Vi har inte ens skrivit kontrakt än...!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har haft vår placering i ca 1 vecka nu. Känner dock att soc. "släpper taget" lite för mkt. bara för att det gått bra hela veckan ! Vi har tex. inte ens fått skriva kontrakt på att vi har en placering här.... :roll: Detta är vår första placering, så vi har inte full koll vad som är brukligt men detta känns inte okej ! Är det normalt att inte skriva något innan man tar hem en placering ??? Vi har fått ganska dålig info. överhuvudtaget, TROTS att vi är ganska påstridiga och "tjatar" om vissa saker.
 
Det låter ju helt sjukt alltså.
Bekvämt för soc kan jag tänka mig när ni redan har barnet hos er.

Har inget direkt att komma med då jag inte har någon egen erfarenhet.
Håller tummarna att de verkligen åtgärdar detta omgående.

/Adal
 
Lite märkligt är det. Kommuner jobbar så olika men vi har väl inte varit med om att inte har kontrakt inom en vecka på våra planerade placeringar. Det är ju en sak om det är en akut placering, då brukar det komma någon dag efter.
Hoppas att ni har kommit överrens om ersättning och umgänge.

Ring och fråga om det kommer med posten. :angel
 
Jag har som sagt "tjatat" om att vi vill skriva kontraktet snarast, talat om att det inte känns bra att det inte är gjort. Får till svar att det är lika giltigt med ett muntligt som dom tycker att vi har.... :littlesad De har SÅÅ många LVU akutfall nu, så vi får vänta !!!!!!!
NEJ vi har inte bestämt umgänge, det har vi denna vecka fått ordna själva med biosarna.
(Känns inte heller helt okej att stå i "givakt" närhelst de vill komma, samtidigt som vi naturligtvis vill uppmuntra kontakten)
BÅDE JA OCH NEJ, det har diskuterats arvode men efter detta samtal har det framkommit mycket mer problematik, så vi skulle definitivt vilja ha /ha rätt att få högre arvode.
Problemet är ju bara att nu är ju placeringen redan här, så soc. har ju "övertaget"... :roll:
Är redan efter en vecka rejält avskräckt från att ta fler plac. från kommuner i framtiden !!!
 
Man kan bara säga att man blir inte förvånad.Stressa fram placeringar utan att lämna all info och sen lösa efter hand verkar vara mer regel än undantag.

Vi tar bara placeringar via organisation nu mera, känner att vi får mer stöd och slipper förhandla själva om ersättning och dyl.

Hoppas att allt löser sig för er/Hälsningar Freiia
 
Hur gammalt är barnet? Är det en uppväxt? LVU/SOL?

Jag kan tycka att umgänge redan efter en vecka är på tok för tidigt. Barnet behöver knyta an till er och ni till det.

Det är Soc jobb att ordna umgänge. Ge er inte in i att ordna detta. Blir det konflikter står ni slätt där. Bättre att det är soc som är det svarta fåret.

Det är de som ska ta ilskan.

Har inte soc tid med er, låt det då bero. Skriv ner allt, och lämna fram det när ni träffar dem. Ni kan inte vrida och vända ut och in på er.

Du får gärna pm:a mig!

Ulrica
 
Det är en SOL placering, 15 år... Korttidsplacering tror soc..... (Dock ingen annan)
Daglig telefonkontakt med bio, bra eller dåligt ????? :?
Vårdplanen är inte ens utformad :roll:
KANSKE nästa vecka !
 
Nu har vi fått hem ett kontrakt hemskickat som vi ska skriva på....Men vi är inte nöjda med arvode/omkostn. ersättningen... :littlesad DELS har det ju framkommit att problemen är större än vad soc sa från början, DELS skulle omkostn. INTE inkludera barnbidr. (Vilket det står i avtalet att det gör nu..., vilket i sin tur betyder drygt 1000 kr mindre i månaden)
Börjar bli tjatigt, men soc anser inte att de "dolda" problemen finns bara för att det inte hunnit "hända" ngt. på den veckan vi haft placeringen här... :x " Det kanske inte alls blir de problemen hos er, det får vi avvakta och se ...."
KAN ju kanske bero på att jag är hemma hela tiden, lämnar ALDRIG tonåringen ensam hemma pga. stöldrisk.... :bounce: (Går inte ens in i duschen utan att ngn. "passar" tonåringen, naturligtvis sköter vi det "snyggt" så att det inte blir så uppenbart !)
HJÄÄÄÄÄÄÄLP vad sjutton ska vi göra ??? Gissa OM vi har lärt oss en svidande läxa !
Att ALDRIG ALDRIG någonsin igen ta emot plac. INNAN avtal är påskrivet :cry:
Och TYVÄRR aldrig mer från någon kommun :x
Umgänget fick jag FRÅGA om, dom tyckte att det sköter ni ju så bra sinsemellan så det behöver vi ju inte bestämma något formellt.... Men HALLÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!!!!
VI har ett privatliv, tonåringen behöver ett strukturerat umgänge och soc. bara smiter känns det som :twomad:
 
I omkostnaden ingår barnbidraget, men det är FK som betalar ut, alltså är det bortdraget från omkostnadsdelen. FK betalar också ut i efterskott.
 
...fast vi hade en annan överenskommelse, barnbidraget går till mamma som ska handla tex. kläder för det.... Orsaken till att dom valde att inte skriva över det på oss var att placeringen ska vara en period på runt 6-8 mån, så dom ansåg att det var "onödigt" :roll:
Nu står det att barnbidraget INKLUDERAS i samma summa som vi BESTÄMDE att den skulle vara UTAN barnbidraget... :littlesad
 
Då får man hoppas att ni kan förhandla om det om 6mån då
ni har mer på fötterna, vi fick höjt arvode (efter 6mån) i stället för att de höjde
omkostnaden. Hoppas det löser sig för er. / Lilla ja
 
Hej!

I ert fall skulle jag be socialtjänsten komma och hämta barnet - om inte dom vill gå med på dom krav ni har! Det är helt orimligt att begära att ni ska ha ett lägre arvode än vad som motsvarar de svårigheter ni har :evil:
 
Skriv inte på nåt ni inte är nöjda med!!!!!

KRÄV ändring, annars kan dom se sig om efter nåt annat ställe som dom kan lura......
Låter hårt men vissa kommuner är fula.
Som tur är är INTE alla kommuner sådana, har haft tur med två.
 
Suck....Försökte få fram vad vi tyckte, men samtalet fick avslutas abrupt då de fick något emellan... :? Vi ska "försöka" boka en tid till NÄSTA VECKA :bounce:
Det innebär att vi går in på vecka 3 utan avtal (nästa vecka)
Tänkte på en sak till....Tonåringen har redan kostat oss en hel del i "utlägg" , dels i fickpengar , dels i saker osv. ( För att inte tala om mat & "roliga-välkommen-hit-aktiviteter") NÄR är det brukligt att första arvodet/omkostnadsers. betalas ut ???
Det är ju trots allt ytterligare en tonåring som kostar pengar här hemma....
En sån där fråga som kan uppfattas som "girig" men det är bara faktum för oss, vi kan inte ligga ute med alla dessa pengar utan arvode/omk.ers. :roll:
 
Nu har det (förhoppningsvis) löst sig ! Vi får igenom våra ekonomiska krav :claphappy: , men väntar fortfarande på att få skriva kontrakt.... :bounce:
Är det INGEN som vet när man brukar få första "utbetalningen " ?? Ett visst datum eller efter en månad eller...? Försökte fråga soc. men dom pratade bort det !!!!!!!!!!!!!!!
Pengarna rullar :littlesad
 
Hej

Man får utb. som kommunanställd, dvs. den 27 varje månad. Vi fick vår plac. 12 dec och "lön" 27 dec, men då hade vi ju redan skrivit kontrakt som gällde från inskolningens början och den började vi med 27 nov. Man får alltså "lön" samma månad, ingen månadslön innestående......Så fick du ingen den 27 okt så borde du nog prata med dom igen, för annars får du vänta tills slutet av nov.
Min kommun glömde att lämna in till lönekontoret vårt nya avtal i maj, vilket gjorde att vi fick halv "lön" i maj, bad då om en extrautb, på det dom glömt, det fick jag 15 juni, så direkt snabba är dom inte, tyvärr :littlesad Lycka till!
 
Kråkan sa:
Nu har det (förhoppningsvis) löst sig ! Vi får igenom våra ekonomiska krav :claphappy: , men väntar fortfarande på att få skriva kontrakt.... :bounce:
Är det INGEN som vet när man brukar få första "utbetalningen " ?? Ett visst datum eller efter en månad eller...? Försökte fråga soc. men dom pratade bort det !!!!!!!!!!!!!!!
Pengarna rullar :littlesad

Ja fy säger jag bara...att soc kan med att göra såhär :x men kan trösta dig med att org kan vara precis lika svåra. Har mer erfarenhet av dåliga org än soc.

utb är som timmanställning dvs man måste ha jobbat en månad först...tyvärr för man behöver verkligen pengar i starten.
Vi har dock alltid fått omk direkt då vi bett om det så säg att du vet att det går.

Lycka till nu :razz:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp