med några :)
1. Vad har ni för erfarenhet av de första dagarna, hur får man en så bra start som möjligt (tips)
2. Personen har en fysisk sjukdom som kräver noggranna kontroller, hur fungerar det med sekretessen mellan oss och sjukvården, får vi ta del av viktig information?
3. Vad anser ni är ett skäligt arvode? Placeringen har ingen psykiatrisk diagnos men annan svår sjukdom som kräver kompetens, mycket strul med bio (missbruk och våld hos bio.) Även mycket att ta igen med skola. Har ej heller några tillhörigheter med sig då det inte är läge att hämta det hos bio.

Tacksam för råd av alla slag!
 
Hej

Låter som om en inte helt enkel placering och att du/ni kommer att behöva en del stöd om ni inte är erfarna.
1. Har inte haft tonårsplaceringar, det finns säkert saker som är viktiga för den åldern som vi inte stött på. Andra kan säkert ge bättre råd. Men i grunden är det väl alltid att ge paceringen plats i familjen och hur man fungerar som familj.
2. Sekretess har aldrig varit ett problem för oss. Rent strikt så finns det massor med papper som skall underteckas av vårdnashavare. Vi har alltid strukit över det och skrivit familjehem och undertecknat. Det har fungerat i alla fall utom när man skall söka pass. Just med sjukvård är det skumt, enligt reglerna så skall all sjukvård godkännas av vårdnashavare (även tex vaccination) men det verkar inte tillämpas. I alla fall har vi inte haft problem med det. Vi har vid vård tom fått upplysningar om placeringens tidigare journalförda liv, sådant vi inte ens fått höra från soc.
3. Skulle definitivt hamna i övre halvan av rekomendationen. Det tar massor av tid i vårdapparaten, sedan spelar det ingen roll vad det är. LVU brukar betyda en massa strul med umgängen och liknande som också tar tid.
 
Oj oj du har lite jobb framför dig
Hur är ditt stöd runt dig i den här placeringen?
Jobbar själv förstärkt med bara ungdomar så pma mig gärna.
Tydliga regler vid ankomst och berätta vilka konsekvenser om dessa inte följs rekommenderar jag.
Vid ankomst ska ju dom ha en basgarderob för rätt årstid annars får be om pengar för detta.
Lycka till..
 
Jag har inte samma erfarenhet som Max vad gäller sjukvården. Har inte fått någon information alls om jag inte haft med mig fullmak att jag får ta del av och besluta om sjukvårds insatser som min liten behöver. Kunde inte boka tid hos tandläkaren utan att de tagit del av fullmakt.
Soc ordnade fullmakten. Nu är det inga problem då samtliga instanser inom sjukvården som vi har regelbunden kontakt med vet om vår situation och har en kopia på fullmakten.

Lycka till
 
Tack snälla för era svar och råd, fler mottages tacksamt. Vi vet i nuläget inte så mycket mer om placeringen mer än att det har ställt frågan om ytterligare ett syskon kan placeras hos oss :? Men ytterligare en fråga som kommer upp är: då vi går i dygnet runt beredsskap för att vår placering kan komma när som helst, är det då befogar med någon slags jourersättning? Vi arbetar båda två och även om våra arbetsgivare är välvilligt inställda till vårt uppdrag som familjehem så är det inte så lätt att få tjänstledigt med väldigt kort varsel. Kan man begära ersättning från soc för tjänstledigt denna veckan även om vi vi inte vet exakt vilken dag vår placering kommer, eller är jag helt fel ute?

Saalina; jag PM:ar dig...

Mvh Livia
 
har ni inta skrivit något kontrakt?+ där ska framgå från vilket datum ni får ert arvode.

När ungdomar är på rymmen och soc köper en plats på ett LVU-hem så får de betala från den dag de "bokar" platsen oavsett om ungdomen flyttat in eller ej. Har soc bokat er??????

VI MÅSTE VARA TYDLIGA. familjehemmn drar ALLTID detkortaste strået om vi bara går runt och väntar och tror att någon annan ger oss rättigheter.
 
Trygga Rekan :claphappy: :claphappy: :claphappy:
önskar det fanns en gilla knapp här med
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp