Åldersfrågan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! Är ny här men inte som familjehem för ensamkommande flyktingbarn (de flesta är afghaner förstås), har 7-8 års erfarenhet av det. Vi har märkt att de flesta problem som uppstår hemma hos oss beror på åldersskillnaden. Nästan alla våra placeringar är och har varit mycket äldre än de själva sagt och säger. När vi då får en 14-årig kille och han egentligen är 22 år, då blir det stora problem. Det är väldigt stor skillnad mellan en 14-årings behov och en vuxen mans behov. Vi är förvånade över att det inte berörs i kontakterna med socialtjänsten, barnmedicin, barnpsyk, skolan osv, för det framgår ju väldigt tydligt att det inte är barn. Själva är vi ju bundna av sekretess, inget som kan skada den unge får ju föras vidare och det gör det ju om t ex killen har ljugit för att få PUT. Har ni andra någon erfarenhet av detta?
 
Oh ja..... förut på våra handledningar så var det ett hett ämne...... dom flesta uppger att dom är 15-16 år för det kan ta 2 år att få PUT, då måste dom räknas som barn...
En familjehemsmamma tog en kille som officiellt var 16....han bodde hos henne 2 år, han fick PUT och när han blev 18 så skulle han flytta till egen lägenhet, då frågade familjehemsmamman honom som alltid tyckt att han var äldre och många gånger frågasatt hans ålder hur gammal han egentligen var, då berättar han att han är 27!!!!
Tacka tusan för att det var problem, den familjehemmsmamman krävde att han skulle vara inne 22 på vardagar och 24 på helgerna..... inte lätt att ta order när man är 25 år......
Det var många liknande exempel....
En annan jag känner tog en liten kille på 12 år (han var nog 12) han uppgav att föräldrarna var döda, men han var aldrig lessen, grät aldrig efter sina föräldrar, när han sen fick PUT så spelade han upp en inlärd pjäs....han kom strålande o berättade att "-tänk, han hade fått ett telefonsamtal, och hans föräldrar levde......!!" Och som ni vet ska föräldrar o barn sammanföras så nu fick föräldrarna komma hit, dom bodde i flyktingläger i Grekland. Många såna historier har vi haft.......
 
Men hur kan Migrationsverket gå på allt detta? När vår första kom för ett antal år sedan, så såg vi direkt att han inte var 14 år, snarare 18-19 år. En del har också varit "14 år" men de har varit ännu äldre, kanske 22-25 år. Läste om Migrationsverkets siffror på detta, att de testat 134 st och att 116 st varit mycket äldre än de sagt. Det är ju väldigt många som ljuger då.

Fattar inte varför de inte inför ålderstester mer allmänt när de inte kan styrka sin identitet/ålder, ingen har kunnat det hos oss och det där med föräldrarna stämmer till 100%. Familjen dyker alltid upp i samband med PUT, jättekonstigt. Och ingen kommer från Afghanistan, de kommer från Iran allihop där har de bott hela livet. Det kan ju inte vara rätt, för Barnkonventionen ska ju skydda barn, inte vuxna???

Oavsett så ställer detta till jätteproblem för oss som familjehem men det kan vi bara prata om på handledningen, ingen annan vill prata om det. Varför är det ingen journalist som gräver ordentligt i detta, det är ju ett scoop? :(
 
Jodu men ingen journalist vågar skriva om det för då klassas man som rasist.....
Man får inte yttra ett ord, killen jag hade från Afghanistan han var 17 (?) men hans föräldrar bodde i Iran... han sa att familjen flytt dit.

Det var stora problem killen var analfabet skolan var inte lätt... han ville inte umgås med svenskar utan bara med landsmän, dom drog på stan och när han kom hem pårökt så sa jag tack o hej....nu tar jag INGA mer ensamkommande killar, sist jag hörde något satt han häktad :?
Jag har för några år sen också haft 2 s.k. ankarbarn, 12 och 16 år var dom när dom kom, dom kom från Kazakstan och blev adopterade av sin faster (eller något liknande) så fort adoptionspappren var klara och barnen bott i 2 månader så slängde fastern ut dom, så det blev soss ansvar, dom däremot har jag fortfarande kontakt med och dom fungerar toppen, båda pluggar på univeritetet, men dom hade inga landsmän att umgås med utan var så illa tvungna att lära sig språket, dom hade också gått i skolan, där det var kadaverdiciplin innan dom kom till Sverige. :banan:
 
...ja det är ju ett "fult" ämne att diskutera, men jag tycker inte att det är rätt! För många är det för lätt att få uppehållstilsstånd i Sverige, men långt ifrån för alla.
Borde man (sverige) inte kunna skriva in klausuler i PUTen?
Tex om föräldrarna dyker upp o det är lugnare i hemlandet, åk hem då.
Känner mig hemsk som skriver men nånstans måste man dra en gräns...
Blir en maktlöshet:(
Men de som verkligen far illa, har det hemskt -dem hjälper jag gärna!
Min erfarenhet är att alla har samma historia, samma tillvägagångssätt, samma av mycket! Nä det blir fel...
Carina
 
...o alla de mammor som läggs in på psyk o lämnar barnen på familjehem, som rotar sig väl. Blir friska när de får PUT o vips så ska barnen hem och mannen hit när han plötsligt inte är död/fängslad längre.
En vänninna till mig har just varit med om det efter 2 års placering, det skär i hjärtat. Jag får rysningar bara jag tänker på dem....

Sorry kapade visst tråd, men jag var tvungen att få ur mig:)

Ålder var det det skulle handla om:)
Måste vara jättesvårt med familjeaktiviteter osv.
Äldre tonårsdöttrar o 14 åriga egentligen jämngamla) pojkar

Hur kan man lyfta problemet utan att bli anklagad för att vara rasist?

Carina
Fred i världen
 
Saxat:
Hur kan man lyfta problemet utan att bli anklagad för att vara rasist?

Carina
Fred i världen
---------

Jag äter och älskar fortfarande Negerbollar.
Jag tycker skolavslutningar vist ska få hållas i kyrkan oavsett relions åsikterer dom haglar från höger till vänster.. underifrån och ovanifrån :rollhappy:
Hmm vilka fina sånger var det som inte skulle sjungas på svenska skolavslutningar... De var rasistiska eller "uteslutande" bl.a. bl.a.

Rasist? Nix Radikalist;)) :banan:

Likväl har jag den åsikten att ska man bo i Spanien ska man lära sig spanska osv. Fins inga ursäkter och bortförklaringar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp