Vi har aldrig varit kontaktfamilj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Nu är det så här att vi kanske kommer att bli kontakt fam åt en 12-åring som inte har erfarit så mycket.
Det känns som om vårat uppdrag skall gå ut på att ge detta barn mycket erfarenheter tex.Liseberg,fisketur,vara i en familjmed-mamma.pappa.barn, bada alltså fylla detta barn med possitiva intryck men även en tråkig söndag där imellan.
Hur brukar ni göra i sådana här fall? Vad skall jag kräva i ersättning?
Det verkar ändå som om det är en "lätt"pl.
Detta var konstigt skrivit men jag har mycket i huvudet just nu.
Ha en bra dag! :idea:
 
Hej!

Lätta eller svåra uppdrag? Vad är det ena och vad är det andra?Var går gränsen?
Även vid de s.k. lätta lägger jag ner mycket energi. Även om det är lugna barn så finns behov av stimulans,engagemang ,att man är mycket tillsammans med barnen. Oftast är det intensivare med helgbarn än "heltidsbarn".
De kommer med alla sina behov och vi ska tillfredsställa så mycket som möjligt på en begränsad tid.Dessutom bio som många gånger ställer krav och har förväntningar.

Vart vill jag komma med detta?
Jo,du ska inte nöja dig med lägsta arvode och omk.ers. Jag tycker de summorna är skrattretande. Samtidigt ska det finns en viss relevans.
Självklart ska man inte strida för högsta när det är en "lätt" placering.Ex. ett diagnosbarn "kostar "mer energi och då är naturligt med högre arvode.

Kom också ihåg 13 års gränsen.

Vad gäller omk.ers. så beror det lite på hur ni lever i familjen.Aktiviteter kostar pengar.Gör upp med soc. vad ersättningen ska bekosta.Dyrare aktiviteter typ Liseberg, vissa inträden,övernattningar,semester ovs.skickar ni in kvitto på.Troligtvis måste soc. godkänna aktiviteterna innan.
Jag hävdade vid ett tillfälle att biobesök + äta ute slukar nästan ett dygns ers. Men jag fick inte mera p.g.a. detta.

Hur ofta ska barnet komma till er?

Lycka till
Gittan
 
Hej!

Det skall vara två helger i månaden. Vad jag har förstått så rör det sig om ett väldigt dåligt stimmulerat barn.
Vi är ju "bara" familjehem idag o tänkte att detta skulle kunna vara något för oss. JAg har försått att det kan vara svårt med dessa barn om de inte har det bra hemma.
Vad menar du med 13-års gräns jag måste ha missat detta? Menar du ersättningen?

Ha det bra :idea:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp