Tack för alla svar.
Vårat barn faller under LSS men har även mycket andra behov med tanke på "m"s bakgrund och uppväxt. ("m" har både autims och en utvecklingstörning samt några fler diagnoser)
Jag går hemma just nu med inkomstbortfall motsvarande det vårdbidrag vi skulle haft rätt till om "m" vore vårat bio barn.
När "m" flyttade till oss var det självklart att vi skulle få avlastning men så verkar det inte riktigt vara. Jag har ansökt om dagis 6h per dag, gjorde detta i augusti. Nu har vi fått 3h per dag beviljat och det är den placerade kommunen som betalar.
Tyvärr känner jag att det inte räcker med de timmarna, jag är trött, riktigt trött och behöver avlastning. 3 timmar om dagen är nästan jobbigare än att ha "m" hemma. Att komma iväg är ett helt projekt och ett jättejobb varje morgon. Dessutom tror jag att hon skulle må bra av att vara på dagis en längre stund, då hon kommer in mer i gruppen och de hinner att träna lite mer med henne på dagis.
Jag älskar verkligen våran skrutt och vill att allt ska bli så bra som möjligt, men det är en enormt krävande placering och det tar på krafterna. För att jag/ vi ska orka och vara ett bra familjehem krävs det att man får vila. Dessutom behöver jag lite tid för att hinna med de andra barnen och vardagliga saker som att handla, tvätta, städa osv som inte fungerar när "m" är hemma.
Känns så onödigt med en massa tjafs mellan kommunerna!