Vem "ska" flytta grejerna ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nyfiken fråga bara... När en plac. flyttar till/från ett jourhem eller familjehem, vem åligger det då
att flytta dennes alla kläder & saker ? Gamla familjehemmet,nya familjehemmet, soc. eller biosarna ?? Finns det någon skyldighet där, eller någon "oskriven regel" ? :?
 
När vi fick från utredningshemmet skulle vi hämta, "det är bättre att bli hämtad än lämnad" var deras filosofi.
Annars när det har flyttat barn TILL oss har soc + bio kommit hit med plac och dess saker.
FRÅN oss har bio hämtat i några fall när vi skolat hemåt.
Annars har soc och bio hämtat igen.........
Vid alla tillfällen har de tagit allt på en gång, kläder och saker.
 
Hmm...det kan alltså inte krävas att jourhemmet/familjehemmet det flyttas till eller från ska köra grejer ? Soc. smiter som alltid.....
 
Dom ville vi skulle kört X sista gången nu men det vägrade vi.
Vi vill INTE "köra iväg och lämna" utan det fick bli "soc och bio som tar/hämtar".

Vi vill INTE medverka till att vara dom som körde iväg ..............
Högst ofrivilligt avslut som du kanske förstår :littlesad
 
Honey, klok tanke det där med att inte vara den som lämnar när det känns fel... Det är alltid det vi fasar för mest, att behöva vara den som barnet blir direkt sviken av...visserligen kanske de känner så ändå :? , men då har man iallafall inte LÄMNAT eller fysiskt kört iväg barnet.

Den tanken ska vi bära med oss här, om /när det blir aktuellt framöver i livet....vi vill ju gärna ta fler barn framöver.... och man vet ju aldrog vad som väntar runt hörnet....
 
Förstår vad ni menar, men JAG menar bara tillhörigheter när en plac. redan flyttat fysiskt, så att säga.
Frivilligt eller ej...
 
Jag har bara erfarenhet av att ALLT flyttats i samband med flytten så att säga.
Det som en placering inte fick in i lastbilen när :angel: flyttade tillföll oss att göra vad vi ville med enl soc.
 
jag blir förfärad över vilken okunskap soc har. Att de säger att ni får göra vad ni vill med de saker som lånebarnet inte fick med sig i lastbilen. det är ju HELT GALET.

Ni kan råka illa ut om barnet efterfrågar sina saker i ett senare skede. juridiskt sett så kan ni inte göra vad ni vill med sakerna. Vi måste vara hårda med att Soc tömmer rummetså snart den placerade flyttat. Se till att få med i kontraktet innan.
1. soc ordar med flytt in och ut.

Jag har vid ett tillfälle ringt en budfirma som hämtade och packade sakerna, och sedan fraktade till den adress soc angav och fakturan skickades till soc.

Vi har varit tydliga från början att vi inte pysslar med flyttning och packning. det finns andra som livnär sig på sådant.

Stå på Er och var tydliga mot soc det lönar sig i längden.
 
Njae, nu missförstod du nog.
ALLA var införstådda med förfarandet.
Bio hämtade med hyrd lastbil och vi stuvade in så mycket som fick rum.
De, både bio och placerade visste att det som inte gick in fick vara.
Soc ville inte ha tillbaka det heller.

Till saken hör att de flyttade 40 mil bort och soc låg 27 mil bort.
Både billigare och enklare att lämna det till oss.
I princip handlar det om en säng och ett skrivbord som fått bli grunden i vårt "jourrum".
 
...om man nu inte har tänkt på sådant innan då, och soc. bara tar förgivet att "vi" fixar med grejerna till nya stället....?? Har försökt säga att vi faktiskt inte har tid att flytta grejerna, men att vi såklart kan packa allt. ( Å det var inte lite !) Problemet är bara att biosarna blivit lovade att "slippa tänka på det" !!! Fattar ju att soc. gör allt för att slingra sig, men vi anser faktiskt inte att det ingår i vårt uppdrag, som numera är avslutat. Vem betalar oss för bensinpengar och tid, om man nu ska se det så..
 
Se till att ta betalt då om ni ska göra det!
Ge dom ett skambud som är värt besväret och se vad som händer :angel
 
Blir en avstickare i trådämnet....häftigt att läsa att en del av er klarar av att vara så tydliga och klara gentemot soc. Vi klarar inte riktigt det....vill gärna vara "snälla"- förhoppningsvis lär vi oss mer med tiden, så vi inte blir "dumsnälla"- kanske lär vi med hjälp av era tankar... Förlt för sidospåret i texten... :angel
 
honey sa:
Se till att ta betalt då om ni ska göra det!
Ge dom ett skambud som är värt besväret och se vad som händer :angel

....Skulle önska att jag var så "tuff" förhandlare... Blir arg på mig själv ibland. Vem tackar en för att man är mjäkig egentligen ?? Men som sagt, så länge det inte står varken det ena eller det andra i vårt avtal så borde de ju inte kunna KRÄVA något...Tror jag.. Hoppsan, vad vi är upptagna de närmsta månaderna :evil:
 
Mjäkig- då är vi fler....här är ju en till :wink: . Våra tidigare erfarenheter är att vi i samband med utflyttning har flyttat barnets saker i samband med flytten. Har faktiskt aldrig erfart att soc varit med i den procesen-har nog alltid bara gjort det.....utan att tänka mer på det. Vi ska nog vara supermänniskor i allt i alla lägen. :evil: . Skönt att få förtroendet- men dumsnälla är vi nog ibland. Vi har ju inget sånt skrivet i avtal över huvudtaget- i vårt avtal står enbart de ekonomiska delarna....inget annat..... Är det många som har mer precisisa avtal??? Eller har de flesta det som oss?
 
Det är samma för oss - bara de ekonomiska delarna. När det blev klart att liten ska hem (det vände från placering tills vidare till hem överen helg..) försvann soc. helt. Det är ju semestertid så vi får rodda i allt själva. Inget svar om lbf. om barnet mår sämre (dåligt mår det redan) eller någonting. Ett papper hem i brevlådan att uppdraget är uppsagt från och med flyttdagen. Vi hör inte av dem överhuvud taget... märkligt
 
:? . Mammiluren, ibland förstår jag ingenting. Det är så skrämmande att man som familjehem kan bli så lämnad ensam i mångt o mycket. Var det lvu? Har barnet bott länge? Litet? Stort? Ska barnet hem direkt? Får ni ordna med allt själva...??? :x . Det är ju så många känslor som flödar hit och dit i sånt läge....mycket oro och undran över sin egen familj, över barnet. Mycket oro , men även kanske viss argsinthet över hur barnen och familjehemmen behandlas och så ska ju den vanliga vardagen rulla på. Det är inte lätt alltid med allt här på jorden..... :cry: :?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp