Vilka summor får familjehem av företag?

Hej!
Min ensamkommande har ensamkommande kompisar som får 3000 kr i fickpengar varje månad av sina familjehem. Jag undrar vad de tror ungdomarna lär sig då? Ekonomi? Eller bara att klagar man så får man det man vill ha? Vilken bild av Sverige ger detta? Ungdomarna som berättar, förstår ju inte att detta faktiskt är våra skattepengar och att det är våra pengar som bekostar dator och ipad och nyaste Iphone. I våra skattebetalande ögon skär det och vi tänker på att detta inte gynnar ensamkommandes situation eller rykte i längden. Ungdomarna tycker bara att de är smarta som säger att bråkar de lite extra så får det de begär. Vilka signaler ger familjehemmen? Själva har vi bestämt att ge samma pengar som de gode männen bestämt att ge till ungdomarna på boendena för vi vill inte skapa mer avundsjuka än nödvändigt och ensamkommande ska ha ungefär samma som svenska barn. Det gynnar alla i längden. Vad säger ni andra?
 
Min 17-åriga bio har sitt studiebidrag att husera med och det ska räcka till allt.
Vi stöder in vid dyrare saker som skor, jackor och idrottssaker.
Varför ska ensamkommande ha mer?
Och nyaste av allt?
I vår familj får man lära sig att dela med sig, ärva och vårda.
Alla som strör pengar signalerar helt fel anser jag.
 
Samma här för våra tonåringar. Får studiebidraget som ska räcka till allt. Vi betalar hälften när det gäller mer rejäla kläder och skor till vintern t.ex. och dyrare fritidsaktiviteter. Vi försöker lära barnen att planera sin inköp och spara ihop om man önskar göra dyrare inköp. Sen har de möjlighet att tjäna ihop lite pengar här hemma t.ex. under sommaren med gräsklippning.
Pengar är svårt, men jag tror att barn som lärt sig värdet av pengar, att man inte kan få allt man önskar sig, har en bättre grund att stå på sedan när de kommer ut i vuxenlivet.
 
Detta är en sak som vi alltid kollar upp när det gäller jourisar också.
Hur mycket är de vana vid att röra sig med.
Vi kan inte ge dem mer än vår bio, ok om telefonen går utöver för det gör det för hen.
Vem ska stå för vad, vad ska fickpengar räcka till, vem betalar dom mm.
Ibland, om vi kommer överens om det innan, kan vi stå för mat ute då de är iväg på något eller behöver äta mellan skola och kvällsaktiviteter men inte hinner hem emellan.
Men, det ska vara bestämt innan. Inte att de kan komma och kräva i efterhand.
Som sagt, detta tar vi alltid upp när soc kommer med placeringen samtidigt som vi går igenom husregler och dylikt.
Då vet alla vad som sagts och kan inte förvanskas
 
Har du pratat med familjehemmet o frågat om den summan stämmer? då vi hade ek fick jag lära mig att det var någon kultur grejj med att inte kunna erkänna att man faktiskt blivit lurad av smugglarna så dom ljuger rätt friskt för varandra.Jag kom i kontakt med fh till en sån där kompis som fick allt...o det visade sig inte stämma.
I övrigt...mina ek fick som bio o övriga plac...motsvarande studiebidrag att klara sig på kläder nöjje,telefon kort mm...vi stod för sport kostnader o kläder till dessa,busskort,frisör samt gemensamma nöjjen försökte ha en aktivitet inplanerad varje lördag
Ena killen hamna på boende för vuxna när han blev 18 o då fick han 750 kr i månaden plus mat och husrum...blev en riktig chock för honom när han tom fick köpa eget tvätt medel så vi gör dom inte en stor tjänst att ge dom för mkt.
Jag använde mkt konsument verkets riktlinjer till att förklara och själv ha ett stöd.
 
Tillbaka
Topp