Varför går det så trögt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har varit i kontakt med många kommuner, men alla säger att de inte har några småbarnsplaceringar. Vad beror detta på? Tycker de det är jobbigt att utreda nya familjer?
Det bästa hade väl varit att utbilda ett gäng familjehem så att man sedan har när uppdrag kommer, så att barnen slipper bo i jourhem så länge.

Jag vet några som arbetar som jourhem och har 8 placeringar!, många småbarn. Många av placeringarna har varit tänkta som jourplaceringar men sedan har de stannat ändå.
Jag tycker det borde vara bättre att sprida ut uppdragen. Tycker 8 placeringar är på tok för mycket för att kunna ge barn i kris vad de behöver.

Börjar bli så trött på att vänta, känns på nåt vis som att man inte duger innan de ens har träffat en. :? Det konstiga är att endel kommuner tom. annonserar att de behöver familjehem, men sen när man hör av sig så behövs det tydligen inga fler?
 
Hej!

Vi fick en småbarnsplacering som första placering. Visst tog det ett tag (ca 1 år). Vi var då utredda av en organisation, fördelen med det är att de har ett större kontaktnät med flera kommuner som uppdrag. Väntan på en första placering känns alltid lång, man vill ju så gärna hjälpa till. Ett annat tips :idea: är att ni kan utöka åldern på det barnet ni ska ta emot. Jag vet inte vilken ålder ni har satt, men kan man ta emot barn upp till 7 år så borde det finnas fler alternativ.
Lycka till

Tre
 
Skrev precis i ett annat inlägg att familjer som kan/vill ta emot mindre barn är det nog inte någon större brist på.
Det de behöver är ju mest familjehem till barn som närmar sig tonåren.

Vi sitter också "och väntar" nu.
Har haft kontakt med några kommuner och skickat ett sammandrag om vårt liv och våra erfarenheter under de 15 år vi varit aktiva.
Har varit både kontaktfamilj och haft olika placeringar, senast ett syskopar i ålder med våra egna.