Varför får man inte rätt info

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
För många år sedan jobbade med omplacering av hundar. Där fick jag lära mig hur viktigt det var att lämna all info om hunden " både bra och dålig ". Allt för att hunden skulle få det så bra som möjligt i den nya familjen. Vi försökte aldrig dölja problemen i hopp om att de skulle försvinna av sig själv.

Vet inte om våran soc är ovanligt dåliga på att ge info, eller om det är vanligt att man hoppar över drogproblem osv.

Nu har det gått bra med våran kille. Men det tog sex månader innan vi förstod var problemen låg, tänk hur mycket mer vi hade kunnat göra för honom om vi fått rätt info från början. I dag 1 år senare funkar det bra, men allt hade gått mycket lättare i början om vi hade fått rätt info.
Vi hade inte tackat nej till uppdraget om vi fått rätt info, men vi hade kunnat stödja på ett helt annat sätt i början.

När man tar upp de med soc, så får man svaret att allt har ju gått jätte bra. Visst gick det bra men med facit i hand hade det kunnat gått 100 gånger lättare med rätt info
Alla förstår väl att jag inte jämför barn med hundar, men det är principen att skall man hjälpa så är det fakta som gäller.
 
Jodå, jag förstår precis hur du menar och även vi är väldigt förundrade över det.
Vi har frågat också, dem handläggarna menar på att dem vet inte mer.
Men där vill jag påstå -bullshit! (i väldigt många fall i varje fall).

Precis så bra du beskriver tycker även vi. Vi fick ett uppdrag förra sommaren som skulle hålla just över sommaren. Där fick vi allt annat än rätt och tillräckligt med info. Jag och min sambo satt i planering med barnets biopappa, soc.handläggaren, den ekonomiske biståndaren + barnets och dess familjs familjeterapeut i grov och finplanering.
Dem nickade, log från öra till öra åt vår planering och sa ja och amen.
MEN INGEN sa något om att barnet var eldare eller ens något så enkelt som att h*n snusar. Jag bara menar, hur svårt kan det vara att säga en sådan liten enkel simpel grej liksom?
Det tråkiga i det hela är att vi vuxna, (jag och min sambo), vi kan och ska ju hantera problem och motgångarna, men när vi ber om mycket och rätt info för att barnet ska få en så positiv bild av hur det är att få uppleva hur en annan familj fungerar så allt vi nu företog oss med vår semester där barnet följde med och blev alltmer utåtagerande och destruktiv i allt vad h*n företog sig så blev vi till slut tvungna att avbryta uppdraget. Som sagt, vi kan hantera det, vi är vuxna. Men jag tycker att det är sorgligt att barnet skulle få en så negativ erfarenhet när målet från vår sida var precis tvärtom.
Så, rätt och mycket info från soc.tj. sida är A och O enligt mitt sätt att se det hela.
 
Hej !

Det är samma sak hos oss, när vi fick vår första placering så fick vi bara höra att "det är inga problem". Att det fanns en diagnos fick vi först höra efter flera år, vi förstod själva efter ett tag att det var något som inte stämde men har inte fått mycket gehör för det. Det känns som man blir lite lurad när det gäller omkostnadsersättningen, hade vi vetat allt från början hade vi kanske kunnat få rätt ersättning vilket vi inte har nu. Fick sen en till placering o även där fanns det problem som ingen berättade om. Nu är det kanske tredje gången gillt o det har även här varit en hel del som vi inte fått veta, nu är vi i alla fall mer erfarna o har kunnat stå på oss o fått lite bättre när det gäller ersättningen.

Vi får kämpa på o göra det bästa möjliga av situationerna.
 
Tyvärr verkar det vara Vanligt att det undanhålls information som skulle kunna underlätta vårt arbete. I viss mån kan jag förstå det, man hinner inte få några förutfattade meningar, barnen kommer som "blanka kort, men grundläggande info måste ju ändå fram. ABSOLUT om det finns riskbeteende med i bilden.

Vi sitter med lika tråkiga erfarenheter, det är ju därför vi tvingats säga upp vårt uppdrag. Vi var OERHÖRT tydliga med "inga utåtagerande barn" med tanke på åldern på våra egna. Och så har vi hamnat med fysiskt våld och "polisiär verksamhet" som vardagsmat........ :littlesad
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp