Villrådig....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
J

JessikaC

Guest
Vi har blivit färdig utreda, efter att ha varit kontaktfamilj åt en annan kommun i tre års tid.
Fick förfrågan om att ta emot en 4,5 åring, Lätt placering enligt social förvaltning. Inga diagnoser, utan förälder ska åter på behandlingshem. Inget umgänge under vårdtiden och de vet ej hur det blir med förälder nummer 2, som är frånvarande.

Barnet ska fortsätta dagis, samma som tidigare, efter semestern.
Vi får en månads inkomstbortfall samt lägsta arvode och omkostnadsersättning.
Är det rimligt?
Hur bedömer man omkostnadsersättningen?

Vänligen J
 
Hej!
Alla barn som placeras har en ryggsäck med sig och beroende på varför barnet behöver placeras så kan den vara olika tung. En "lätt" placering kan visa sig med tiden vara väldigt tuff. Det är viktigt att barnet får landa i den nya situationen, men det kan ibland även vara bra att det fortsätter "lite som vanligt" dvs att barnet fortsätter att gå på dagis där barnet förhoppningsvis känner sig tryggt.

Jag personligen tycker att det är viktigt att anpassa tiden hemma tillsammans efter barnet och hur barnet mår/reagerar. Man ska alltid gå efter vad som är bäst för barnet och det är viktigt att vi vuxna har en dialog så det blir så bra som möjligt för barnet i den nya situationen. Alla barn är olika, vissa barn anpassar sig snabbare medan andra tar det längre tid för. Här kan då dagis vara ett extra stöd för barnet och ni kan ha tät kontakt med personalen för att kunna upptäcka eventuella problem snabbt. Det är också viktigt att socialtjänsten är flexibel med att barnet kanske behöver längre tid att landa innan det är dags för dagis igen. Barnet ska heller inte behöva gå fulltid på dagis, i allafall inte den första tiden.

Ersättningar är alltid ett gissel. Sveriges kommuner och Regioner ger ut rekommendationer varje år, något som många kommuner följer. Men det är bara rekommendationer och det finns inget som säger att man inte kan gå utöver rekommendationerna, dvs det finns ingen lag eller liknande utan det är bara kommunen som kanske har satt en maxgräns och att de då inte går över den.

Det är ni som säger vad ni vill ha i ersättning. Det högst rekommenderade arvodet (14 264 kr för 2020) borde vara det absolut lägsta för det är ett heltidsjobb. Det man får vara beredd på är att man ofta får motivera varför man ska ha en högre ersättning och att kommunen då kan säga att de inte kan gå högre än vad de erbjuder utan att det är den ersättningen som gäller. Och då får ni välja att antingen acceptera eller så får de hitta ett annat familjehem. Att erbjuda det lägsta är att inte förstå vilket otroligt jobb man gör och hur många kan tänka sig att göra ett 24/7 arbete för 8 kr/timme?

När det kommer till omkostnadsersättningen så kan det ibland vara så att kommunen ger den lägst och sedan har man möjlighet att äska pengar vid exempelvis semesteresor, inköp av cykel och annat. Men det bästa är om man får den högsta och att man då själv avsätter pengar till semester och annat och man slipper stå med "mössa i handen".

Fråga gärna mer om du har fler funderingar :)

Anne
 
Jag skulle bara vilja komplettera med att om de ger lägsta omkostnadsersättning SKA ni ha en klausul som ger er extra ersättning vid specifika kostnader över säg 500 kr.
Typ cykel, resor, glasögon, sportutrustning, datorutrustning mm.
Det fick vi igenom med högsta omkostnad fast med grundplåten 1000 kr.
 
Tack så jättemycket!
Träffat barnet 2 ggr nu -inskolning till oss, trots att inga papper är skrivna.
Känner spontant att motoriken inte är ålders adekvat samt att jourhemmsmamman måste ”stoppa barnet” från att äta då barnet inte känner att det är mätt....

Är det inte fräckt av mig att efterfråga högre arvode?
Enligt jourhemmet har barnet varit med om mycket. När jag frågar om vad, tycker hon att jag ska vända mig till barnets socialsekreterare. Hon tycker personligen inte att barnet ska till dagis utan behöver anknytning och att jag kan fråga om att få vara hemma i minst 3 månader från placeringsdatum,..
Känner mig vilse. Vill bara ta hand om barnet och ge den all kärlek i världen
 
Hej!
Vi är känslomänniskor och vill bara finnas där och stötta och ge kärlek. Det är svårt att prata om pengar, men man gör ett arbete även om man gör det i sitt egna hem. Man får ett förtroende att ta hand om någon annans barn under den tid som barnet/familjen behöver, ska man jämföra med något annat arbete så är dagmamma närmast fast man inte har barnen på natten.

Det är viktigt att ni får så mycket information som möjligt och här är jourhemmet en viktig källa utöver den information som ni får från socialtjänsten.

En annan viktig sak är att avtalet ska vara klart och påskrivet INNAN barnet flyttar in. Då vet alla vad som gäller.

Det är absolut inte fräckt av dig att begära mer i ersättning. Som jag skrev tidigare så är det lägsta att inte förstå vilket jobb man gör. Bolla tillbaka frågan och fråga om de kan tänka sig att göra ett dygnet runt arbete för 8,80 kr/timme som det lägsta är, minut skatt. Vi har heller inga arbetsrättsliga rättigheter så som semester, tjänstepension m.m. pga att det inte klassas som ett arbete utan ett uppdrag.

Om jourhemmet uttrycker att barnet varit med om mycket så ringer det lite varningsklockor att ni kanske inte får alla nödvändig information. Jag drar öronen åt mig lite när uttrycket "lätt placering" används. Barnet är 4,5 år och om det bott tillsammans med sin förälder/föräldrar så länge så kan det finns mycket mer bakomliggande trauma än att bli skild från sina föräldrar.

Det är också bra att ha med sig att förälder som har exempelvis ett missbruk kan ha en npf problematik i botten och att det finns en viss ärftlighet. Vi har två olika barn där föräldrarna har olika svårigheter, där barnen har fått diagnoser med stigande ålder. Och det är otroligt kämpigt emellanåt.

Så stå på er om högre ersättning!
 
Kan bara hålla med Anne!
Vi jobbar mest som jour numera och försöker vara så ärliga och tydliga som möjligt för att det ska bli rätt från början.
Och, se till att ha allt på papper innan placeringen.
Det är ett fult "trick" att få er fästa vid barnet och intresserade innan pappren är klara.

Stå på er!
 
Åh, tack så mycket för Era kloka svar!
Barnen flyttade in igår och nej, inga papper är påskrivna än.
Jag tar till mig era kloka råd och kommer ta upp detta med socialsekreteraren som nu belyser!
Ja, vi är känslomänniskor och visst är det ett arbete vi utför med själ och hjärta!
Önskar Er en superfin midsommarhelg och tack för era kloka ord!
Ödmjukt J
 
Hoppas allt går bra och fråga gärna om det är något som du/ni funderar över :purple_heart:.
Ha det så gott och ta hand om er!
 
... detta känns inte bra. Fick avtalet men de har inte bjudit in till diskussion kring arvodet som jag önskade eller gjort de tillägg kring omkostnadsersättningen.
Däremot står det att det är en tillfällig placering och ingen uppsägningstid pga av det?
Är det såhär det är att vara familjehem för kommuner? Det känns inte bra i magen- då barnet nu bor här och jag ser tydligt att barnet är van vid negativ uppmärksamhet. Ställer sig bla och kissar i sängen - även under dagtid. Tar sönder saker ”medvetet” fast omedvetet tänker jag....
Behöver mycket kärlek och uppmuntran samt egenvärde....
Vad råder ni kloka och erfarna mig att göra???
 
Hej!
Tyvärr så arbetar kommunerna väldigt olika, det kan till och med vara skillnad inom kommunen beroende på vilken handläggare man har. Är barnet jourplacerat hos er? Alla placeringar är visserligen "tillfälliga", eftersom man arbetar för att barnet ska kunna återvända hem, men det låter ändå konstigt att det inte skulle finnas någon uppsägningstid. Står det att de följer SKR:s rekommendationer? I så fall kika igenom denna länken, punkt 2. Där står om uppsägning.
Dokumentera allt ni gör, barnet gör osv och begär ett möte med socialtjänsten för att diskutera ersättningen utifrån barnets problematik och det arbete det medför. Jag skulle inte skriva på avtalet förrän ni haft en möte.
Alla placeringar är olika och anledningarna till varför vi behövs under en tid och tyvärr så ser inte alla det otroligt arbete som man gör. Vid ett avslut, och kanske en flytt hem så behövs det alltid en hemskolning i barnets takt. Ibland kan det gå snabbt, ibland behöver barnet lite längre tid på sig. Även här så ser man inte alltid till barnets bästa utan det går för snabbt, med risk för ett sammanbrott.
 
Om barnet har varit jourhemsplacerat och kommer till er och det ska vara en tillfällig placering enl. dem så är det väl fortfarande en jourhemsplacering och då brukar det vara en högre ersättning. Har ni fått en basutrustning med kläder för årstiden? Placeringen borde få landa hos er för att få knyta an och då vore det väl lämpligast med att du får vara tjänsteledig hela sommaren och så smått börja inskolning till förskola. Om ni inte får till något möte så använd mailen för att ha skriftligt på vad som lovas. Då har du bevis som de inte kan ändra på så som de gjort nu när de säger att det är en tillfällig placering. SKR:s rekommendationer gällande omkostnadsersättningen är inte mer än lite högre än normen för försörjningsstöd och det räcker sällan. Räkna på omk.ersättningen och lägg till för semestrar och andra utlägg som du vet att ni kommer att ha. Kanske resor till BUP för utredning mm. Hoppas att soc. visar er respekt och tar er på allvar.
 
Hej!
Tyvärr så arbetar kommunerna väldigt olika, det kan till och med vara skillnad inom kommunen beroende på vilken handläggare man har. Är barnet jourplacerat hos er? Alla placeringar är visserligen "tillfälliga", eftersom man arbetar för att barnet ska kunna återvända hem, men det låter ändå konstigt att det inte skulle finnas någon uppsägningstid. Står det att de följer SKR:s rekommendationer? I så fall kika igenom denna länken, punkt 2. Där står om uppsägning.
Dokumentera allt ni gör, barnet gör osv och begär ett möte med socialtjänsten för att diskutera ersättningen utifrån barnets problematik och det arbete det medför. Jag skulle inte skriva på avtalet förrän ni haft en möte.
Alla placeringar är olika och anledningarna till varför vi behövs under en tid och tyvärr så ser inte alla det otroligt arbete som man gör. Vid ett avslut, och kanske en flytt hem så behövs det alltid en hemskolning i barnets takt. Ibland kan det gå snabbt, ibland behöver barnet lite längre tid på sig. Även här så ser man inte alltid till barnets bästa utan det går för snabbt, med risk för ett sammanbrott.

Tusen tack för hänvisningen! Vi ska ha ett möte om 14 dagar då de vill besöka Barnet men gällande arvodet vet jag inte....men genom länken Du så snällt sänt, har jag skrivit upp en hel del ”kom i håg”
Nej, Barnet är omplacerat från ett jourhem som ska sluta, och vi fick reda på att det skulle vara ett familjehemsuppdrag, det är det vi utredda för att vara....
Jag blir förbryllad över att det ej finns med någon uppsägning i detta avtal, då det funnits när vi varit kontaktfsmilj.
Tack igen!!
 
Om barnet har varit jourhemsplacerat och kommer till er och det ska vara en tillfällig placering enl. dem så är det väl fortfarande en jourhemsplacering och då brukar det vara en högre ersättning. Har ni fått en basutrustning med kläder för årstiden? Placeringen borde få landa hos er för att få knyta an och då vore det väl lämpligast med att du får vara tjänsteledig hela sommaren och så smått börja inskolning till förskola. Om ni inte får till något möte så använd mailen för att ha skriftligt på vad som lovas. Då har du bevis som de inte kan ändra på så som de gjort nu när de säger att det är en tillfällig placering. SKR:s rekommendationer gällande omkostnadsersättningen är inte mer än lite högre än normen för försörjningsstöd och det räcker sällan. Räkna på omk.ersättningen och lägg till för semestrar och andra utlägg som du vet att ni kommer att ha. Kanske resor till BUP för utredning mm. Hoppas att soc. visar er respekt och tar er på allvar.
God kväll!
Tack för ditt svar!
Vi är inte utredda för jourhemsuppdrag, och vi har fått devkläder samt säng och bilbarnstol, cykel mm som jourhemmet hade till barnet. Jag arbetar som lärare och är ledig under sommaren så kommunen ser ingen anledning till inkomstbortfall under den tiden utan anser att Barnet ska byta till dagis i vår kommun till hösten, när jag börjar arbeta. Barnet är hemma med mig då min man arbetar och går inte på dagis i kommunen Barnet kommer från. Jag har tryckt på att Barnet måste få knyta an till oss, efter att ha bott på jourhem i nästan 2 månader och blivit omplacerad till oss, men kommunen och vi tänker inte lika.
Jag och min man har kommit fram till att han lägger sina 4 veckors semester i augusti och är hemma med Barnet då. Vi tycker att 2,5 månad är kort tid att skola in till nytt dagis och hinna landa i ny familj.....På så vis blir det lite längre.
Detta är vår första placering så jag vet inte vilka framtida kostnader vi kommer att ha, men jag begärde det Honey skrev om särskild klausul- dock inte fått svar på det än.
Uppskattar verkligen att ni tar er tid att svara och kommer med så goda och användbara råd!
 
De har fortfarande inte svarat på mail, men vi ska ha telefonmötet i morgonbitti 0800
 
Tack!
De vägrar gå med på klausulen vi efterfrågade och hänvisade till att man söker bidrag till glasögon via regionen. Dock får vi 400kr extra per månad för semester, då vi åker utomlands 2 ggr/år och de höjde mitt arvode till näst lägsta, vilket känns rimligare.

Anne, du verkar så insatt i detta och en gedigen kunskap....Finns det någon form av formulär där det framgår hur fördelningen ser ut gällande omkostnadsersättning?

Tänker på tipset att spara kvitto och påvisa faktisk kostnad. När vi tog upp att vårt gemensamma barn (7 år) har polarn och pyret utekläder, bra stövlar och goretext skor - då vi är aktiva naturmänniskor och att det krävs dubbelt av stövlar, mössor etc att ha på dagis för placerat barn, ansåg dem att vi kunde köpa begagnat eller ärva efter vår dotter...?
Placerade barnet är en pojke och lika stor som vårt barn trots ålderskillnaden. (Storväxt pga dålig kosthållning och inte aktiverat, misstänker vi)

Jag tror att det kommer att sluta med att vi betalar ur egen ficka/arvodet om det inte räcker till. Känns annars att vi lever upp till fördomen ”placerade barn, sämre klätt än biologiskt”... Dessutom är det olika kön på barnen.
 
Bra att ni fick lite högre ersättning i allafall :). När det kommer till omkostnaden och vad som ska ingå och vad varje post "får kosta" så finns det inget dokument färdigt så att säga. Kommunerna göra olika och framförallt tycker olika. En del kommuner har ett dokument (lathund) där man specat upp vad omkostnaden ska räcka till, medan andra inte har det. Det är något som du kan fråga efter. Även om det heter att placerade barn ska ha samma standard som de barn som redan finns i familjen, så är det sällan att man får ersättning så det täcker den faktiska kostnaden.

Konsumentverket har Koll på pengarna som man kan kika lite på och spara kvitton är bra för då kan ni påvisa den faktiska omkostnaden och ta upp det på nytt efter några månader.

Man lär sig för varje uppdrag man har och blir många erfarenheter rikare och har mer "kött på benen" inför framtida uppdrag. Men man ska inte behöva bli överkörd utan bli respekterad för det tuffa uppdrag man faktiskt utför och få ersättning därefter!
 
Du är fantastisk, Anne!
Jag kontaktade SKF men de hänvisade till kommunen och socialnämnden när jag efterfrågade hur deras beräkningar ser ut?
Påpekade att mat och ökad förbrukning av el-vatten, slitage och hygienprodukter borde det rimligen finnas en schablon de går efter men nej, de arbetar för kommunen och påpekade att det är rekommendationer inget annan som du skrev. Nu är jag fasligt nyfiken på beräkningarna
Är medlem i Faco, rekommenderar du annan organisation att man kan gå med i för att stötta familjehem?
 
Det verkar som du haft oturen att stöta på en av de "svåra" kommunerna att jobba för.
Dom utnyttjar vår känsla för att vilja göra något bra men är inte beredda att bekosta det som behövs.
Vi har jobbat för fyra olika, aldrig för organisation eller annat, och har haft otur en gång.
Nu håller vi oss till två olika, de känner oss och vi känner dom och slipper problem och ifrågasättanden.
Kan tillägga att vi bara jobbar som jour och stöttar upp som stöd till tidigare jourisar när det behövts avlastning i familjehemmen.
 
Du är fantastisk, Anne!
Jag kontaktade SKF men de hänvisade till kommunen och socialnämnden när jag efterfrågade hur deras beräkningar ser ut?
Påpekade att mat och ökad förbrukning av el-vatten, slitage och hygienprodukter borde det rimligen finnas en schablon de går efter men nej, de arbetar för kommunen och påpekade att det är rekommendationer inget annan som du skrev. Nu är jag fasligt nyfiken på beräkningarna
Är medlem i Faco, rekommenderar du annan organisation att man kan gå med i för att stötta familjehem?
Kul när man kan komma med lite råd :). Tyvärr, som du märkte, så svarar inte SKR på hur de gjort sina beräkningar. Vi är många som försökt få svar från dem. Det som blir så fel är när de ger ut rekommendationer så följer kommunerna dem och säger att de inte kan betala mer än vad rekommendationerna säger, fast det BARA är rekommendationer...

Som medlem i FaCO kan man få bra stöd när man behöver råd och någon som lyssnar. Har du deras handbok? Där finns också mycket bra information.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp