Vid umgänge o lite annat prat *ler*

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vårt nya barn har umgänge varannan vecka, barnet är nu 8månader kom till oss vid nästan 3mån ålder.

Att dom här små knyten kan känna av olika situationer har jag nu lärt mig. Vårt barn är ett oehört piggt o charmigt barn, lägger huvodet på sne och lägger upp armbågen för ögonen och bara.....ler.... till nästan alla som tilltalar h_n.

När vi är på umgänge så blir h_n stel och bara tittar reagerar nästan inget alls inte det här glada leendet. Jag trodde att det kanske berodde på att umgänget var vid feltidpunkt så jag föreslog en annan tid, men visar ändå inga tecken på det vi är vana att se.
Blir lika förvånad varje gång (har sett det med vårt andra barn ochså) att dom kan visa det så tydligt. Det är ju meningen att man ska backa vid umgänge, men kan man det när man ser att barnet inte känner sig trygg? nej så klart inte. Vi har tur att vi har en biomamma som är glad att hon har oss, barnet är placerat enligt SoL. Biomamma erkänner att hon omöjligt kan ta hand om ännu ett barn, kanske när "vårt" barn är 3-4år säger hon???!!!?! hur kommer jag tackla det hur kommer det påverka våra 2 andra barn som är sååå oehört glada o stolta för vårt "nya" barn.
Lite tankar så här en fredagnatt, mannen har lagt sig vårt mellan barn sover hos "mormor" (inte biomormor) vårt stora barn har en kompis som sover över. Knytet jag pratar om sover gott och tryggt.
En helt annan fråga har något haft ett barn som VÄGRAR äta vanlig mat!! det gör nämligen vårt knyte här hemma vill bara ha välling o gröt nån gång o Nestles yohgort vad gör man, någon som vet? :?

Tack för detta finns där man kan skriva av sig.
Sina "vanliga"vänner ni vet dom där som inte är familjehem hade bara sagt "jamen varför tog ni emot dom där barnen då"
Gonatt på er alla
INGRID
 
Hej!
Först måste jag säga att jag känner igen beteendet kring umgänget. Vår lånegosse var 22 mån när han kom och det tog väldigt lång tid att få till ett umgänge där han inte var svart i ögonen eller avigt inställd. Det gick med mycket jobb som tex att biomor och jag kramades vid umgängets början och slut. Backa - det gjorde vi först efter ett och ett halvt år! VI fanns på samma plats hela tiden så HAN fick söka oss när han behövde tanka trygghet. Det funkade bra för honom och oss andra.

Ang maten så får man aldrig strida kring den och absolut inte när det gäller lånebarn! Jag tror många placerade barn har just matbekymmer för att de blir pushade. Barn äter det de behöver.
Blanda potatis och yoggin (låter inte gott men är helt okej) tex. Blanda risgröt med lite pastabitar (finfördelade). Vår lånegosse åt visserligen mat när han kom men levde på majsvälling. Jag fick lura i honom andra smaker än de få han var van vid.

Lycka till med alla barnen!!
 
ang maten. det vanligaste är att barn lever på bröstmjölk/ersättning/välling det första ÅRET och många längre än det. de bara till hur barnet mår och inte åldern. vid 8 månader helammas/flaskas som sagt de flesta barn.
 
Hej Ingrid!

Barn visar ibland mycket tydligt vid besök vad som är bra och inte. Vårt barn har från första början visat detta men har någon brytt sig? Nej! Vi gör så att vi är ALLTID dem som är närmast barnet. Byter vi rum plockar vi upp barnet går vi på toa så tas barnet med osv.

Nackdelen med att vara familjehem är att barnen är lånebarn. Även om de kommer vid späd ålder så finns alltid "risken" att de får åka hem igen. Tycker däremot att det skulle vara bedrövligt om soc skulle låta barnet åka hem igen när det uppnått "rätt" ålder (just den åldern 3-4 är en ganska känslig ålder, medvetenheten ökar och de kan uttrycka sig verbalt bättre) så modern tror att hon kan ta hand om barnet då. Alla åldrar har sina problem och bekymmer bara för att barnet blir äldre så betyder ju det knappast att livet blir lättare. Men men alla soc resonerar olika.

Maten, ja låt barnet äta vad det vill äta. Vårt barn som är snart 2½ äter fortfarande mat utan bitar i även gröt, allt ska vara slätt. Barnet får även specialkost på dagis som är slät. Vissa veckor så lever barnet på delikatessyoughurt, ja då får det göra det. Var inte orolig så länge som barnet ökar i vikt. Går det åt andra hållet så kanske det behövs en utredning om något annat kan vara fel. Det har i dagarna börjat att släppa lite här, att suga på en liten mackabit utan att spotta är ett gigantiskt steg framåt. Vi kämpar på och låter barnet smaka, sen om det åker ned i magen eller om det spottas rakt ut, ja inte mycket att göra.

Lycka till!
 
sara sa:
Hej Ingrid!

Barn visar ibland mycket tydligt vid besök vad som är bra och inte. Vårt barn har från första början visat detta men har någon brytt sig? Nej! Vi gör så att vi är ALLTID dem som är närmast barnet. Byter vi rum plockar vi upp barnet går vi på toa så tas barnet med osv.

Nackdelen med att vara familjehem är att barnen är lånebarn. Även om de kommer vid späd ålder så finns alltid "risken" att de får åka hem igen. Tycker däremot att det skulle vara bedrövligt om soc skulle låta barnet åka hem igen när det uppnått "rätt" ålder (just den åldern 3-4 är en ganska känslig ålder, medvetenheten ökar och de kan uttrycka sig verbalt bättre) så modern tror att hon kan ta hand om barnet då. Alla åldrar har sina problem och bekymmer bara för att barnet blir äldre så betyder ju det knappast att livet blir lättare. Men men alla soc resonerar olika.

Maten, ja låt barnet äta vad det vill äta. Vårt barn som är snart 2½ äter fortfarande mat utan bitar i även gröt, allt ska vara slätt. Barnet får även specialkost på dagis som är slät. Vissa veckor så lever barnet på delikatessyoughurt, ja då får det göra det. Var inte orolig så länge som barnet ökar i vikt. Går det åt andra hållet så kanske det behövs en utredning om något annat kan vara fel. Det har i dagarna börjat att släppa lite här, att suga på en liten mackabit utan att spotta är ett gigantiskt steg framåt. Vi kämpar på och låter barnet smaka, sen om det åker ned i magen eller om det spottas rakt ut, ja inte mycket att göra.

Lycka till!

Hej alla, och tack för era svar känns bra att läsa era inlägg.

Ingrid
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp