"vanligt arbete"

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej på er alla härliga människor. Jag är ny här men inte ny som familjehem. Vi har under ett par år inte tagit emot några placeringar då familjen var "trött". Men nu har vi hämtat oss och har funderingar på att öppna vårt hem som jourhem i stället. Men jag behöver lite tips om praktiska lösningar. Hur gör ni med jobb- om ni har fast jobb?
Jag jobbar halvtid nu och där är en av orsakerna att vi känner att vi kan ta emot placeringar. Men jag trivs gott med mitt jobb och vill gärna behålla det:) Hur gör ni andra när det är så kort varsel? Får ni tjänsteledigt så fort? Tacksam om ni vill dela med er av hur ni har gjort? :idea:
 
Vi är inte kontrakterade jour men har sagt till vår kommun att vi kan ta emot med kort varsel OM det är barn med fungerande dagis eller skolgång.
Då är det inga problem med jobbet då jag jobbar förmiddagar med viss möjlighet att vara flexibel. Mannen jobbar också oregelbundet så vi har möjlighet att lösa det............
 
Menar du uppdragsgivaren? Min chef på mitt ordinarie arbete kan ju inte avgöra om jag ska vara hemma eller inte. Men tack ändå! Jag tror att det har löst sig trots allt// :razz:
 
Enligt lag så kan din arbetsgivare (det du kallar ditt vanliga jobb) de kan neka dig att vara tjänstledig. Dessom är din UPPDRAGSGIVARE (kommun eller organisation) de avgör om uppdraget behöver en vuxen hemma på heltid.Så med andra ord så bör man kolla läget på sin arbetsplats innan man erbjuder sina tjänster. Allternativt som för mig, säga upp dig och var familjehem på heltid.
 
Hej Trygga Rekan! Det är precis i den processen jag är. Kollade med chefen innan jag beslutade för att ta på mig ett uppdrag som jourhem. Jag har fått två förfrågningar och bägge är beroende av att ha någon vuxen hemma. Jag ville bara kolla om ni som är "varma i käderna" hade andra lösningar. :razz: Otroligt modigt av dig att våga säga upp dig!!
 
Tack.

Det var över 5 år sedan och det rullar på. jag får ut så mycket av "arbetet" (att va familjehem) slippa den vanliga stressen att vara i tid och vara så låst. Känner en otrolig tillfredsställelse av att finnas tillhands för mina biobarn också. Här får barnen vara lediga på loven. Är man sjuk så funkar det alltid.

Hoppas att Ni får Ert att fungera bra-
 
Vi är kontrakterat jourhem och jag är hemma på heltid. Tre biobarn och plats för två placeringar. Stormtrivs och saknar inte mitt andra jobb det minsta. Detta är livet!! :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp