Varför går det så trögt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har varit i kontakt med många kommuner, men alla säger att de inte har några småbarnsplaceringar. Vad beror detta på? Tycker de det är jobbigt att utreda nya familjer?
Det bästa hade väl varit att utbilda ett gäng familjehem så att man sedan har när uppdrag kommer, så att barnen slipper bo i jourhem så länge.

Jag vet några som arbetar som jourhem och har 8 placeringar!, många småbarn. Många av placeringarna har varit tänkta som jourplaceringar men sedan har de stannat ändå.
Jag tycker det borde vara bättre att sprida ut uppdragen. Tycker 8 placeringar är på tok för mycket för att kunna ge barn i kris vad de behöver.

Börjar bli så trött på att vänta, känns på nåt vis som att man inte duger innan de ens har träffat en. :? Det konstiga är att endel kommuner tom. annonserar att de behöver familjehem, men sen när man hör av sig så behövs det tydligen inga fler?
 
Hej!

Vi fick en småbarnsplacering som första placering. Visst tog det ett tag (ca 1 år). Vi var då utredda av en organisation, fördelen med det är att de har ett större kontaktnät med flera kommuner som uppdrag. Väntan på en första placering känns alltid lång, man vill ju så gärna hjälpa till. Ett annat tips :idea: är att ni kan utöka åldern på det barnet ni ska ta emot. Jag vet inte vilken ålder ni har satt, men kan man ta emot barn upp till 7 år så borde det finnas fler alternativ.
Lycka till

Tre
 
Skrev precis i ett annat inlägg att familjer som kan/vill ta emot mindre barn är det nog inte någon större brist på.
Det de behöver är ju mest familjehem till barn som närmar sig tonåren.

Vi sitter också "och väntar" nu.
Har haft kontakt med några kommuner och skickat ett sammandrag om vårt liv och våra erfarenheter under de 15 år vi varit aktiva.
Har varit både kontaktfamilj och haft olika placeringar, senast ett syskopar i ålder med våra egna.
Med barn i nedre skolåldern har vi satt antingen under skolålder eller tonåring som inte placeras p g a eget beteende för placering i vår familj.
Tyvärr verkar vi få vänta även med det..........
 
Tack för era svar. Jag tycker det är helt ok att vi får vänta tills det kommer en passande placering, men det är så konstigt att det verkar som att soc. hellre ger sina nuvarande familjehem fler barn än rekryterar nya familjehem.
Eftersom vi har en dotter som blir 9 år och en son som blir 6 år så har vi satt en ålder på 0-5 år, mest för att slippa konkurrens mellan barnen.

Kanske är det bättre att vända sig till en organisation? Har bara fått för mig att de förmedlar de lite mer avancerade placeringarna, men vet inte om det stämmer?
Något tips på en bra organisation att samarbeta med i södra Sverige?
 
Ett tips.... Kolla familjehem södra Sverige på Google.se
Det är så jag har gjort och fått fram adresser till kommuner.
Vid flera tillfällen har jag skickat i väg mail och en presentaion av oss som familjehem till ca 15 kommuner i södra Sverige och det är oftas 7-8 stycken som hört av sig. Har fått placeringar på detta sättet. Lycka till :banan:
 
Hej!
Jag vet inte om man får göra reklam, men jag gör det ändå. Vi har samarbetat med VoB syd. Det var ett mycket bra samarbete, de är trevliga och tillmötesgående. Jag tror att du kan nå dem via www.vob.se

Tre
 
Ser att dessa verkar i Skåne och Kronoberg. Vi bor i Halland, men det kanske funkar ändå.
Skickar in en anmälan så får vi se vad som händer.
Tipsa gärna om fler bra organisationer, skicka pm om ni inte vill skriva det här. :idea:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp