Vart och hur sparar era plac?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Försöker hitta en bra lösning på att de 2 ungdomar vi nu har lär sig spara av sin månadspeng men behöver era tips tror jag för det står still.
De ska få varsitt ungdomskonto med kort till men den halvan av månadspengen som ska sparas tänker jag på, har ni nåt bra tips på det så de kan se hur pengarna växer men samtidigt inte kunna nalla av dem ?
 
Jo fast vi har haft kuvert i vårt kassaskåp.
Bankkonton har inte varit så smart för våra, och sen behöver dom se och hålla i pengarna :smirk:
 
Vi har gjort en budget och lagt in sparande. 1050 in på kontot, sedan går 300 vidare till ett aktiesparkonto som är låst till 18års dagen och ytterligare 300 går till ett e-sparkonto med fria uttag! Dom pengarna används till lite kläder el annat som ängeln sparar till! Övriga 450 använder dom till fika, bio, mobil etc. Vi har haft änglar med skyddad id och då fixar banken med konto med skyddade personuppgifter!
 
KAn man låsa dessa spar konton till en annan ålder än 18? atiespar menar jag. Våra ska spara till moppe och behöver alltså pengarna innan 18 år. Tack för hjälpen :)
 
Har egentligen ingen aning men tror inte att det ska vara något problem! Men kolla med banken - vi har använt Swedbank, men antar att det inte är någon större skillnad mellan bankerna!
 
Fiaflopp sa:
Föresten så funkar inte det eftersom vårdnadshavarna kommer åt pengarna ju :(

Som sagt....kuvert i kassaskåpet :D :angel

Sen är jag lite emot sparandet till myndighetsdagen, vänner till oss hade en tjej placerad, dom sparde, :angel: mor och farföräldrar sparde, alla hade satt myndighetsdagen då ängeln fick plocka ut pengarna...i 16 års åldern började :angel: missköta sig rejält....testa droger o.s.v, vad tror ni hände på 18-års dagen?
Jo precis..... :angel: hämtade ut ALLA pengar som då blivit en stor summa, alla pengarna var borta på en vecka, :angel: bjöd flott alla sina kompisar på allt från alkohol till vita pulvret :cry:

mor o farföräldrarna grät, familjehemmet förbannade sig själva att dom inte spart pengarna i SITT namn och hellre betalade körlektioner och eventuella möbler OM :angel: skötte sig.
 
Trixen sa:
Fiaflopp sa:
Föresten så funkar inte det eftersom vårdnadshavarna kommer åt pengarna ju :(

mor o farföräldrarna grät, familjehemmet förbannade sig själva att dom inte spart pengarna i SITT namn och hellre betalade körlektioner och eventuella möbler OM :angel: skötte sig.

Så har vi gjort, sparat i vårt namn.
Det blev möbler och husgeråd när hon fick sin lägenhet + lite hjälp till studenten.
 
Det är ingen fara för dessa med droger men däremot så behöver de pengarna före 18 då de ska ha dem till moppe plus kort så det får bli sparande hos oss i kassaskåpet
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp