3-åring

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad gillar en 3-årig pojke, får snart hem en:) Gu va kul det ska bli vill göra fint i hans rum så om nån har tips på vad dem tycker om skriv gärna :claphappy:
 
Hej
va kul en treåring mysigt
jag skulle köpa bilar ca ett garage och ca gubbar,djur
sen kul med lego och tåg med räls
ca pussel o testa nåt enkelt färg spel kan var kul
lycka til Stormamma :banan:
 
:banan: Grattis....KUL!!! :claphappy: ....Och vad gillar dom då?....Jaaaaa.....det kan ju variera hur mycket som helst det!

Duplo, sånt som låter och går att leka med.....typ Fischer Price (bondgård,brandstation osv....),bilar, järnväg,en docka med säng/vagn,ett litet bord med stolar och saker att duka med, spis och pannor....osv, pussel, enkla spel, papper/målarböcker- pennor/kritor...... och böcker!!!!

Vet ju inte hur han haft det och hur han är.....???Kanske har han bara flugit runt?Kanske är han oföretagsam?Kanske går ALLT omkring honom sönder....?

.....Svårt....Men jag skulle satsa på några få saker som han i början får hjälp med (för anknytningen och för att lära sig leka)...Och ha ett par saker som han kan leka själv med.

Tips....Ha bara vilsamma saker där han sover till en början...som böcker,kanske en stereo med sagor....så han inte tror att han ska leka på natten.....

Härligt att få en treåring :D .....Ta nu chansen att forma honom rätt...... :wink:
 
Jag har 3 åring (bio) och viktig att tänka på (skriver inte bara om leksäker, då måste man tänka på olika säker när man gör rummet):
- säng som är mysigt, men tillräkligt stor för vuxen att liga i, typ när ma ska läsa godnatt saga. Vi har en 160cm enkel säng från ikea. Roliga sängkläder och plast/gumi skydd för under lakan (även om han har blojan fortfarande, så framtid utan blojor kommer och olyckor händer). Och bokhyllan nära men inte så barnet kan klätra på den (eller bara låg hylla brevid sängen, typ nattbord).
- förväring som är enkelt för barnet att nå och lite some är inte (för grejerna som barnet ska inte leka med, vi har alla dvd på hyllan tillräckig högt så han kan inte ta dem själv). Lådor under sängen och andra som hänger på vägen blir perfekt. Jag har kläder i lådor som är högre också, så han kan inte ta ut dem själv, då behöver jag inte vika allt igen, men nu är han inte intresserad längra att bara dra ut alla kläder från garderoben.
- vår pojke älskar bilar så han fick en matta med vägar på den så han kan köra på den. Och vi har ganska mycket från Bilar (filmen) och Roary, hans två favorit filmer (typ lakan, gardiner). Men ha har också en barn-spis i rummet (så ingen kan säga att han får leka bara med bilar).
- tänka på nätt belysning, det kan vara svårt att sova utan liten nättlampa, vi har en lampa som vi läser böcker med, och sen får han stänga den och sätta på en sjärn-lampa.
- inte köpa för mycket, därför det kan bli jätte roligt för barnet att få vara med att välja grejer senare (jag vet inte om pojken kommer med mycket grejer och är inte vän, då kan det vara svårt kanske?)

+ vi köpte tåget på Öob (billigare än original) och det var rolligt men det tog tid innan han lärde sig hur man bygger, så jag skulle rekomendera klossar i trä först istället.

En annan tips
Om ni ska köpa en nalle (vi har en kanin från IKEA) som barnet ska sova med - köp 2 eller 3 stycken!
(när du ser att barnet gillar den). Vi har samma kanin hemma i sängen, en är på dagis att sova med där och en liger i lådan på vinden om en skulle går sönder - de kostade inte så mycket, under 100 kr så vad inte så stor problem.

Lycka till.
Corri
 
Tack för alla svar, jag hade tänkt köpa en kura säng från IKEA funderar nu på om han kanske är för liten för en sån hög säng. Tänkte mig att jag skulle gjort som en koja under sängen nämligen. Den är inte jättehög, vad tror ni?
 
En liten tanke..............

Vår placering som fick vara med och köpa/välja saker själv fick VÄLDIGT svårt att acceptera när det "var klart" och det inte funkade med "vill ha" mer.
Vi hade JÄTTEduster med det!
För det går ju inte att köpaköpaköpa, till slut räcker det och behövs bara "vanlig" påfyllning.

Vår :angel: klarade inte att få göra en sak ibland och inte alltid, därför var det vissa baskrav.
Våra var att inte hoppa i soffan och sitta stilla vid matbordet (säger man tack för maten och går ifrån, ja då blir det inget mer)
Vanan att styra och ställa med t ex kläder löste vi genom att lägga de kläder :angel: fick välja på på nedersta hyllan, de andra var så högt att bara vi nådde dem.

Har just firat vårt barnbarns 3-årsdag och han fick en sparkcykel (med dubbelhjul där bak), mer Brioräls/tåg, givetvis bilar och en pappväska typ resväska (att packa egna saker i när han åker bort).

Lycka till!
 
ajabaja sa:
Tack för alla svar, jag hade tänkt köpa en kura säng från IKEA funderar nu på om han kanske är för liten för en sån hög säng. Tänkte mig att jag skulle gjort som en koja under sängen nämligen. Den är inte jättehög, vad tror ni?

Det är en fin säng som man kan vända upp och ner, titta på hemsidan där har du bilder, men fortfarande ganska högt. Jag tror att friheten att gå ut och in är viktigare än en koja, och en liten på 3 år kanske klarar inte det (eller kan skada sig).

Vi har KRITTER (också från ikea), fungerar bra även till 16 månaders bebis som älskar går up och gå leka eller komma till våran säng. Men om det bli lång placering, då kan du titta på sängar som växer med barnet. Annars skulle jag rekomendera en låg säng, med inte så mjuk maddras och lite säkrare på sidan (våran rör sig mycket under sömnen).
Jag själv älskar Mamut serien... tycker att den är så gullig, men vi hade lite andra grejer så det passade inte så bra.

Hoppas det hjälper. Skriva gärna pm om du har mer frågor.
Corri
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp