Är vi familjehem inte värda nånting?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
jag är så irriterad :x Vi har nyligen haft kontakt med en kommun om att ta emot ett barn till. Vi har ett barn placerat sen 4 år tillbaka och kände nu att det kanske var läge att ta sig an en till. Kommunen var här och vi tyckte de var såååå bra och de verkade tycka mycket om oss. Allt vi sa var fantastiskt bra och barnet skulle passa sååååå jättebra här osv osv....familjens intressen matchade barnets och boendet var en önskedröm för barnet osv. Vi trodde verkligen allt var klart då kommunen pratade som om barnet redan bodde här men så skulle vi då fundera över helgen och på måndagen så tackade de nej :? Varför?? jo för vi ville ha mer än 5200:- i arvode :x Vi ska alltså ta hand om någon annans barn, med allt vad det innebär, ansvar dygnet runt, skolkontakter, skjutsning till kompisar och aktiviteter, läxläsning, umgängen osv osv....för ett arvodet som jag räknade ut att jag får ca 114:- dagen !!! är det värt det, kan man ju fråga sig. Vi gör ju ett hästjobb och det är tacken liksom. Arvodena måste bli högre, det är skamligt att kommunerna ska lämna ut barn till lägstbjudande.....de ville ju ha oss och tyckte att vi hade ett jättebra hem till barnet....men vi var för dyra, vi ville ha 8300:- !!...så det var ju inget oöverkomligt tycker jag....till saken hör att barnet bor nu i jourhem och kostar kommunen mellan 50-60000:- i månaden!!
 
Ja, det är fruktansvärt! Vi tog hand om en liten :angel: som hade blivit utsatt för sexuella övergrepp, misshandel och grov vanvård och vi fick det allra lägsta arvodet, runt 3500 före skatt tror jag det var då. Då fick min man och jag sova i skift om nätterna pga av att detta lilla barn mådde så dåligt och jag fick vara hemma på heltid för att den lilla :angel: inte kunde gå på dagis. Barnet förstörde saker för över 35 000 kronor på en månad och soss betalade inte ens självrisken på vår hemförsäkring. Varför ställer man upp på en sån grej? Jo, för att man älskar barn och för att man så gärna vill hjälpa. Men har man råd? Nej, vi rensade alla våra besparing den tiden detta barn bodde hos oss. Det var en hel del pengar kan jag lugnt säja. Dessutom, som om detta inte räcker, så fick vi ingen som helst handledning, ingen behandlingsplan och ingen annan som helst hjälp. Skamligt!

Det var en korkad människa som sa till mig att de som har fosterbarn bara vill tjäna pengar. Då sa jag åt henne att jag skulle tjäna dubbelt så mycket om jag skurade offentliga toaletter på halvtid. Är det så vi värderar våra barn? Som sagt, SKAMLIGT!
 
Lugn dom ringer snart, vi tar inga uppdrag utan högsta arvode o omkostnad det är vägen fram för att få detta arbete vi gör till ett erkänt arbete. skulle vi alla göra detta fick vi fart på debbaterna. Och en utvekling åt rätt håll. I dag placeras inte många som verkligen är familjehems :angel: utan det är ett snäpp upp varför skall då vi ligga mellan 30-100t i månaden under???????????????????????????????????
Never.
Mikkeman
Så tycker jag.
 
Mycket bra att du tackade NEJ!!
Om alla sa STOPP nu så skulle det bli ändring, vi måste få anständiga löner, annars får alla kommuner vända sig till organisationer som är vinstdrivande företag och som kostar kommunerna 70-100 000 i månaden.

Sally ring runt till organisationerna i stället.
Vi tar inga :angel: :angel: under 16 000 + högsta omkostnaden, vare sig jour eller fasta, det går bara inte.
 
Nej, aldrig mer att vi gör om det här misstaget att ta emot barn för ett par tusenlappar i månaden för att vara snälla. Det är ett tufft jobb att vara familjehem och det är dags att samhället betalar för vad vi faktiskt är värda.

Men tyvärr så tar det tid att lära sig att ställa krav. Jag beundrar er som kan slå näven i bordet. Men det borde inte behöva vara så. Anständiga arvoden borde vara en självklarhet och inte något som man måste kämpa sig till.

Som du säjer Trixen, det är dags att vi säjer STOPP!
 
Tack för ert stöd :razz: Jag har diskuterat med mig själv många gånger om vad man vill ha i "lön" och det är svårt att avgöra och samtidigt så vill vi inte ha barn med stor problematik eftersom vi redan har en liten :angel: och då inte vill att hen ska bli lidande på nåt sätt, så därför så har vi väl sagt att vi vill ha de "lätta" fallen om man nu kan kalla någon placering det :littlesad ....men även om vi väljer de lätta fallen så är det ju alldeles för lite :x alltså runt 114:- per dygn, jag skulle kunna gå till grannen och sitta barnvakt i ett par timmar och få mer för mycket mycket mindre arbete. Jag känner att vi blir utnyttjade och de spelar på våra kännslor, det är inte OK :x Har vi inte nån form av organisation som kunde jobba lite mer för detta? jag är faktiskt dåligt insatt i vad som finns för möjligheter.... men i Norge där räknas det som ett arbete, det borde det göra här också, så man kan få tjänstepension och a-kassa tex.....nån borde kunde jobba för detta eller så får vi gå ihop och bilda nåt, ja inte vet jag....någon som vet??? ......Jag har faktiskt ringt till en organisation i vårt område, så vi får se vart det landar men nackdelen är ju kanske att de har de lite svårare fallen och det är vi inte säkra på att vi vill ha med tanke på vår :angel: ......och kommunerna då som har de fall som kanske passar oss, de tycker vi är dyra :x Så det kanske inte blir något alls tyvärr :littlesad
 
Här är svaret hon fick:

Tack för ditt brev som inkom till socialdepartementet den 19 juni. I ditt brev framför du många värdefulla synpunkter som har kommit Maria Larssons politiska stab tillhanda.

Många barn har i familjehem fått trygga uppväxtvillkor och en ny start. Tusentals familjehemsföräldrar, har utöver ansvaret för sina egna barn, gjort insatser som varit livsviktiga för barn som saknat trygga relationer till vuxna. Detta är ovärderligt och något barnministern sätter stort värde på.

Den 13 september beslutade regeringen om propositionen Stärkt stöd och skydd för barn och unga. Några av förändringarna omfattar utbildning och stöd till familjehemmen samt ett klargörande av socialnämndens ansvar för uppsökande verksamhet och förebyggande arbete. Socialnämnden ska även ingå ett avtal med familjehemmet om nämndens och familjehemmets ansvar under placeringen. Det ger trygghet åt familjehemmen och tydliggör socialnämndens och familjehemmets roller och ansvar.
Är du intresserad av att läsa propositionen i sin helhet kan du göra det via nedanstående länk:

http://www.regeringen.se/sb/d/16463/a/199059

Regeringen har anslagit 200 miljoner kronor per år, 2013 och 2014 och gör en varaktig anslagshöjning med 182 mkr per år. I budget för 2013 anges att av 200 miljoner utgör 65 kompensation till kommunerna för de merkostnader som lagförslagen innebär, bland annat kravet på en egen socialsekreterare för varje placerat barn.

Barnskyddsutredningen, som låg till grund för ovan nämnda proposition, hade även i uppdrag att titta närmare på familjehemmens villkor. Företrädare för familjehemsorganisationer framförde till utredningen att villkoren var oklara när det gällde arbetslöshetsfösäkringen och socialförsäkringarna. Försäkringskassorna i landet gjorde bl.a. olika bedömningar.

I slutbetänkande (SOU 2009:68) redovisar utredningen de regler som gäller för sjukpenning, föräldrapenning och sjukersättning. Det framgår bl.a. att det är familjehemsföräldrarnas arvode som utgör underlag för den sjukpenninggrundande inkomsten, (SGI). Vid bedömning av rätten till sjukpenning tar Försäkringskassan hänsyn till den insats som vården av det familjehemsplacerade barnet kräver. Om familjehemsföräldern bedöms ha rätt till sjukpenning kommer den del av SGI:n som baseras på arvodesersättningen att borträknas från sjukpenningen. Om familjehemsföräldern begär familjepenning eller tillfällig familjepenning för vård av eget barn betraktas inte vårdens om förvärvsarbete. När försäkringskassan utreder rätten till sjukersättning ska familjehemsförälderns vårdinsats beaktas i bedömningen. Försäkringskassan kan anse att den försäkrade genom att vårda barn har arbetsförmåga motsvarande ett förvärvsarbete på arbetsmarknaden.

Enligt utredningen kan det finnas bristande kunskap hos Försäkringskassan om tillämpningen när det gällde familjehemsföräldrar eftersom dessa frågor utgör en mycket liten del av kassans ärenden. Enligt uppgifter till Barnskyddsutredningen avsåg Försäkringskassan att ta fram en vägledning till personalen i syfte att uppnå likartade bedömningar.

Frågan om familjehemsuppdrag och arbetslöshetsersättning, som också tas upp i Barnskyddsutredningens betänkande, har utretts och behandlats av regeringen. Precis som du beskriver uppstår problem när en familjehemsförälder måste vara hemma på heltid för att ta hand om ett barn med stora vårdbehov. Detta problem har justerats i och med att riksdagen beslutade om ett lagförslag som regeringen behandlade i proposition 2009/10:49 Förändringar i arbetslöshetsförsäkringen – stöd till personer som varit långvarigt sjukfrånvarande och familjehemsföräldrar.

Bestämmelsen, som gäller sedan januari 2010, innebär att man vid bedömning av arbetslöshetsersättning ska ta hänsyn till uppdrag att ta emot barn i familje- eller jourhem. En förutsättning är dock att uppdraget varit av sådan omfattning att den sökande varit tvungen att helt avstå från förvärvsarbete och mottagandet inte bedrivits yrkesmässigt.

I detta sammanhang vill jag även hänvisa till att det sedan 2010 finns en parlamentarisk kommittée som har i uppgift att se över de allmänna försäkringarna vid sjukdom och arbetslöshet. Kommittén ska överväga förändringar som kan leda till mer hållbara sjuk- och arbetslöshetsförsäkringar och vara klara den 15 maj 2013. Kommitténs hemsida hittar du på följande adress:

www.sou.gov.se/utredningar/departements ... l/2010.htm

När det gäller familjehem och synen på familjehemsföräldrars roll är detta en fråga som får allt större betydelse när det sker en förändring i familjehemsföräldrars uppdrag. Som Barnskyddsutredningen konstaterar så är ett familjehem ett enskilt hem som tar emot barn för stadigvarande vård och fostran men vars verksamhet inte bedrivs yrkesmässigt. Familjehemmet betraktas således mer som ett vanligt hem. Med yrkesmässigt innebär bl.a. att familjens huvudsakliga försörjning kommer från driften av hemmet. Yrkesmässigt bedriven vård sker vanligtvis genom hem för vård eller boende (HVB) och är tillståndspliktig.

Riksdagens revisorer konstaterade vid en granskning på 2000-talet att förändringar av familjehemmen bl.a. avspeglade sig i att gränsdragningen mellan HVB och familjehem inte var lika skarp som tidigare. Utvecklingen gick mot uppdrag med anställningslika förhållanden. Revisorerna uppmärksammade också att det förekommer att familjehemsuppdrag betraktas som en alternativ karriärväg. Familjehemmet drivs då som en profession; man har flertalet barn boende hos sig och tar regelbundet emot nya barn. Under dessa omständigheter får man också ett högre arvode.

Det som kommer fram i Barnskyddsutredningen när det bl.a. gäller den pågående förändringen av familjehemsvården och gränsdragningen till HVB, har lett till att regeringen nu ser över denna fråga. Den finns med som en del i utredningen om en översyn av lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, som regeringen beslutat om 12 juli 2012 (dir. 2012:79)

Avslutningsvis vill jag återigen tacka för ditt brev och de värdefulla synpunkter som du framfört. Nu får vi avvakta och se hur den kommande utredningen ser på gränsdragningen mellan familjehemsföräldrars roll och den roll som de som bedriver yrkesmässig vård genom HVB har. Hör gärna av er igen om ni har ytterligare synpunkter eller frågor.

Vänliga hälsningar



Ulrik Lindgren
Politiskt sakkunnig för barn- och äldreministern
 
Så ni som vill framföra ytterligare saker, passa på och skriv nu när det åtminstone är någon som lyssnar på det som skrivits.

Att få fram önskemål och krav kan bara ske om vi alla försöker göra våra röster hörda, skriv insändare, skriv i bloggar, skriv till era partier helt enkelt så måste våra usla arbetsvilkor upp till debatt.

Enda gången media skriver något om familjehem eller jourhem är när dom har någon skandal att berätta om, media ger många gånger en skev bild och spär på allmänhetens tro att man blir stenrik på att vara familjehem och att alla gör det för att håva in storkovan......... när man berättar att många familjehem jobbar dygnet runt med lägsta arvoden på 5000 minus skatt så tror folk att man ljuger för alla har minsan HÖRT och LÄST någonstans hur mycket pengar alla familjehem håvar in......SUCK :evil:

Jobbar du med att ta hand om andras barn på dagis i 8 timmar så har du en anständig lön och lite anställningstrygghet, du får dessutom lite pengar till din pension och betalda 5 veckors semester.

Vi gör samma jobb men har ansvaret 24 timmar om dygnet men får kanske en fjärdedel av barnskötarens lön, Var ligger logiken?
Nej nu får vi börja säga ifrån ordentligt, endast vi själva kan göra något och det genom att inte skriva på såna här skam-avtal.

Nyutbildade juksyrrorna tog inga jobb i somras om dom inte fick 24 000, helt rätt tycker jag, men vi måste också enas och inte ta skambud.

Alla förfasar sig över 1800-talet när man sålde barnen från fattighusen till den som begärde minst.....EXAKT samma sak gör kommunerna nu på 2000-talet, den som är billigast får barnet!!!!! :cry:
 
svalan sa:
I Norge verkar de veta vad de håller på med! Varför ska Sverige vara så efter?

Min bror och svägerska ska börja som jourhem nu. Min svägerska får som lön för uppdraget 400 000 i året, det är vad hon annars tjänar som sjuksköterska. Vid placeringar tillkommer omkostnadsersättning, tror det var 5 eller 7000 i månaden.
 
Litago är det en organisation? För 400 000 om året är dryga 30 000 i månaden, hur många platser ska dom ha till förfogande? Ska dom kunna ta emot med 1 timmes varsel? Får dom tacka nej till placeringar dom inte tycker matchar? Betalar dom tjänstepension och har dom 5 veckors betald semester per år?

Bra i såna fall för då börjar det likna nåt.
Jag har bekanta som jobbar åt en kommunpool, dom har också fasta löner på ca 20 000 i månaden, 5 veckors semester men det ses inte med helt blida ögon om du tackar nej till :angel: :angel: som dom inte tycker matchar med resten av "flocken".
 
Trixen sa:
Litago är det en organisation? För 400 000 om året är dryga 30 000 i månaden, hur många platser ska dom ha till förfogande? Ska dom kunna ta emot med 1 timmes varsel? Får dom tacka nej till placeringar dom inte tycker matchar? Betalar dom tjänstepension och har dom 5 veckors betald semester per år?

Bra i såna fall för då börjar det likna nåt.
Jag har bekanta som jobbar åt en kommunpool, dom har också fasta löner på ca 20 000 i månaden, 5 veckors semester men det ses inte med helt blida ögon om du tackar nej till :angel: :angel: som dom inte tycker matchar med resten av "flocken".


Trixen, det är inte genom organisation utan från "fylket", det vill säga typ landstinget. Det har en plats till förfogande (0-12 år), men kan även ta emot ett syskonpar. De ska kunna ta emot med 1 timmes varsel.

Ganska säker på att de får betald semester och pensionspoeng, men ska kolla upp det.
 
Trixen sa:
Landstinget?
Måste väl vara kommun i såna fall?
Jag ska försöka förklara så som jag har uppfattat det. I Norge finns en statlig myndighet som heter "BUF ETAT". Det är dom som rekruterar och utbildar familjehem och jourhem (beredskapshjem). Kommunernas socialtjänst (barnevernet) rekruterar inga egna familje- och jourhem, utan får dom från BUF ETAT. BUF ETAT är indelat i regioner och den regionen min bror och svägerska tillhör omfattar ett stort antal kommuner i fylket Östfold.

Som jourhem/familjehem har man ett oficciellt omsorgsuppdrag och man får lön och har i stort alla rättigheter som en vanlig arbetare. Men får pensionspoeng, sjukpeng, osv. Man har rätt till två år permision från sitt arbete. Blir du sjuk får du med läkarintyg sjukpenning från dag1.

Lönen räknas utifrån utbildning och hur många år man har jobbat (ansiennitet) Min svägerska som är sjuksköterska får 430 000 kronor pr. år oberoende av hur många barn som är placerade. Omkostnadsersättning är 7600 kronor i månaden pr. barn. Sen efter en placering får man ledigt en dag pr. vecka barnet var placerad. Har man en placering i tio veckor är man ledig tio dagar innan man är beredd för ny placering. Dom har skrivit ett kontrakt på fem år.

Glömde fråga om semester, men det kanske går att läsa om det i länken här.
http://www.bufetat.no/PageFiles/4983/St ... pshjem.pdf
 
Aha Litago DÅ förstr jag, det är alltså i Norge :claphappy:
Mycket bra det är verkligen något som vi borde ge till regeringen, för något liknande borde införas i Sverige, då blir det ju som om man skulle vara statligt anställd med all trygghet som föjer med det.
:claphappy:
 
Trixen sa:
Aha Litago DÅ förstr jag, det är alltså i Norge :claphappy:
Mycket bra det är verkligen något som vi borde ge till regeringen, för något liknande borde införas i Sverige, då blir det ju som om man skulle vara statligt anställd med all trygghet som föjer med det.
:claphappy:


Hahahaha!!! Jag glömde tala om det väsentliga, att det var i NORGE!! :rollhappy: Det är lite mycket just nu.... :?

Iallafall, det verkar vara jättebra där iallafall, mitt hemland :D
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp