Vem pratar man ekonomi med?

Hej!
Kanske en lite dum fråga men vem är det som har "hand om pengarna" om man har en placering via ett företag och inte via kommunen? Jag tänker spontant att det borde vara med företaget man ska förhandla om ersättning etc och att dom i sin tur får betalt från kommunen...... Vi har vår första placering på G och på onsdag nästa vecka ska vi träffa berörd kommun tillsammans med företaget.

Hur har ni det med reseersättning? Bio finns inte i vår kommun och ett syskon är placerat i ytterligare en annan kommun så jag tänker att det kan bli några mil i bil.

Funderar sen på hur det fungerar med det här om kläder för årstiden, det kostar ju mkt mer pengar att köpa vinterkläder en sommarkläder.....Hur har ni tänkt kring det?

Inte lätt att vara nybörjare :bow:
 
Om du har båda vid mötet så fråga vem det är som ansvarar för den ekonomiska förhandlingen och vem det är ni ska ha kontakt med om ni har frågor. Vi har haft lite blandat i våra uppdrag och fast vi har haft förmedling så har vi gått direkt till handläggarna på kommunen ibland, så det är väldigt olika skulle jag tro.

Vi har ingen reseersättning alls och vi hämtar föräldrarna, kör hem dom till oss och kör tillbaks dom efter mötet. Detta för att mötet ens ska bli av. Vi kan begära reseersättning men då vi har vårdnadsöverflytt på gång så känns det oviktigt för oss. Men jag tycker absolut ni ska ta upp det som en merkostnad om ni måste köra till umgänge eller hämta föräldrar/syskon/släkt.

Ni ska begära en uppstartsersättning där ni får en ersättning för det stora inköp ni måste göra just nu men om ni får en placering nu så är det tänkt att ni ska spara lite av er omkostnadsersättning varje månad och sen använda det när det blir dyrare inköp (tex vinterkläder), det är alltså precis som man gör med sina egna barn. Men uppstartskostnaden kan du hitta flera trådar om, där är det de stora inköpen beroende på ålder på ert barn/ungdom.

Lycka till! =)
 
Tillbaka
Topp