Övervikt??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har haft möte med soc idag och blivit utfrågad ännu en gång trots att vi samarbetat med denna kommun under 4 år och vi är utredda och har 15 års erfarenhet. Fick förklaringen att de måste ställa dessa frågor igen när vi nu vill ta emot ett barn till. Ok, inga problem för mig, jag är van. Efter ett tag så kom ett påstående från en av soctanterna om vi tyckte att man kunde vara ett bra familjehem trots att en eller båda familjehemsföräldrarna är överviktiga. Ja, vad svarar man på det när man som jag faktiskt är överviktig :? Jag är annars en person med ganska bra självkänsla trots min övervikt men jag fick plötsligt en tankeställare, kan det vara därför vi inte fått någon placering trots att vi väntat i ett år och anmält intresse till så många kommuner :? Vad tror ni? Kanske flera soctanter i de andra kommunerna som varit här på besök också tänkt att de inte kan placera ett barn här pga av min övervikt fast de inte har velat säga det rakt ut. Ska tillägga att jag inte har några hälsoproblem i övrigt, jag tränar och är mycket fysiskt aktiv så jag vill inte påstå att min övervikt begränsar mig i mitt dagliga liv, men faktum kvarstår att jag väger ca 20 kg för mycket :littlesad Kanske är det tokigt att ta emot ett barn just nu, kanske bättre att försöka banta än en gång. Men vad händer med de familjehemsföräldrar som röker eller snusar eller kanske gillar att dricka ett glas vin en fredag vilket jag aldrig gör. Hur stora krav är det egentligen rätt av soc att ställa på oss familjehem????Just ikväll känner jag mig ganska vissen och skönt att bara få skriva av sej och hoppas få några av era åsikter om detta. Nu får jag nog gå och tröstäta lite choklad :wink: :wink: :wink:
 
Här är en till som är överviktig.... Har ett BMI på 36 ingen har sagt till mig att jag är överviktig av socialsekreterana, inte heller nämt det som orsak för att inte placera. Vi har alltid våra tre platser tillsatta. Däremot har dom nämt åldern. Att dom tycker att vi är för gamla för barn under 6 år och det tycker jag själv också då jag blir 56 nästa gång och maken närmar sig 60......
Vi har satt gränsen från 12 år och uppåt. Om du nu skall banta så skall du göra det för din egen skull inte för att någon säger till dej.....

Själv blir det operatin för min del, men det har jag valt av hälsoskäl.
Lycka till :banan:
Hälsningar från en go och glad skåning......... :rollhappy: :rollhappy:
 
mamma77 sa:
Har haft möte med soc idag och blivit utfrågad ännu en gång trots att vi samarbetat med denna kommun under 4 år och vi är utredda och har 15 års erfarenhet. Fick förklaringen att de måste ställa dessa frågor igen när vi nu vill ta emot ett barn till. Ok, inga problem för mig, jag är van. Efter ett tag så kom ett påstående från en av soctanterna om vi tyckte att man kunde vara ett bra familjehem trots att en eller båda familjehemsföräldrarna är överviktiga. Ja, vad svarar man på det när man som jag faktiskt är överviktig :? Jag är annars en person med ganska bra självkänsla trots min övervikt men jag fick plötsligt en tankeställare, kan det vara därför vi inte fått någon placering trots att vi väntat i ett år och anmält intresse till så många kommuner :? Vad tror ni? Kanske flera soctanter i de andra kommunerna som varit här på besök också tänkt att de inte kan placera ett barn här pga av min övervikt fast de inte har velat säga det rakt ut. Ska tillägga att jag inte har några hälsoproblem i övrigt, jag tränar och är mycket fysiskt aktiv så jag vill inte påstå att min övervikt begränsar mig i mitt dagliga liv, men faktum kvarstår att jag väger ca 20 kg för mycket :littlesad Kanske är det tokigt att ta emot ett barn just nu, kanske bättre att försöka banta än en gång. Men vad händer med de familjehemsföräldrar som röker eller snusar eller kanske gillar att dricka ett glas vin en fredag vilket jag aldrig gör. Hur stora krav är det egentligen rätt av soc att ställa på oss familjehem????Just ikväll känner jag mig ganska vissen och skönt att bara få skriva av sej och hoppas få några av era åsikter om detta. Nu får jag nog gå och tröstäta lite choklad :wink: :wink: :wink:

Jag tvivlar på att din övervikt kan vara att ni inte blir erbjudna några barn.......MEN en gång när en av våra :angel: storebror skulle placeras som är ordentligt överviktig och skulle behövt gå ner en del så förklarades faktiskt för mig att den tilltänkta familjen till :angel: storebror inte skulle bli av för hela den familjen var ordentligt överviktig....så dom tvivlade på att just det här barnet skulle få hjälp med vikten i just den familjen. Men jag tror att det tillhör undantagen och smala :angel: :angel: och normalviktiga borde det ju inte vara några hinder för.
 
men herregud alltså... då skulle de flesta av oss åka bort av en eller annan orsak. Vi båda här är överviktiga och vi båda gillar att ta ett glas vin till maten eller en grogg med för den delen. Mannen snusar och till råga på allt dricker han öl och jag cider ibland... Nej nu blir jag arg :evil: :x
Det hoppas jag verkligen inte ligger er i fatet för att ni har lite övervikt... Då skulle vi inte fått vårt senaste tillskott om vårt nya soc tänkt så.. 8) *morr*
 
Jo just.....jag röker lite :angel
Och dessutom ÄLSKAR jag goda viner till maten :angel
Men hittils har ingen sagt något........ :angel:
 
Och jag tror att det KAN ligga nåt i det!
Det är ju samma människor ofta som gör utredningar för adoption och i adoptionsvärlden räknas ju bmi till höger och vänster.....
Själv är jag så trött på denna vikthysteri......är själv tjock (och lite till åren och det är min man med)....Men inte är jag sämre som förälder för det....."Mina" barn är normalviktiga....dom åker slalom,skidor,skridskor och är ute i svängen precis som andra barn...och det är VI som lärt dom och gett dom möjligheter....
Att vara tjock innebär ju inte att man är dum....men det verkar helt OK att behandla oss som om vi vore det.....
Sen att man kanske behöver diskutera saken och vända på våra tankar om hur man lever och att det inte är nyttigt med övervikt,rökning,alkohol osv är en helt annan sak......
 
Toppeninlägg Eje -vi är inte dumma bara tjocka! :wink:

Adel skrev: "men herregud alltså... då skulle de flesta av oss åka bort av en eller annan orsak. Vi båda här är överviktiga och vi båda gillar att ta ett glas vin till maten eller en grogg med för den delen. Mannen snusar och till råga på allt dricker han öl och jag cider ibland..." :rollhappy: :rollhappy: jag skrattar så jag viker mig....förlåt men nu är jag trött :rollhappy:
Det blev visst inte många familjehem kvar i sverige...

Men jag kan förstå allvaret i frågan med...men det blir lite tokigt ibland. Det beror inte på det att ni inte fått förfrågningar...kanske bara är en liten kommun. Ring flera igen Kram Carina
 
Tack för alla svar, tankarna fortsätter att snurra runt detta i mitt huvud. Känner det ändå lite som ett personligt påhopp även om jag förstår hur de tänker. Jag försöker vara jättenoga med att laga nyttig mat och barnen går på olika fysiska aktiviteter. Ingen av våra barn är överviktig, jag är mycket noga med att jag inte vill överföra min övervikt på dem då jag vet att det inte är så kul.
 
"Efter ett tag så kom ett påstående från en av soctanterna om vi tyckte att man kunde vara ett bra familjehem trots att en eller båda familjehemsföräldrarna är överviktiga."

Ja det kan man :banan:
Jag tror du är en jättefin människa i både hjärta och sinne. Det "hörs" i dina inlägg. Du vill och kan hjälpa ett barn... Tro på dig själv! Du har väl klarat dina egna? En del tanter kan utrycka sig plumt ävenom de måste ställa dessa frågor...

Stor kram från en bullig familjehemsmamma/ Carina
 
Tack mammac för dina värmande ord :bow . jag tror nog du har rätt, jag är en ganska bra mamma både åt mina biosar och mina extrabarn. nu håller jag tummarna för att det blir en bäbisplacering för oss :claphappy:
 
Hej mamma77 och alla andra som läser.

Jag höll på att kvävas av ilska när jag läste ditt inlägg. Hur okunniga får socialsekreterarna vara????
Jag har arbetat i 19 år med ätstörningar hos barn och unga vuxna.Att vara överviktig kvinna när man kommer upp i ålder, och fött några barn, är faktiskt ett mer normalt tillstånd än det motsatta. De mammor som bevisligen inte är bra mammor är de som är viktfixerade åt anorexia hållet. De kan sätta sina barn på diet för att barnen absolut ska vara smala. De som är så kallade feeders de människorna är aldrig tjocka själva.Hemskt men sant, mammor som göder sina barn (oftast söner)
denna så ökande skara av vuxna som bara är fixerad vid den egna kroppen och dess vikt, det är skadligt för barn att växa upp hos.

Att ÖVERHUVUDTAGET påpeka något så absurt som om man kan vara en bra förälder om man är överviktig. Svaret är att man sannolikt är en BÄTTRE förälder en den som är underviktig.
Frågan är om man kan vara en bra socionom om man är över eller under viktig??????

De sämsta beteenderna hos oss människor,....det syns inte på ytan.

I denna utseende fixerade, vikt fixerade värld så är jag övertygad om att alla dessa frodiga lyckliga matlagandes mammor är en bra förebild till våra ungar.en mjuk trygg famn som bryr sig om andra och inte bantar och joggar och fånar sig.

jag skulle kunna brodera ut detta hur mycket som helst...men stoppar här. :twomad: :twomad:
 
Tack Trygga Rekan, som alltid skriver du väldigt bra inlägg och lyckas förmedla både kunskap och känsla :claphappy:
 
tyvärr är det så att frågor som ställs idag är så sjukt utformade...samma sak när du söker jobb osv sen kategoriseras man in i olika staplar och hops vips så har dom ett fullfjädrat psykologtest gjord på dig..!
vad jag menar är att du inte ska ta åt dig av det som dom frågade dig...du har väl läst en del på detta forum att det kan vara långa väntetider...vet att jag efter att ha gått en kurs i min kommun fick vänta nästan 1,5 år innan dom hörde av sig....jo föressten jag är överviktig också kanske jag ska tillägga...nu fick jag inte denna fråga iofs...men soctanterna var inte pursmala dom heller ska väl kanske tilläggas... :D :D

nä som sagt frågan kan ha ett syfte men tvivlar starkt att det har med dina (20) kilos övervikt att göra..utan finns nog ett svar till denna fråga...sen kan det ju vara relevant med om man kanske göder sina ungar med feta hamburgare på mac donalds frasses max etc den som nu har råd med det.. :razz:

MVH
Melle7
 
Ja och jag är en smula underviktig fast jag äter som en häst, skulle de oxå va bekymmer???? Dumma okännsliga människor finns det gott om:(
 
FY! Vikt är ett dilemma här med! Själv sliter jag med undervikt, jag är 169cm lång och vikt 46 kg... Jag ser undernärd ut, har lärt mig att ha stora kläder på mig i möte med soc! Jag har fått jobbiga frågor och blivit bemött med fördomar! Jag har aldrig känt mig så ful sedan vi mött socialen! Innan var det mer privat, alltid äta mellan målen och äta fett, tänkte aldrig på hur jag såg ut, mkt bekväm med min kropp, soc har fått mig att skämmas över hur jag ser ut! Fy vad trist att de inte har mer takt, kan förstå att de undrar, men det finns olika sätt att ställa frågor kring detta med mat!

För ett år sedan frågade en soc varför jag är så väldigt smal, jag kontrade med att säga att det är väll samma som med henne, jag är skapt så här, hon är lite mullig, vi är alla olika! Hon sa senare att hon inte tänkt på att undervikt är lika som övervikt... Alla är vi olika! :angel:

Sen kan jag förstå att det är viktigt med vikt för att man skall förse sina :angel: med mat... Men som sagt ställ då en fråga om mat i hushållet, inte hur jag ser ut!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp