Varför får vi inte vår kopia på kälvestensutredningen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi blev hastigt familjehem i somras åt en flicka som bad oss om hjälp. I samband med det blev vi också intervjuade och utredda enligt Kälvesten. Eftersom det var precis inför semestertider så lovades vi att utredningen skulle bli klar till efter semestrarna, men här är vi nu, den 5 dec, och vi har fortfarande inte fått ta del av utredningsmaterialet.
Nu har flickan dessutom flyttat hem igen och då är vi så klart inte prioriterade.

Då vi vill gå vidare och har en ny placering på gång men från en annan kommun så vore ju kopian på utredningen från i somras ypperlig. Den nya kommunen måste ju annars göra om alltihop även om de redan sagt att de vill samarbeta med oss. Det känns ju så onödigt, när utredningen så nyligen är gjord. Har därför legat på den "gamla" kommunen som nu sagt att den inte är färdigskriven och att de inte har tid att göra det än på ett tag... :? . Men vi skulle ju fått den för 4 mån sen ung......?!?
Nu har vi dock bett att få en kopia på det handskrivna materialet och då måste dem vända sig till sin kommunjurist för ett svar...

Vad är det frågan om? Det är ju våra egna svar om vårt liv det handlar om. Borde vi inte ha rätt att ta del av kopiorna från intervjun utan att en jurist ska säga sitt?
Det känns som om man förhalar detta för att de vet att en ny kommun är intresserad och att man då inte vill "ge bort" sina noteringar till denna nya handläggare.
Är det inte anmärkningsvärt att vi i landet Sverige inte hjälps åt sinsemellan kommunerna när det gäller detta angelägna att ta hand om utsatta barn. Att det då hanteras som om det vore en konkurrerande verksamhet är för mig ofattbart.

Någon annan som råkat ut för samma sak? Några råd om hur vi kan få den "gamla" kommunen att ge ifrån sig våra papper?

Tacksam för alla goda ideér och tips
 
Vi har haft liknande problem med att få ut utredningsmaterialet. Det verkar som om kommunerna inte är tvingade att lämna ifrån sig sitt material, det hänger mer på "goodwill". Kommunen som gjort utredningen menar att de har haft kostnader i samband med utredningen och att de därför är ovilliga att "skänka bort" dessa kostanader till nån annan kommun som i o med att de får den färdiga utredningen slipper motsvarande kostnader och dessutom kanske "snor" er som familjehem.

I vårt fall så löste det sig i o med att soc. sekr. slutade och det kom en annan, mer hjälpsam person.

Ett tips vi fick från denna soc. sekr. var att skriftligen begära handlingarna. Får man då avslag så kan man överklaga och sånt extrajobb vill man sällan ha på soc. kontoret.
 
Tack för tipset:).
Jag har idag skrivit till min handläggares chef och bett att få ut materialet - kanske det kan räknas som skriftligt. Vi får se om det kan ge ngt resultat. Jag hoppas ju det då vi hela tiden haft ett mkt gott samarbete och är mer än nöjda med deras stöd under placeringen. Det är nu när vi inte har ngt barn för deras räkning som vi känner oss lite "överkörda". Då blev vi helt plötsligt inte viktiga längre...
Men som sagt, vi får se vad chefen svarar.
 
Vi blev utredda och godkända för ca fyra år sen men har inte sett röken av vår utredning.Eftersom inget hände placeringsmässigt tog vi kontakt med andra kommuner , de frågade efter utredningen men det verkade ändå som de nöjde sig med ett hembesök och att de visste att vi var godkända , vi har fått förfrågan från dessa kommuner även utan pappren, så det kanske inte är nödvändigt , men jag tror att kommunen är skyldig att lämna en kopia till er .
Kramar till alla familjehem
 
Hej!Vi fick efter avslutad placering ut vår kälvesten,men vi kunde då inte använda dom som referens till ngn annan kommun!Vilket i praktiken gör utredningen värdelös för oss....andra kommuner vill ha kälvestensutredarna som referens och vi vill jobba med annan kommun!Alltså måste vi börja om igen!Och ska man då låta bli att nämna för nya kommunen att man är utredd och haft ett uppdrag,vilket inte känns ok, utan att det är den gammla kommunen som är knasig?Nu tror nya kommuner att vi är knasiga som inte har utredande kommun som referens?Vad göra??Vi känner oss låsta! :?
 
Samma historia för oss! Våra papper "kom bort" på kontoret och sedan slutade hon som gjort Kälvesten-utredningen och ingen kunde skriva klart den eftersom den var borta.

Vi vände oss till en annan kommun!
 
lånebarn sa:
Hej!Vi fick efter avslutad placering ut vår kälvesten,men vi kunde då inte använda dom som referens till ngn annan kommun!Vilket i praktiken gör utredningen värdelös för oss....andra kommuner vill ha kälvestensutredarna som referens och vi vill jobba med annan kommun!Alltså måste vi börja om igen!Och ska man då låta bli att nämna för nya kommunen att man är utredd och haft ett uppdrag,vilket inte känns ok, utan att det är den gammla kommunen som är knasig?Nu tror nya kommuner att vi är knasiga som inte har utredande kommun som referens?Vad göra??Vi känner oss låsta! :?

Varför kan ni inte använda den gamla utredningen? Visserligen skall den nya kommunen alltid göra en egen utredning men oftast kan de använda den gamla utredningen som grundunderlag och på så sätt snabba på den nya utredningen. Det de gör är ju att de matchar er mot de placeringar som kan vara aktuella.

Sedan var v helt ärliga när vi förklarade varför vi inte blev anlitade av den gamla kommunen och berättade om de problem vi upplevt och att vi därför inte ville ha uppdrag från dem och att de inte ville anlita oss. Det handlade inte om skitsnack utan om att beskriva de svårigeheter i kommunikation och stöd som gjorde att vi sade upp uppdraget från den kommunen. Den nya kommunens utredare förstod helt och fullt och idag har vi uppdrag från tre andra kommuner än den som utredde.
 
Vi använder oss av vår Kälvesten och är ärliga om varför vi inte kan använda tidigare uppdragsgivare som referens men har upplevt att ny kommun inte är intresserad när dom inte får denna referens.Inte mycket vi kan göra åt.....man måste ju tala om hur det har varit och blivit och så hoppas på att någan annan kommun törs bilda sig en egen uppfattning!Man måste verkligen ha mycket vilja och engagemang för att orka få hjälpa!
 
Jag kan bara säga att vi är i EXAKT samma sits.... Hastigt utredda i somras då det fanns ett akutfall som matchade och som fortfarande bor hos oss. Vi blev också utredda enl. Kälvesten. Skillnaden där var att den som intervjuade MIG sa att vi skulle få kopior på utredningen, medans den som intervjuade min man hade sagt till honom att vi INTE skulle få / läsa utredningen ???? :? :? :? Vi är helt säkra på att nästa plac. vi tar INTE kommer att bli genom en kommun, utan en organisation . Vi är mkt. missnöjda med det uteblivna stödet mm. samt hur allting hanteras. (Eller snarare INTE hanteras) Tråkigt, men vi är avskräckta.
 
Kälvesten tar några månader och man har rätt att både få möjlighet att ändra om det står något man inte känner igen sig i och sen får man en kopia.
Tog ca 3 mån för oss att få den.

En org vi jobbat för ville däremot inte lämna ut sin utredning när vi valde soc denna gång så lita inte på det.
 
Måste bara förtydliga att det INTE enbart beror på att vi inte har fått vår utredning som vi är missnöjda med kommunplac. Visst, de är trevliga men det finns väldigt dåligt stöd ifrån dem, det är i det närmaste omöjligt att få tag i dem både på telefon och mail, vid evt. frågor o.dyl. kan det ta VECKOR att ens få svar. Vid beslutstagande tar det "EVIGHETER".... :bounce: Vi känner att det omöjligt (?) kan bli sämre att testa en org. nästa gång. Men man vet ju aldrig som sagt...............
Ville bara klargöra det, så inga missförstånd uppstår :roll:
 
Så fick jag äntligen tag på chefen för den aktuella kommunens barn- och familjenhet, efter idoga försök att få besked om när vi kan få vår kopia. Döm om min förvåning när hon meddelade mig att det inte finns ngn........ :? . Då placeringen inte blev stadigvarande så fanns heller ingen anledning att göra klart utredningen och därmed är arbetsmaterialet från själva intervjun nu makulerat.... Men hallå, varför har ingen sagt det. Intervjun gjordes i början på juni i år, flickan flyttade hem i slutet på okt och vi har tjatat om detta sedan dess. Ingen har sagt ett ljud om detta. Varför kan man ju fråga sig. Då hade vi sluppit bli irriterade och de hade sluppit vårt tjat. Märkligt minst sagt och fy sjutton vad arg jag känner mig nu. Värre än om de hade sagt ngt från start. Sedan flickan flyttade hem har de ju vetat om vår frågeställning så varför har de mörkat tills jag ringer chefen?
Och de som tom har ringt och frågat oss om andra tonårsplaceringar som vi tackat nej till. Inte kan väl materialet varit makulerat redan då...? Jag förstår verkligen ingenting.
Suck.....
 
Till GR vill jag säga....FY vad ruttet på finsvenska :littlesad
Alltså man gör ju inte så som de gjort. Undrar om ni kan kräva den i den form där de stoppade utredningen trots allt? vad tror ni andra?
Förstår din frustration...

Lycka till
 
Pratade med handläggaren idag och ifrågasatte varför vi fått viss info från denne och annan från dennes chef och varför informationen gick isär så vansinningt. Den ena säger att materialet finns och den andra säger att det är makulerat.......??!! Men äntligen landade alla frågor på plats.
Arbetsmaterialet finns kvar. Det har handläggaren valt att behålla men då de inte har ngn placering för oss just nu så prioriterar de så klart inte att skriva klart utredningen i nuläget esom inget beslut för medgivande är aktuellt. Skulle de dock få ett barn som passar oss så har de materialet att tillgå (de vill fortfarande samarbeta - jippi :bounce: ). Vi som trodde de inte ville ha med oss att göra....(så fel det kan bli när en ej insatt person involveras och säger sitt utan att veta ngt kring bakgrund och så, dvs handläggarens chef).

Lättad är jag i alla fall, även fast jag också fick veta att chefen sagt nej till att ge oss kopian på arbetsmaterialet. Varför det beslutet togs vet jag ej, men det spelar mindre roll. Det viktiga var att få ett besked om hur det egentligen låg till eftersom en person sa si och den andra så.....det förvirrade ngt, och gjorde oss arga och frustrerade.
Ville bara delge er det, ni som varit snälla och stöttat i frågan här på forumet :razz:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp