Vill-ha-massa-saker-och-helst-ännu-mer

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vår placerade kille är väldigt bortskämd med att få pengar och saker istället för uppmärksamhet o närhet, av ena biosen. Han är mycket medveten om det och påpekar ofta att "pappa ger mig alltid pengar för att han har så dåligt samvete." Då vi har egna tonåringar är det ingen nyhet att de vill ha massa saker, men skillnaden är att våra egna har lärt sig att man faktiskt inte kan få allt man vill ha.......... Det är väldigt jobbigt att tex gå in i en affär med killen, han vill ALLTID ha något, spelar nog egentligen inte så stor roll VAD , bara han inte går ut tomhänt. Det kan vara något så lite som en läsk eller ett tuggummi, bara han "vinner" om man kan uttrycka sig så. Vi försöker nu undvika att ta med honom o handla, men det känns galet ! Visst står vi emot tjatet om vi inte själva vill köpa något, men det blir såååå sura miner att det är riktigt jobbigt !!! Sen kommer ALLTID ;" jag ska ringa pappa och be honom köpa det och det och det...." Vi brukar bara svara "jaha" och inget mer. Vi har såklart också talat om att man inte alltid kan köpa allt osv. Tyvärr är det bortglömt nästa sekund. Han har månadspeng, som han röker upp, sen vill han att vi ska köpa mer, mer och mer... :bounce: Pengar bränner i fickan på honom och han förstår inte alls värdet av dem.... Vad ska man göra /säga ??? :roll:
 
Hua här har du en till med samma erfarenhet :D det är verkligen ett jättebekymmer för oss famhem om hur vi ska få det att fungera som i en vanlig familj när :angel: aldrig kommer uppskatta pengar el hur ska de kunna lära sig hantera sin ekonomi senare?
Vår :angel: kommer från misära förhållanden men nu när bios ger saker,pengar vid umgängen i överflöd (ja de lånar pengar för det) för att döva sitt samvete så får vi som famhem kämpa med att lära om hur man ska tänka el hantera pengars värde.
Jag hör varje dag -Oh vet du vad jag ÖNSKAR mig? - Vet du vad jag behöver?
Jag säger att vet du vad vad det är för skillnad att ÖNSKA;DRÖMMA om saker till att faktiskt ha BEHOV av en viss sak diskussion varje dag som sänker stämningen :littlesad
Kan säga att jag aldrig mera kommer ta den lägsta omkostnaden för en ny :angel: för hur mkt man än tycker man tänker på vad som är önskan alt behov så har jag gett såååååå mycket mer än vad :angel: behöver då de vet hur de ska trycka på knapparna :angel
Varför lär jag mig aldrig :oops:
Önskar jag hade något tips till dig men vet av erfarenhet att ställa krav är det enda men det är ju krig var dag istället så enkelt är det inte. De uppskattar inte saker de får och de uppskattar inte att man ställer krav...
Just nu så är :angel: utan pengar på mobilen fast :angel: vet att ett belopp ska räcka en månad..ja nu har det gått en massa mån och :angel: har INTE lärt sig av sina misstag.
När :angel: måste ha mobilpeng om vi ska kunna bli kontaktade vid ex resa till kompis om körning hem så får vi lämna en extra mobil för ändamålet för vi kan ju inte riskera att :angel: bli stående i snöoväder om bussar och tåg får ett stopp så alltid finns det problem fast man ställer krav..bara ett ex
Livet som famhem är det bästa jag vet i mitt liv men också oerhört svårt, men skam den som ger sig :D



Kråkan sa:
Vår placerade kille är väldigt bortskämd med att få pengar och saker istället för uppmärksamhet o närhet, av ena biosen. Han är mycket medveten om det och påpekar ofta att "pappa ger mig alltid pengar för att han har så dåligt samvete." Då vi har egna tonåringar är det ingen nyhet att de vill ha massa saker, men skillnaden är att våra egna har lärt sig att man faktiskt inte kan få allt man vill ha.......... Det är väldigt jobbigt att tex gå in i en affär med killen, han vill ALLTID ha något, spelar nog egentligen inte så stor roll VAD , bara han inte går ut tomhänt. Det kan vara något så lite som en läsk eller ett tuggummi, bara han "vinner" om man kan uttrycka sig så. Vi försöker nu undvika att ta med honom o handla, men det känns galet ! Visst står vi emot tjatet om vi inte själva vill köpa något, men det blir såååå sura miner att det är riktigt jobbigt !!! Sen kommer ALLTID ;" jag ska ringa pappa och be honom köpa det och det och det...." Vi brukar bara svara "jaha" och inget mer. Vi har såklart också talat om att man inte alltid kan köpa allt osv. Tyvärr är det bortglömt nästa sekund. Han har månadspeng, som han röker upp, sen vill han att vi ska köpa mer, mer och mer... :bounce: Pengar bränner i fickan på honom och han förstår inte alls värdet av dem.... Vad ska man göra /säga ??? :roll:
 
Det går ju att skicka "Smsen" till 4466 tror jag det är och det kostar 99 kronor och då får man gratis 2000 sms i en månad eller nått liknande. Mina tonåringar har detta och det fumgerar jättebra....då kan dom skicka till mig. Om du vill så kan jag kolla med dom vad och till vad man ska skicka för att få detta.

mvh: Fia
 
Ja man kan undra vart hemtelefonen tog vägen, mobilen behöver
inte vara laddad med pengar den behöver bara vara batteriladdad för
att man ska kunna nå dem. / lilla ja
 
Nä vår placering vill kunna ringa :wink: vi har erbjudet detta. Men kanske det behöver gå ett år så lär de sig :D

fia sa:
Det går ju att skicka "Smsen" till 4466 tror jag det är och det kostar 99 kronor och då får man gratis 2000 sms i en månad eller nått liknande. Mina tonåringar har detta och det fumgerar jättebra....då kan dom skicka till mig. Om du vill så kan jag kolla med dom vad och till vad man ska skicka för att få detta.

mvh: Fia
 
Ja nå dem men de kan ju inte nå oss om deras pengar är slut :smirk:
Ja dagens tonåringar använder hemtelefon sparsamt...annat va det förr på vår tid :D
Ett gissel är det. Men det får ta den tiden det tar att förstå värdet av mobilpengar. Man får vara uthållig :angel


Lilla Ja sa:
Ja man kan undra vart hemtelefonen tog vägen, mobilen behöver
inte vara laddad med pengar den behöver bara vara batteriladdad för
att man ska kunna nå dem. / lilla ja
 
jo men tanken är ju att de ska lära sig hushålla med pengar, man har ju inget
träd att plocka ifrån därför kan det ju vara bra har man inga pengar så kan man
inte ringa och får då låna kompisens hemtelefon eller hålla till godo med att
åtminstone kunna svara i mobilen efter ett tag kanske :angel: inser får man hoppas.

:wink: / lilla ja
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp