Vem får barnbidrag o underhållet...bio fortfarande ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja jag har ju omkostnadsersättningen.Men bio har ju barnbidraget o underhållet kvar.
?? vad är tänkt där..ska de här barnen ha dubbelt.Måste ju kosta samhället dubbelt.
Kan jag få barnbidraget o underhållet ? dras de av från omkostnadsersättningen då ?
Omkostnadsersättningen..ska de även täcka sommar semestrar utlandssemestrar ? eller får man extra pengar till det....Eller kan de vara så att bio fortfarande ska stå för kläder.......de e ju inte de mest praktiska kläderna som kommer här..så jag måste ju ändå handla. säng o byrå att ha barnens kläder i ?
är de omkostnadsersättning ? de rinner ju iväg här.
Cyklar ?
Får bio betala för att ha sitt barn famijehemsplacerat ?
 
Hej!

Jag kan inte svara på alla frågor, men när det gäller barnbidraget så ska det gå dit barnen finns. Det dras från din omkostnadsersättning. Så din summa blir den samma.

Tre
 
Barnbidrag ska gå till fam hemmet eller soc går det till fam hemmet görs avdrag på omk.
Underhåll antar jag att bios i vissa fall betalar direkt till soc.
vad gäller övrig så är ju allt förhandlingsbart o alla kommuner gör olika sen är det beroende på hur hög omk man har.
På en av mina plac har jag 250kr i omk men då ska det täcka ALLT glasögon,dyrare fritidsaktiviteter,semestrar osv.
Den andra har jag lägsta o får ansöka om ALLT utöver,bil resor,semestrar,glasögon osv......
 
Basbehovet av möbler ska soss betala. För oss har de betalat det enklaste från Ikea, som byrå, säng, skrivbord, nattduksbord och läslampa typ.
Möblerna följer ibland med barnen då de flyttar hem. Ibland inte. Men rent lagligt tror jag att möblerna är barnens.
Vi har fått hjälp med semesterpengar då vi har fått en placering en kort tid innan semestern. Annars förväntar sig vår kommun att vi ska spara ihop till barnets semester själva.
Det skiljer sig otroligt mycket mellan olika kommuner. Borde vara lika, med samma regler överallt.
I början kan barnbidraget komma till de biologiska föräldrarna innan det ändras. Bio ska alltså inte ha barnbidraget och INTE köpa kläderna till barnet. Ibland har vi fått barnbidraget och då lägre omkostnadsersättning, ibland har vi inte fått barnbidraget och högre omkostnadsersättning. Men slutsumman är alltid den samma. Vet inte varför det är så olika. Men slutsumman är som sagt alltid det samma.
När det gäller cyklar och annan dyr sportutrustning så har vi aldrig fått något extra för det utan det har varit begagnat som gäller. Det verkar också skilja sig från kommun till kommun. Så frustrerande att det ska vara så olika.
 
HEj! Här tog det ett drygt år att få barnbidraget- men summan blev densamma före som efter . Men jag tycker det kändes fel att bio fick pangar för ett barn de aldrig tagit hand om... då hade de haft det i över 4 år... Om barnen ska vara stadigvarande boende hos dig ska de skrivas hos dig. Hos oss gäller lägsta ersättning när det gäller omkostnad men vi får MKT extra då det behövs nya sängar då barnet växt, semesterresor med hotell betalade, dyrare inträden betalade, dyrare hobbies betalda, umgänges o mötesresor betalda, förskoleavgifter betalda ( de forlöpande utgifterna som förkoleavgifter är tillägg på omkostnaden varje månad) ..... De måhända snålar på omkostnadesersättningen men det har aldrig varit tal om begagnat o när vi fick Liten fick vi sammanlagt utbetalt över 18000 för leksaker, säng, byrå, bokhylla, kläder, bilstol, cykelstol o hjälm, snowracer..... Oefter det har vi fått för cykel osv....
 
"Gör mitt bästa", det låter som om ni har en riktigt bra kommun. Vi fick femtusen i startbidrag för TVÅ barn som skulle räcka till samtliga möbler samt till vinterkläder. Har hört att den här kommunen snålar nåt hemsk men jag själv borde nog också bli bättre på att ställa krav.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp