Varför fråga?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! Har åter igen fått förfrågningar om vi har plats för fler barn. Och åter igen så bidde det inget får vi veta efter ett par veckor. Kommer det att finnas några familjehem kvar framöver när vi behandlas så här illa?

Varför frågar socialsekreterare om familjehem när det inte är klart att barnen ska ut i familjehem? Denna gång blev det så olyckligt att vi hann tacka nej till ett uppdrag som vi fick förfrågan om senare för att vi trodde att det var så klart det kunde bli utan att kontraktet är påskrivet med den första förfrågan. Jag menar, varför inte vara ärliga och säga att det är om och utifall och inte ge ett datum för inflytt? Fy katten för hur de behandlar en som familjehem! :x

Undrar om socialsekreterarna själva skulle acceptera en sådan här arbetssituation?

Ledsen Mama :(
 
Hej Mama!
Tråkigt när det blir så där..verkligen trist!
Att det blir så där, att de gör förfrågan först, är för att de ska vara garderade att det finns ett hem..ifall det skulle bli aktuellt. Vi har varit med om det flera ggr, och presic som ni, blir vi enormt besvikna när det inte blir något.
När vi får förfrågan numera, så är vi "coola" tills papprena är skrivna..för innan dess kan vad som helst hända!
Som nu, har vi ett uppdrag på G, allt verkar som att det blir en plac inom kort, men man vet ju aldrig! Lika bra att inte ta ut glädjen i förskott..

Lycka till!
 
Jo, visst vet man att inget är bestämt innan kontraktet är skrivet men i vissa fall är de ju väldigt tydliga med att de vill ha läget klart OM det blir en placering samt att de även besöker fler familjer. Då vet man iaf det... Efter vår senaste förfrågan törs jag inte lita på något förrän kontraktet är skrivet. Soc ringde och sa att det inte blev något SAMMA DAG som vi skulle träffa barnen... :? I det läget tror man ju att allt är bestämt lixom... man vet vad barnen heter, vi hade varit och köpt sängar och våra barn var förberedda på att vi skulle träffa barnen som skulle bo hos oss... Lät nog rätt sur när jag pratade med soctanten den dagen av någon underlig anledning :evil:
 
Med all rätt, så ska du vara sur på dem som gör så där emot er!
Tycker det är riktigt hemskt att de kan behandla ett familjehem på sånt där vis!! *morr*

Nästa vecka, ska vi få våran nya placering.. Trots att jag själv skrivit här ovan..att man ska vara "cool"..så kan jag inte göra annat än erkänna att vi trippar omkring här hemma med stor förväntan! Vi ser helt klart fram emot att få ta emot en ny familjemedlem!

Men nu ska jag nog lugna ner mig...vad som helst kan hända.. :roll:
 
varför fråga

Hallå!

Jag har varit med om precis samma bekymmer och håller med om att det är jobbigt.Men jag tror ändå att man måste förstå att soc i första hand tänker på barnen och deras bästa, och när då en placering inte blir av så får man ta för givet att det fanns en bättre lösning för barnet, placering hos släkt eller liknande.
Har man det i bakhuvudet så är det nog lättare att acceptera när det inte blir någon placering..
 
Klart man ska/kan tänka så där.., men det är inte alltid man ritktigt klarar det bara...
Man lägger ner så mycket känsla och energi långt innan barnet/ungdomen är på plats, så det är väl klart man blir besviken!

*tröstar de som behöver*
 
Allt har nog en mening och när du minst anar så får du ett barn som passar er familj och som inte har någon annan utväg som passar bättre. Det är då vårat jobb som familjehem börjar.. För barn som behöver extra stöd och hjälp finns det gott om Tyvärr :(
 
Nina3 sa:
Allt har nog en mening och när du minst anar så får du ett barn som passar er familj och som inte har någon annan utväg som passar bättre. Det är då vårat jobb som familjehem börjar.. För barn som behöver extra stöd och hjälp finns det gott om Tyvärr :(

Var det till mig tro? :oops:

Vi har redan 2 placerade, 3 bilogiska och 1 kontaktbarn.... :wink:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp