Vem ska göra Vad???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Snälla hjälp mig att nysta i mitt virrvarr..
Snart är jag utbränd.. Vad tycker du man kan begära att soc gör för att avlasta oss som familjehem..
Jag sköter all kontakt med Bup och Habiliteringen går på möten där,vars anteckningar om mötet ska skickas en kopia till soc. Men det verkar som om soc.sekr inte läser protokollena..
Jag har föräldrarkontakt med hela släkten för att hålla ihop nätverket, men för tillfället verkar det inte funka...
Soc. sekr kommer vart 6 mån och säger ojojoj när man berättar hur man far mellan möterna. De två soc.sekr som kommer vart 6:e mån har aldrig fört anteckningar medans de har suttit hos oss....
Har extra möten i skolan för att hålla oss uppdaterade hela tiden.
Lämnar rapporter kontinuerligt till soc, men de verkar inte med på tåget...
Detta gör jag dubbelt upp för det gäller ett syskonpar med liknande problematik.
Varje gång jag ställer en fråga som kräver ett svar, får jag vänta i månader...
(ex. frågade i dec-06 om vi kunde boka en 2 veckors resa till mars nästa år, fick fråga samma fråga 4 gånger och nu i slutet på aug fick jag ett ordentligt svar.. 8-9 mån väntetid på svar för en behövd semester, Det är inte snabba svar...
Soc. sekr har ansökt med föräldrarnas godkännande om en ledsagare till barnet som ingår i LSS. Det behövs en som leder hästen vid träningen... Ansökte om detta i mars-april och ännu inte fått svar....
Hur ska jag hjälpa mina skadade barn när jag inte kommer någon vart med att sitta på möten och bara lyfta fram problemen, när det ingen som tar på sig ansvaret att hjälpa oss......
Har sagt till soc i ett par års tid att de ska sammankalla till en nätverksträff ännu är det ej gjort...
Kan man kräva att soc är med på alla möten?? fast det är 16 mil mellan oss??? Vad ska soc göra?? Ofta blir det problem när det är olika Landsting och kommuner. Så här har vi hållit på i över 4 år, men vi kommer ingen stans..
Snälla hjälp mig att bena ut, vem ska göra vad, ska jag göra allt!!!???
 
Förstår hur det kan kännas

Hej Fia-Lotta!

Du beskriver tydligt att du befinner dig i ett kaos och att denna frustrerande känsla hotar att driva dig till utbrändhet. Att inte bli lyssnad på och bli tagen på allvar är i sig frustrerande. Man tycker att man "skriker" om hjälp men når inte fram till de som borde hjälpa.

En sak som alltid är bra när saker och ting ska begäras eller diskuteras är att skriva ner tydligt vad man gör och när. Visa tillfällena och den faktiska tiden som detta tar, annars är det risk för att det blir en vag klagan där man inte får fram det exakta läget eller problemet. Har man allt nedskrivet är det lättare att se var och med vad man behöver hjälp med. För ens egen skull är det också skönt att se det på papper så att man kan få lite distans till alla måsten och krav och kan se vad som faktiskt behöver deligeras ut.

Föräldrar med barn som har handikapp av olika slag upplever ofta att de är navet kring alla kontakter som har med barnet att göra. De får föra vidare till alla parter och upplever nästan föräldraskapet som ett jobb som nätverksadministratör mellan läkevården, habiliteringen, BUP, skola mfl. Ni har dessutom kontakter med soc och släkt som ska skötas! :roll: Inte är det konstigt att allt känns kaotiskt och att ni inte vet i vilken ända ni ska börja i! Nej, jag tror på att ha allt nedskrivet så att man får klarhet i allt och därifrån kunna tillsammans med soc. göra upp en tydlig plan för vem som ska stå för vad och vad de kan hjälpa till med. Jag antar att de vill ha kvar er som familjehem? Ja, då är det nog dags att ta er på allvar! Lyssnar inte era "soctanter" - ta kontakt med omsorgschef eller omsorgsnämnd...

Skriv ner allt ni gör...

Kram!
 
Jag har krävt av soc att dom ska vara med på bup när det handlar om barnet,beteende,dagis,välmående.För att dom ska förstå vad barnet och vi går igenom,tog även hjälp av bup för att soc skulle förstå hur man har det på dagarna dom fick förklara för soc vilka svårigheter barnet har.vi har även handledning var tredje vecka, även hon har varit med på vissa möten med soc,även har jag krävt att soc ska ringa dagis minst två gånger per termin för att dom ska få höra vad som fungerar och vad som inte fungerar.nu har vi även avsagt oss biopappas besök dom ska gå igenom soc även hämtning och lämning för dom tog extremt mycket energi för han har stora problem,vi har lagt upp det så för att våran plac har mycket svår ADHD med autistiska drag och beetende störningar,vad det innebar förstod inte soc förrens jag tvingade dom till ett möte med bup så dom fick förklara.stå på er energin måste gå till honom och våra biobarn :P
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp