Yngre jourplaceringar ??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har funderat på om vi ska sänka vår åldersgräns från tonåringar till yngre barn...
Ni som vet, hur fungerar det med dagis eller skola om det bara är en tillfällig placering som inte är i närheten av plac. bostadsort ? Skolar man in iallafall på ett dagis eller skola bara för att sedan rycka upp plac. vid en familjehemsplacering eller hur funkar det ?
 
Vi har också varit inne på funderingarna att sänka åldern på jourplacerade barn.
Man kanske kan smygsänka?
från tonåring till ..tja typ 10 år?
sen sänka efterhand? Har ni någon "erfarenhet" av yngre barn så kan ju det fungera!!??
 
Vi har 3 (snart 4) egna biosar, den äldsta nu 20, den yngsta snart 13... så svaret är ja, vi har erfarenhet av yngre :D
 
=)

Tror nog gott och väl ni kan alltid försöka..gör ett försök och så vet ni till "nästa gång" vad som känns men barn är så otroligt olika så man vet aldrig vad som väntar bakom nästa hörn!
Gör ett försök, bli en erfarenhet rikare! =)

Blev medlem här först idag och suger i mig varenda diskussionskommentar och forum här!
Skönt att inte känna sig så ensam! =)
 
Håller med om att man kan få väldigt bra tips & ta del av andras erfarenheter här ! :claphappy:
Man känner sig bra ensam som jour/familjehem annars......... :roll:
 
Vi vikarierar lite till och från för vår kommun.
Har frågat hur det fungerar när vi arbetar, om de förväntar sig att vi ska vara hemma med plac och så.
De sa då att så långt det är möjligt, och de drar den gränsen ganska långt, ska vardagen vara så vanlig som möjligt för jourisar.
D v s skola, dagis o s v ska helst rulla på som vanligt OM det är möjligt.
I o m att jag kan flexa ganska mycket är vi "populära" att anlita som jourvik även utanför semestertider.

Får man jour från "långt bort" kan jag tänka mig att de vill att man ska vara hemma.
Säkert olika från kommun till kommun å´ andra sidan...........

Vet inte om du blev klokare men.............ha det skönt i solen :banan:
 
Du menar alltså att man INTE skolar in jourplac. på dagis/skola om de inte kan gå kvar på sitt "vanliga" dagis/skola ? I mina öron låter ju det rimligast iof...
 
Med tanke på att det är just jour så är väl det det klokaste.
Jour-du vet inte vad som ska hända, hem igen eller vidare till familjehem.
Att då blanda in en ny, ev tillfällig plats, är synnerligen dumt.
Bättre att få behålla det man har tills man vet vad som ska hända.
 
Vad jag har förstått så skolar man inte in jour plac på nytt dagis eller skola.

Så vet jag en som har det. De är jourfamilj och när de har barn som är placerade från en bit ifrån, så är barnet hemma i jourfamiljen.
 
Mina små jag haft har jag fått köra till dagiset dom gick på eller så har dom fått varit hemma vilket inte alltid är så populärt eller ens möjligt eftersom det händer en del nytt i deras liv ändå just under en jourplacering. Dagis med samma barn och samma personal med samma tider kan vara det enda dom har som "är likadant" som förut och ofta en trygghet! Dom ska inte behövas "rycka bort" från ALLT det "vanliga/gamla" dom en gång haft.
Har idag en liten placerad som jag kör till dagis varje dag, tiderna på dagis är beroende på mina egna arbetstider så dom är lite ändrade för hans del annars samma sak och samma dagar! Jag har ingen erfarenhet av att barnen byter dagis/förskolor/skolor under tiden dom är jourplacerade!
 
Om så är fallet förutsätter man ju att soc. väljer att inte placera jourbarn långt ifrån deras vanliga bostadsort !
Då är det ju inget problem.... Men vad jag har förstått är det inte alltid möjligt att placeradem i hemkommunen & det är väl DÄR min fråga kommer in....
Det är väl knappast inget man kan påverka antar jag, utan det är deras beslut.
De kan ju däremot inte kräva att man ska sitta och skjutsa barnen till skola och dagis om det är flera mil bort.
 
Jope, det kan dom :angel
Vet några som fick köra 7 mil två gånger om dagen....................( 3,5 mil enkel resa)
Lämna och hämta.
Givetvis fick de milersättning, men ändå........ :?

Säkerligen olika från fall till fall men ändå.
Väljer kommunen att jourplacera så långt bort kan man ju tycka att det borde vara OK att de är hemma.
Viktigt att kolla sådant innan man går med på jour.
 
KRÄVA kan de inte, däremot kan de fråga innan plac. om man kan tänka sig att åka de där milen mot ersättning... Vet inte hur det funkar om man är kontrakterat jourhem dock.
 
Det var kontrakterat jag trodde du menade!!!!
Annars är det ju upp till dig om du går med på det eller inte!

Sorry.........
 
Jag har haft alla möjliga konstellationer, men är det inte gångavstånd så kräver jag skoltaxi.
Har haft barn från andra kommuner som åkt skoltaxi 3-4 mil till gamla skolan varje dag.
Har även haft barn som fått börja i skolan hos oss fast dom varit jourplacerade, det har funkat utmärkt.
Kan t.o.m vara bra för barnen att börja på nytt där inga vet att dom inte bor hemma, sånt sprider sig lätt annars när dom går kvar i sin vanliga skola.
Dessutom sällan många kommuner klarar hålla 4 månaders regeln så det kan ju ofta bli upp mot ett år.
:claphappy:
 
Hmm...
Personligen tror jag det är viktigt för barnen att ha de så likt som vanligt med dagis och skola (deras vardag, trygghet) men om det inte går så får de bli hemma med dig och du får försöka ge dem den närhet och värme och socialt de behöver på dagtid och vara en trygg familj på kvällstid. Det krävs mkt jobb som jour...
Vi har 2,7 mil enkel resa, till skola o dagis för våra bios.

Lycka till!
C
 
Jag tror inte att det är upp till oss jourhem/familjehem att bestämma utan det bestämmer nog soc. Och som vi kan se av svaren ovan kan det nog vara olika från fall till fall.

Har du provat att fråga "ditt" soc?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp