Vad tar ni betalt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad tar ni egentligen betalt från kommunerna?

VI har haft besök av en hel del kommuner den senaste tiden efter att vi satt in en annons här på denna sidan...
Trevligt med respons och uppenbarlingen skriker kommunerna efter familjehem.
Läste ngt inlägg här att när ska kommunerna egentligen inse att de tjänar pengar på att placera i familjehem istället för HVB hem?

Jaja... sista kommunen som var här frågade precis innan de gick vad vi begärde för en placering...hrrrm..svår fråga kan jag tycka.

Man får ju väga in hur pass mkt tid placeringen tar om placeringen har speciella behov etc.etc...

Men överlag så tror jag att vi ligger på runt 225% och 150% i omkostnad.
Pratat lite med en del andra familjehem och de tar uppåt 450% om det är diagnoser och konstaterat utvecklingsstörningar och att de på omkostnaden ska ha barnbidraget utöver?....

Hur ligger ni?

Kan ju vara bra om man vet hur andra ligger då jag känner att detta ämne är en aning tabubelagt.


Här är vi anonyma så vi kan vara lite mer öppna

:D
 
Jo
Omkostnad på 150 % ger en summa på 5037 + barnbidrag (=170%)
Arvode på 225 % ger en summa på 7556

Totalt får du då 5289 efter skatt i arvode för en placering.

Ska man nu vara helt krass o slå ut detta per dag så får man 176 kronor om dagen. Med omkostnad blir det 377 kronor ( din timlön 7,30!!!)

Nu jobbar vi en del för organisationer och dessa tar mellan 1500-3000 kronor per dygn...

Om man nu vill jämföra organisation med ett familjehem....

Lite skillnad :?
 
Det absolut lägsta vi tar är högsta rek arvode och omk när vi jobbar direkt med kommun. Men då tillkommer ers vid semesterresor ol.
Vi jobbar ju helst med organisation och där är ju ersättningsnivåerna helt annorlunda och även stödet!!
 
Sist vi hade möte om en placering direkt från kommun så sa vi oxå så..men då sa de så här: Att det är minsann inte meningen att familjehemmen ska tjäna pengar på omkostnaden...gissa om vi blev snopna då?
Så klart är att i den kommunen får man inte lägga pengar på barnen..aktiviteter kostar!!
 
känsligt med pengar...

Det kan vara väldigt känsligt också med pengafrågan. Vi tog emot 2 barn jätteakut mitt i en storhelg en gång och vände fullkomligt upp och ner på hela vår tillvaro utan någon tid alls att förbereda oss. Som kompensation begärde vi extra betalt för de första 5 dygnen och skulle sen gå på kommunens rekomenderade arvode och omkostnader, men se nej det gick då inte alls. Vi blev kallade både fräcka och jag vet inte allt, och det slutade i total kaos. Då vill jag förklara att det absolut inte var några astronomiska summor vi talar om utan vi ville ha 500 kr extra / dygn i 5 dagar. Det skulle täcka alla våra extra resor (vi körde ca 60 mil dessa 5 dagarna), extra inköp ( barnen kom till oss utan någonting mer än kläderna de stod i), extra jobb (fick tex hämta och tvätta alla deras kläder) , vi fick ordna fram sängar och ställa iordning, ja allt extra som detta drog med sig. Och för detta blev vi svartlistade av den aktuella kommunen och har inte haft något med dom att göra efter denna händelse.
Kommer att akta oss väldigt noga i fortsättningen för att begära någonting utöver det som redan finns. Ska tillägga att vi har inte haft några som helst problem med någon annan kommun utan detta var en engångsföretelse.
Kommer försöka hålla oss till att jobba för organisationer istället för då slipper man en massa jobbiga diskussioner.
Ledsen blir man när det blir så här i alla fall.

/millany
 
Hej. det är synd att vissa på soc (kommunen) inte uppskattar vad man gör.Självklart ska man ha rätt begära extra pengar när man gör något som ni har gjort. Tycker de borde skämmas som kallade er fräck, förstår att du blev ledsen. Det är inte många som hade ställt upp och fixat det under en storhelg. /Jenny
 
Familjehems betalning

Jobbar som jourfamilj och har då 225% samt 150% precis som du sägen men då är det jour. Får Ni denna summa i betalning för en vanlig placering så är det faktiskt rätt bra betalt. Jag kan tycka att jouren skulle ha mkt mer men det är ju en annan fråga????
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp