Vem beslutar egentligen om placeringen när biosarna flyttar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag kommer här med riktig nybörjarfrågar, men jag hoppas att någon kan svara. Jag har googlat men är ändå osäker på vad som händer när en placerings bioföräldrar flyttar?

Jag läste en sorglig historia http://www.barnmisshandelavmyndighet.se/Frame.asp där fämiljehemmet forlorat sina lånebarn eftersom bioföräldrarna flyttade och man gjorde ny bedömning i nya kommunen vilket ledde till samarbetsproblem. Det är lite rörigt skrivet så jag vet inte om jag förstått hela historien, men iallafall så väckte det frågan i mig.

Är det så att ärendet bara går över till nya kommunen? Men den gamla kommunen som tog själva beslutet om placeringen, har de inget att säga till om? Vissa bioföräldrar kan jag tänka mig vara ganska rörliga personer som flyttar flera gånger per år. Hamna ärende då som en studsboll mellan olika kommuner?

Jag har ju läst här på forumet om hur olika kommunerna verkar vara att arbeta med och jag trodde lite enfaldigt att man kunde inleda ett bra samarbete med en kommun och veta att man fick fortsätta med just dem. Lite trygghet i ett annars ganska osäker sak.

Hoppas att någon kan reda ut lite åt mig.
 
Vi har jobbat med ett uppdrag där mamman flyttade till ny kommun under pågående uppdrag.
Pappan har aldrig bott i placeringskommunen (X).
X hade kvar ansvaret under de två år som :angel: var fortsatt placerad hos oss UTAN att NÅGON bio bodde i X kommunen.
Vet inte hur de gjorde när :angel: flyttade hem igen men någon form av "koll" tror jag att de fortfarande har.
 
Våra biosar flyttade men den "gamla" kommunen har kvar ärendet kring de placerade barnen. Våra barn är LVU-placerade.

Förr i tiden var det vanligt att familjer som var "under lupp" flyttade för att komma ifrån soc inblandning. Idag skyddas barnen så till vida att den nya kommunen dit familjen flyttar till kontaktas av den gamla kummunen och underrättas om ärendet. Det går alltså inte att flytta från för att slippa soc inblandning. Däremot kan det säkert vara så att den nya kommunen gör en annan bedömning eller vill pröva någon annan sorts hjälp än att placera barnen. Men är barnen LVU:ade gäller detta och biosar får överklaga på samma sätt som vanligt via Länsrätt och Kammarrätt. Så här har jag i alla fall förstått det.

Däremot vet jag inte hur det är om barnen inte bor kvar hos biofamiljen utan redan är placerade. Blir soc i den nya kommunen informerad? Då tänker jag lite på om biofamiljen plötsligt bestämmer sig för att få fler barn. Vem kollar då upp för att se hur det nya barnet har det? Någon som vet?
 
En av våra biomammor (hon har ensam vårdnad) har flyttat flera gånger under de senaste åren till nya kommuner men det är fortfarande den ursprungliga kommunen som har som hand om placeringen. Denna placering är ett LVU och jag har för mig att det görs skillnad på LVU och SOL när det gäller att överlämna ansvar till den nya kommunen.

Nu faller i o för sig denna killen under LSS så det kan ha med det att göra också, med att det finns beslut om stödinsatser etc. som den gamla kommunen har ett ansvar för så länge killen går i skolan eller blir myndig, sedan vet jag att det är folkbokföringskommunen som tar över ansvar och kostnader.

En av våra tidigare SOLplaceringars biomamma flyttade till ny kommun under tiden tösen var placerad hos oss, och då gällde att den nya kommunen skulle ta över efter 1 år, men detta är ca 5 år sen och kan ha ändrats.
 
Tack alla ni som svarat.

Då verkar det ganska klart att om barnet har lvu så är det ursprungskommunen som har ärendet, men om det är Sol så flyttar ärendet med föräldrarna.

Bra att veta eftersom det kan ställa saker helt och hållet på sin ändå ända :roll:
 
För oss har det varit så att ärendet har stannat kvar i den kommun som placerat barnet, trots att båda föräldrarna flyttat till skilda kommuner. Båda placeringarna är SoL. Om det däremot blir en vårdnadsöverflytt kan kommunen skicka en ansökan till vistelsekommunen, där barnet är skrivet (i familjehemmets kommun) att de vill lämna över ärendet till dem. Vilket tas upp på sammanträde och de säger då ja eller nej. Säger de nej, kan de överklaga till länsrätten (tror jag?).

Så har det fungerat hos oss :razz:

Sara
 
sara sa:
För oss har det varit så att ärendet har stannat kvar i den kommun som placerat barnet, trots att båda föräldrarna flyttat till skilda kommuner. Båda placeringarna är SoL. Om det däremot blir en vårdnadsöverflytt kan kommunen skicka en ansökan till vistelsekommunen, där barnet är skrivet (i familjehemmets kommun) att de vill lämna över ärendet till dem. Vilket tas upp på sammanträde och de säger då ja eller nej. Säger de nej, kan de överklaga till länsrätten (tror jag?).

Så har det fungerat hos oss :razz:

Sara

Oj, hmm då stämmer det inte min "summering" som jag skrev tidigare.
Kan det vara så att det är lite upp till kommunerna det berör? En del kanske har den typen av samarbete med varandra så att de behåller sina ärenden?
*förvirrad* :?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp