Varför äganderätt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymous

Guest
Jo jag e biomamma och jag undrar varför familjehem ska känna så mkt.
Vet NI inte det e möjligtvist LÅNEBARN....Ni kan skada mkt genom att tro att barnet är ert.
Om jag va familjehemsmamma så skulle jag tänka på bio mamman....Men NI vill ta an...
 
Hej på dej!


Tråkigt att du känner det så. Nu kan jag ju bara tala för mig själv och vi jobbar så att hela familjen skall känna sig trygga inför oss, både bioföräldra och barnen. Ett bra samspel mellan föräldrana och oss gör att barnen mår bra. Men tyvärr har det hänt allt för ofta att föräldra sviker och inte kommer på träffa eller håller telefonbokningen. Har varit familjehem i snart 20 och har än i dag bra kontakt med föräldra från våra tidigare placeringa. Vi brukar aldrig prata om våra placeringar som "våra barn" men däremot kan jag säga mina ungar rätt över. Jag anser att det alltid är föräldranas barn men våra "låneungar" Kallar min inte heller för mamma (har inte detta behov) om barnen gör det någon gång är det inför någon som inte känner till situationen och dom känner att dom behöver inte deras frågande blickar. Annars är det alltid förnamnet som gäller. Nu har vi inga biologiska barn så alla ungdomar/barn är här på samma vilkor....
Prata med familjehemmet om vad du känner annars kan du gå omkring och må dåligt och det märker barnet/barnen.....
Lycka till
 
Hej

Alla familjehem känner inte att dom
Äger "lånebarnet" men vårat jobb går ut
på att ta hand om och att barnet känner sig som en i familjen. Ett barn som
Inte älskas vilkors löst och det är min tro är att ett barn som älskas med vilkor inte mår bra. Att känna att man behandlas annorlunda jämnfört med bio barnen i familjen tror jag i längden skadar mer !
Och sen behöver man ställa sig frågan vems känslor är viktigast ? Dina eller barnets ?
Barnet kommer alltid att veta att just du är
H*ns mamma det kan ingen ändra på ! Och det är ditt ansvar att vårda den kontakten med ditt barn på umgänget det kan ingen göra åt dig. ta vara på tiden med ditt barn vårda tiden väl och ju mer du tänker på orätt vissan i det hela, ju svårare gör du det för ditt barn då dom känner på sig att något
Inte stämmer.

Njut av din tid och gör den till den bästa tiden


Lycka till !!!!
 
Envis

Nu vet ju ingen av oss här på forumet hur just Familjhemet till din älskade är.
Jag kan förstå din maktlöshet, och visst finns det Familjhem som i MINA ögon inte agerar korrekt gent emot bio föräldrarna. Men jag hoppas vid min Gud att de är sällsynta. Det är av den anledningen som vi här inne sätter press på soc och makthavare att stärka vår status och ge adekvat utbildning i uppdraget. Detta sker inte alltid idag och faktiskt vem som helst kan arbeta via vissa organisationer.

Det jag tycker att du ska göra är att prata med soc, berätta hur DU känner och upplever. Var tydlig och sätt ord på specifika situationer som du upplever är felaktiga.

Sen ligger det mycket klokhet i vad Bortblåst och skorpan01 skriver.

Jag önskar dig lycka till och gör umgängena till de bästa stunder för ditt barn. För DÅ mår du också bättre.
 
Jag tror inte att alla familjehemsföräldrar har äganderättskänslor, men det finns
säkert sådana hem också. Det finns också biomammor som
är nöjda med familjehemmen och känner sig välkomna och delaktiga i sitt
barns liv. Tyvärr skriver dessa inte på vårt forum, vi får höra deras åsikter i andra sammanhang.
Har en biomamma som självmant sökt upp soc. för att få ett nytt hem till sitt barn
på grund av tragiska livshändelser. Det finns så många olika människor och livsöden!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp