Var är alla barn?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Åhh vad tråkigt, har väntat nu sen i sep. på att få en till placering, men helt plötsligt finns inga barn. Trögt för oss som väntar, men själklart även skönt för alla barn som inte behöver placeras.
Vi är anmälda till samma org. som vi fick vår första :angel: ifrån och vi fick det intrycket att det fanns en del barn som behövde oss, men icke dom hittar inte någon som matchar vår familj.

Är det någon mer än jag som får det intrycket att det är mycket syskon som behöver, men inga ensamma barn? Ni som är jourfamiljer, är det många små barn utplacerade hos Er?

Det kanske är jag som ställt för många krav med :? Vi vill ha en som är mindre än vår :angel: och som är trolig uppväxtplacering....

Trögt i vilket fall, vill ju börja planera sommaren lite och det är ju svårt eftersom jag inte vet hur många vi är då..

Ja ja det är bara till att vänta, tids nog kommer det en :angel: till, behövde bara skriva av mig lite :wink:

Ester
 
Kan det vara att ni önskar en trolig uppväxtplacering som gör att man blir tveksam till att placera. Har ni motiverat varför ni önskar det så det inte missuppfattas?

Väntar ni enbart genom en org? Sök er vidare då. Vart i landet bor ni?
 
Hej.

Ja vi har har önskat det, eftersom vår :angel: har haft uppslitande "skilsmässor" och hade rejäla anknytningsproblem när h.n kom, och vi vill helst skona :angel: från fler. H.n är en "trolig" uppväxtplacering.
Japp vi har anmält oss till kommunerna runt omkring också, men de har mest syskon, men det tror jag blir för mycket för oss, plus att vi inte har plats till syskon heller.
Vi hade ganska mycket jobb med vår :angel: innan allt föll på plats och vi kände oss lite lurade på vad vi "fick" så kanske jag har varit alltför tydlig denna gång, med vad som passar vår familj. :?

Vi bor i Västra Götaland, med många kommuner runt omkring, så någon gång borde det dyka upp någon som behöver oss, men denna berömda väntan är ju så trög.
Ester
 
Det är i regel svårare med barn 2 eftersom det då redan finns förutbestämmda saker att ta hänsyn till, samt som du skriver även dina önskemål. Men ligg på ring ring.
 
Det är många kommuner som har tomt i penningsäcken och de har överskridit budget under hösten. Brukar släppa på nyåret när det är ny budget och nya pengar.
 
vår lill* har bott hos oss i 15 månader nu och inget nytt på G. Innan h*n kom hade vi väntat ca 2 år oxå, känns ganska ofattbart eg då det finns så många barn som behöver
 
Hej igen

Ja egentligen är det otroligt vilken tid det tar, pratade med vår plac. förra jourfamilj. Och dom har ju alltid barn, och barn som bor länge också. Hon berättade att hon stöter på kommunen ofta för att de ska skaffa ett familjehem, men det finns inga :?
Pratade med vår organisation också, och dom sa att många kommuner har slutat att anlita dom, när det gäller "lätta" placeringar, utan det försöker kommunerna sköta själva, men egentligen har dom inte tid och då dröjer det.
Pratade även med en kommun sist vecka, och dom hade flera barn som behövdes placera ut, men det var i huvudsak utländska barn. Och det var svårare att placera ut förstod jag. Oss spelar det ingen roll så nu hoppas vi på napp från den kommunen. :razz:

Ester
 
Som jag skrev i en annan tråd "kommunerna massutbildar familjhem" det är satt i system att placera ut barnen till nyutbildade juvenila billiga familjhem. Dessa är fogliga och tar inte betalt. MEN de säger upp sig ganska snart och det går ut övet barnen som får flytta runt och bli svikna gång på gång. snacka om att få anknytningsproblem.

Vi erfarna står många gånger tomma. För vi anses ha samarbetssvårigheter. Vilket egentligen betyder att vi har skinn på näsan och vågar företräda barnens bästa även MOT soc.

En eloge till alla Er där ute som vågar.
 
Det undrar jag också, vi har väntat 1 år och har anmält intresse till 22!!kommuner. Esther, blev lite nyfiken, sa socsekreteraren att det var svårare att plac utländska barn? vi har sagt att vi gärna tar emot ett barn från annat land, vi har inga andra krav mer än att barnet ska vara under 10 år. och ändå har vi väntat över 1 år :? drygt, men håller iallafall tummarna för er
 
utlänska barn med annan religion än kristen är svårare att placera ut pga att de biologiska föräldrarna kan ha som krav att de vill att barnet hamnar i en familj med deras religion. Ofta är det muslimer som tycker att detta är väldigt viktigt.

Här kan man ju ha åsikter vad som är viktigast för ett barn.
 
Ja det verkar vara mest tonåringar och syskon, inte så många ensamma och små. Vilket naturligtvis man ska vara glad åt, men jag tror det finns, men i vilka familjer sätter man dom? Skulle tro i förstagångsfamiljer. När vi fick vår nuvarande plac. som då var 2.5 år, fick vi frågan efter en vecka som utredda. Nu har vi som sagt väntat sen i höstas, men har ju fått mycket mer skinn på näsan också och vågar ställa krav och då känns vi inte lika attraktiva längre.
Ja den soc.sekr jag pratade med, sa att det var svårare att placera ut utländska barn, tror hon blev lite irriterad på mig som sa att vi inte var intresserade om dom på något sätt skulle fostras i "sin religion".
Och då måste det ju vara svårt att placera ut dom, hur många muslimska familjehem finns det? Kan ju knappast finnas lika många som det finns barn i vilket fall.
Sen tror jag dom blir avskräckta också när dom frågar vad jag har i arvode nu. Jag har ett mycket bra arvode nu, och det begär jag inte att dom ska betala för nästa, men det har dom inte ens frågat??

Ja vi får vänta och se, antingen kommer det någon som behöver oss, eller så får vi ägna all vår tid till den juvelen vi redan har. :bow
 
Ester sa:
Ja det verkar vara mest tonåringar och syskon, inte så många ensamma och små. Vilket naturligtvis man ska vara glad åt, men jag tror det finns, men i vilka familjer sätter man dom? Skulle tro i förstagångsfamiljer. När vi fick vår nuvarande plac. som då var 2.5 år, fick vi frågan efter en vecka som utredda. Nu har vi som sagt väntat sen i höstas, men har ju fått mycket mer skinn på näsan också och vågar ställa krav och då känns vi inte lika attraktiva längre.
Ja den soc.sekr jag pratade med, sa att det var svårare att placera ut utländska barn, tror hon blev lite irriterad på mig som sa att vi inte var intresserade om dom på något sätt skulle fostras i "sin religion".
Och då måste det ju vara svårt att placera ut dom, hur många muslimska familjehem finns det? Kan ju knappast finnas lika många som det finns barn i vilket fall.
Sen tror jag dom blir avskräckta också när dom frågar vad jag har i arvode nu. Jag har ett mycket bra arvode nu, och det begär jag inte att dom ska betala för nästa, men det har dom inte ens frågat??

Ja vi får vänta och se, antingen kommer det någon som behöver oss, eller så får vi ägna all vår tid till den juvelen vi redan har. :bow


Oj, "törs" du säga det där om religion ?..... Jag tyckerr att man får förklara sig väldigt mkt. att man inte är rasist osv.... Vi har sagt nej till just muslimer pga deras syn på husdjur. Vi har tagit emot 4 muslimer nu, och alla har de hatat djur och varit mer eller mindre elaka mot dem. Visst finns det säkert undantag, men rent generellt tycker just muslimer att det är smutsigt med djur inne..
Av vilken anledning i deras fostran säger ni nej ? Nyfiken bara :wink:
Har märkt att det inte är många som tar emot just muslimer....
 
Ja så här i efterhand kanske jag inte hade uttryckt mig som jag gjorde, eftersom jag Jag märkte att det blev lite kyligt :oops: Jag fick förklara mig en stund. Det jag menar är att ska dom fostras till att bli muslimer med allt vad det innebär, som att be ofta, kanske ev. gå klädd i någon slöja mm. Jag är inte så insatt i vad muslimer gör i och för sig. Men vår familj är inte speciellt kyrkliga och vi vill ju att en ev. plac ska passa in i vår familj, inte att vi måste rätta oss efter en massa "konstiga" saker. Det blir mycket ändå som man måste ändra när det kommer en ny familjemedlem.
Usch jag hör själv att det låter illa, men vi är absolut inga rasister, men personligen tycker jag det är fel att gå klädd i slöja, att vara undergiven mannen mm, och jag vill inte fostra "mina barn" till det heller.

Att dom inte gillar husdjur inomhus, har jag aldrig hört, då kan det ju bli problem här. Vi har både katt och hund :angel Nu är vi ju intresserad av en hyfsat liten, så förhoppningsvis blir inte den biten något problem.
Ska bli mycket intressant och se om den kommunen hör av sig igen, de skulle kolla med föräldrarna som inte hade körkort, för dom trodde att de tyckte att vi bor för långt bort. Ca 1 1/2 timma med bil.

Ha det gott / Ester
 
Intressant med detta om att "våga" säga som man tycker utan att för den delen bli anklagad för rasism.

vi jag och min man vet inte exakt vad vi vill ha för barn här hemma, MEN vi vet vad vi inte vill ha, någon som inte deltar i våra liv. Då är det väl bättre att skona dessa för oss oönskade placeringar. än att vi ska låtsas vara så otroligt anpassningsbara. Här hemma firar vi jul så det står härliga till, vi jul och påskpysslar och vi har gammaldags midsommar traditioner.(vi har sommarställe i Dalarna) Vi äter husmanskost och ÄLSKAR skinka. Vi har massor med olika djur. och dottern sjunger i kyrkokören. Vi är väldigt jämlika jag och gubben. han är starkare så han får göra mer grovstädning och tvätt än mig.

skulle vi få ett litet barn med annan etnicitet och med frånvarande föräldrar eller sekulariserade sådana, så skulle vi gladerligen erbjuda ett hem. men INTE ett uppdrag med fostran i annat önskemål än VÅRT sätt att leva.Vi varken kan ellervill ha halal kost eller kosher kök. Det kan andra bättre.

det skulle ju vara absurt.

Kommer ihåg ett möte med en kommun då min Gubbe sa- nej inga muslimer för det klarar vi inte av.
tanten tappade hakan totalt. men gubben förklaradesig väl och hon förstod VAD vi menade.
 
Vårt placerade barn har muslimska föäldrar, men i här i vår familj lever vi efter svenska traditioner, barnet äter all slags mat, vi har djur inne osv- men detta ogillas av bio- som inte gillar djur , som inte vill att det ska ätas skinka osv.... men barnet har varit placerat sen spädåldern och har levtmed svenska traditioner och ett typiskt "svenskt" liv. Bioföräldrarna protesterar inte högt, men vet att de ogillar allt detta,men dessa vanor hade barnet redan fått på barnhem och o jourfamilj i över 2 år innan det kom till oss. Vi måste ha ett barn som lever som vi...så är det, jag är inte villig att ta barn med annan mat osv, iaf inte nu, men jag respekterar andra religioner, arbetat med invandrare och älskar andra kulturer- men i MITT hem , här är det svenskt som gäller....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp